Interactions of the CNS functional characteristics and cognitive processes in children with neurotic disorders of a residual-organic origin | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/11

Interactions of the CNS functional characteristics and cognitive processes in children with neurotic disorders of a residual-organic origin

The article considers relation features between CNS functional characteristics, cognitive processes, and age of children with borderline mental disorder of residual-organic genesis. For this purpose, parameters of attention, memory, mentation, and reaction are studied. The parameters are subjected to correlation analysis. On the base of the results obtained, conclusions about the peculiarities of cognitive processes and possibilities of their compensation in these children are made. These findings relate to both the general aspects common to all children with neurotic disorders residual-organic origin, and to particular aspects related to patients with certain nosological specificity. In the article it is shown that correlation bonds reflect the integration of different level cognitive processes. For the cognitive task requiring urgent restructuring of the reaction, it is needed a common activation provided by the pyra-mid-striatal level of the organization, including the pyramidal (cortical) and extrapyramidal (subcortical) control, whereas for the implementation of cognitive processes the activation of the cerebral cortex is primarily essencial. It is also shown that all children with borderline mental disorders are characterized by disintegration of attention processes. It is suggested that children with asthenic disorders [F 06.06] and children characterized by involuntary action and the lack of cerebral control formation of excretory functions [F 98.0; F 98.1; F 98.3] differ by insufficient formation of spatio-temporal representations. Children with asthenic disorders [F 06.06] and behavior disorders [F 98.8; F 98.9] are characterized by improving with age the CNS functional performance and characteristics of cognitive processes. It does not occur with children having underdeveloped cerebral control over excretion and movement functions [F 98.0; F 98.1; F 98.3], which may lead to mental retardation. It was found that in these children correlations between the CNS functional characteristics and the cognitive process parameters are virtually absent. This indicates a discrepancy between the level of CNS functional abilities and the level of the cognitive process development. Based on the results obtained the recommendations for psychological work with children with borderline mental disorders of residual-organic genesis are formed. So, working with children with asthenic disorders [F 06,06] and disorders of behavior [F 98.8; F 98.9] is recommended to direct to the development of certain cognitive functions. In the first case they are: memory, attention, spatial, and temporal representations; in the second case they are: memory, attention, and assimilation of verbal experience. The work with children with insufficient formation of cerebral control over the excretion and movement functions [F 98.0; F 98.1; F 98.3] should be directed at correction of their development in general.

Download file
Counter downloads: 181

Keywords

неврозоподобные расстройства резидуально-органического генеза, время реакции, функциональные показатели ЦНС, память, внимание, мышление, познавательные процессы, корреляционный анализ, borderline mental disorder, residual-organic genesis, reaction time, CNS functional characteristics, memory, cognition, cognitive processes, correlation analysis

Authors

NameOrganizationE-mail
Berezkin Dmitry V.Child sanatorium «Komarovo»; The Herzen State Pedagogical University of Russiaberezkin.dm@yandex.ru
Всего: 1

References

Пронина Л.А. Эпидемиология психических расстройств у детей // Трудные дети. М., 1999. URL: http://www.otrok.ru/medbook/listmed/epid.htm (дата обращения: 15.10.2013).
Мнухин С. С. О клинико-физиологической классификации состояний психического недоразвития у детей // Труды Ленинградского педиатрического медицинского института. Л., 1961. Т. 25. С. 67-77.
Ковалев В.В. Психиатрия детского возраста: (руководство для врачей). М. : Медици на, 1995. 608 с.
Власова Т.А., Певзнер М.С. О детях с отклонениями в развитии. 2-е изд., испр. и доп. М., 1973. 176 с.
Эверт Л.С., Потупчик Т.В., Крысенко Л.В., Паничева Е.С. Характеристика астениче ского синдрома у детей первого года обучения в школе // Российский педиатрический журнал. 2014. № 2. С. 37-40.
Мачинская Р.И., Крупская Е.В. Созревание регуляторных структур мозга и организа ция внимания у детей младшего школьного возраста // Когнитивные исследования : сб. науч. трудов / под ред. В. Д. Соловьева, Т.В. Черниговской. М. : Институт психологии РАН, 2008. Вып. 2. С. 32-48.
Тамбиев А.Э., Медведев С.Д., Литвиненко О.В. Возрастная динамика развития основ ных свойств внимания в детском возрасте // Вопросы психологии. 2003. № 3. С. 118-122.
Грибанов А.В., Подоплекин Д.Н. Изменение уровня постоянных потенциалов голов ного мозга у детей при синдроме дефицита внимания с гиперактивностью // Вестник Поморского университета. Сер. Физиологические и психолого-педагогические науки. 2003. № 2. С. 41-47.
Иорданова Ю.А. Особенности поведенческого реагирования детей 7-10 лет с дефи цитом внимания // Вестник Поморского университета. Сер. Естественные и точные науки. 2006. № 3. С. 68-72.
Цветкова Л.С., Цветков А.В. Нейропсихологические синдромы несформированно-сти высших психических функций у младших школьников с отклонениями в развитии психики // Вестник Московского университета. Сер. 14, Психология. 2009. № 2. С. 62-61.
Александров Ю.А. Введение в системную психофизиологию // Психология XXI века. М., 2003. С. 39-85.
Александровский Ю.А. Пограничные психические расстройства : руководство для врачей. М. : ГЭОТАР-Медиа, 2007. 400 с.
Шутова С.В., Муравьева И.В. Сенсомоторные реакции как характеристика функционального состояния ЦНС // Вестник Томского государственного университета. 2013. Т. 18, № 5. С. 2831-2840.
Волдозеров С.М., Тарасов С.Г. Зрительно-двигательная активность человека в условиях слежения. Харьков : Гуманитарный центр, 2002. 242 с.
Цагарелли Ю.А. Системная психологическая диагностика на приборе «Активацио-метр» : учеб. пособие. Казань, 2008. 266 с.
Ясюкова Л.А. Оптимизация обучения и развития детей с ММД // Диагностика и компенсация минимальных мозговых дисфункций : метод. руководство. СПб. : ИМАТОН, 1997. 80 с.
Балашова Е.Ю., Ковязина М.С. Нейропсихологическая диагностика. Классические стимульные материалы. М. : Генезис, 2015.
Блейхер В.М., Крук И.В. Патопсихологическая диагностика. Киев : Здоров'я, 1986. 280 с.
Рубинштейн С.Я. Экспериментальные методики патопсихологии. М. : ЭКСМО-Пресс, 1999. 448 с.
 Interactions of the CNS functional characteristics and cognitive processes in children with neurotic disorders of a residual-organic origin | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/11

Interactions of the CNS functional characteristics and cognitive processes in children with neurotic disorders of a residual-organic origin | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2016. № 62. DOI: 10.17223/17267080/62/11

Download full-text version
Counter downloads: 2582