The question of defensive and coping students' behavior safety in the educational environment | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/9

The question of defensive and coping students' behavior safety in the educational environment

The article is devoted to the question of safety and unsafety of a person's defensive and coping behavior in the educational environment. We assume that one's behavior, aimed at overcoming the threats and reducing stress levels may not always be positive and constructive for himself and people around him. To keep going in the optimal way and to develop one has to overcome difficulties, stresses and other situations. In this regard people use mechanisms of psychological defense and strategies of coping behavior. These mechanisms and strategies daily function in the life of any person, but the result of their activation does not always have positive, constructive consequences, both for the individual and for the people around him. The aim of the study was to determine the safe and unsafe types of defensive and coping behavior of students. The ides of the study is that students' defensive and coping behavior can be both safe and unsafe for them and for their social environment. The study involved 332 college and university students from the first to the fourth years of study (from 16 to 22 years old) from Ekaterinburg. Were used diagnostic methods such as the method of diagnostics parameters and forms of aggression by A. Buss, A. Durkee; the questionnaire "Diagnosis of interpersonal relations" by T. Leary; the questionnaire "Social and psychological adaptation" by C. Rogers and R. Dymond; the method of measuring the level of Machiavellianism personality by R. Christie and F. Geis; the method of "tendency to victim behavior" by O.O. Andronnikova; the test questionnaire of locus control by J. Rotter; the self-test questionnaire by V.V. Stolin, S.R. Panteleev; the EPI questionnaire for diagnostics of extraversion-introversion and neuroticism by H.J. Eysenck; the questionnaire of anticipation solvency by V.D. Mendelevich; the subjective well-being scale by A. Perru-det-Badoux in adaptation by M.V. Sokolova; the questionnaire "Life style index" by R. Plutchik, H. Kellerman, H.R. Konte; the questionnaire "Strategies for overcoming stressful situations" by S. Hobfoll; the questionnaire "Dealing with difficult life situations" by W. Janke and G. Erdmann. We performed mathematical and statistical data processing using IBM SPSS Statistics 19. As a result of the study we identified four types of defensive and coping behavior: adaptive, victim, neurotic, and altruistic. All types of protective and coping behavior were divided into two grounds: safe or unsafe, directed at oneself or at others. "Adaptive" and "altruistic" types of behavior attribute to safe defensive and coping behavior and "neurotic" and "victim" types attribute to unsafe.

Download file
Counter downloads: 214

Keywords

типы защитного и совладающего поведения, защитное поведение, совладающее поведение, копинг, безопасность, образовательная среда, types of defensive and coping behavior, protective behavior, coping behavior, coping, safety, educational environment

Authors

NameOrganizationE-mail
Nikiforova Darya M.Ural State Pedagogical Universitynikiforova_dm@mail.ru
Всего: 1

References

Столяренко Л.Д. Основы психологии. Ростов н/Д : Феникс, 2000. С. 77.
Крюкова Т.Л. Психология совладающего поведения. Кострома : КГУ им. А.Н. Некрасова, 2004. С. 49.
Angelakis I., Austin J.L. Maintenance of Safety Behaviors via Response-Produced Stimuli // Behavior Modification. 2015. Vol. 39, is. 6. Р. 932-954.
Mitchell M.A., Schmidt N.B. General in-situation safety behaviors are uniquely associated with post-event processing // Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 2014. Vol. 45, is. 2. Р. 229-233.
Лызь Н.А. Психологическая безопасность в проблемном поле психологии // Сибирский психологический журнал. 2010. № 37. С. 86.
Истратова О.Н. Формирование качеств личности безопасного типа у подростков в условиях тренинга личностного роста // Информационное противодействие угрозам терроризма. 2009. № 12. С. 184-192.
Еремеев Б.А. Психологическая безопасность, устойчивость, психотравма : сборник научных статей по материалам I Международного форума (Санкт-Петербург, 57 июня 2006 г.) / под общ. ред. И.А. Баевой, Ш. Ионеску, Л.А. Регуш ; пер. Н.Л. Регуш, С.А. Чернышевой. СПб. : Книжный Дом, 2006. С. 101-103.
Рощин С.К. Психологическая безопасность: новый подход к безопасности человека, общества и государства // Российский монитор. 1995. № 6. С. 133-146.
Грачев Г.В. Информационно-психологическая безопасность личности: состояние и возможности психологической защиты М. : Изд-во РАГС, 1998.
Колесникова Т.И. Психологический мир личности и его безопасность. М., 2001.
Шлыкова Н.Л. Психологическая безопасность субъекта деятельности как фактор формирования его гражданского самосознания // Психология образования: психологическое обеспечение «Новой школы» / ред. В.В. Рубцов. М. : Федерация психологов образования России, 2010. С. 376-378.
Баева И. А. Психологическая безопасность в образовании. СПб. : Союз, 2002.
Рассоха Н.Г. Представления о психологической безопасности образовательной среды школы и типы межличностных отношений ее участников : дис.. канд. психол. наук. СПб., 2005. 157 с.
Краснянская Т.М. Психология самообеспечения безопасности. Пятигорск : ПГЛУ, 2009. 280 с.
Благодырь Е.М. Формирование представлений о безопасном поведении человека как предмете псхологической науки // Прикладная психология и психоанализ : электронный науч. журн. 2011. № 4.
Кружкова О.В. Психологическая защита и совладание: феноменологическое соотношение и структура // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2012. Вып. № 1, т. 5. С. 36-47.
Каменская В.Г. Психологическая защита и мотивация в структуре конфликта СПб. : Детство-Пресс, 1999. 143 с.
Штроо В.А. Исследование групповых защитных механизмов // Психологический журнал. 2001. № 1. С. 5-15.
Никольская И.М., Грановская Р.М. Психологическая защита у детей. СПб. : Речь, 2001. 507 с.
Богданова М.В., Доценко Е.Л. Саморегуляция личности: от защит к созиданию. Тюмень : Мандр и К, 2010. 204 с.
Сергиенко Е.А. Контроль поведения и защитные механизмы // Психология совладающего поведения. Кострома : КГУ им. Н.А. Некрасова, 2010. С. 65-67.
Куфтяк Е.В. Факторы становления совладающего поведения в детском и подростковом возрасте // Психологические исследования. 2012. № 2 (22). С. 4.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология человека : введение в психологию субъективности : учеб. пособие для вузов. М. : Школа-Пресс, 1995. С. 311.
 The question of defensive and coping students' behavior safety in the educational environment | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/9

The question of defensive and coping students' behavior safety in the educational environment | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/9

Download full-text version
Counter downloads: 2580