Psychological support in formation of professional identity among police officers at the initial stage of training | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2017. № 63. DOI: 10.17223/17267080/63/1

Psychological support in formation of professional identity among police officers at the initial stage of training

This article presents the results of the development project of psychological and educational support in the process of formation of professional identity (in an example of police officers at the initial stage of their training when they experience adaptation to new conditions of reality). Willingness and the ability to reflect on their own life in the context of selfdevelopment and self-fulfillment are considered as the identity formation mechanism. An important task of psychological support in the identity formation process among young police officers at initial stage of their training is to maintain a unified context of their own lives. Such support should be focused on the psychological adjustment of meaning fixations and on the development of new psychological formations, which complete the identified deficits in the structure of different types of staff identity. The series of reflexive trainings is one of the ways to develop a conscious desire to concentrate a person’s attention on the process and the results of their own mental activity. The reflective skills in relation to their personal life and professional activity were manifested in 79% of participants. This shows that this category of employees tends to meaningful analysis of their actions and deeds. Self-analysis and the analysis of their own personality characteristics, including understanding their strengths and weaknesses, minimize the existing negative attitudes which prevent the development of various aspects of personality leading to effective and productive life. The analysis of their own mental activity during the training exercises allowed the officers to think not only about their future professional career but also about their life as a whole.

Download file
Counter downloads: 408

Keywords

идентичность человека, психологическое сопровождение, рефлексивный тренинг, становление идентичности, identity, psychological support, reflexive training, formation of identity

Authors

NameOrganizationE-mail
Nefedova Darya Y.Tomsk Regional Office of the Ministry of Internal Affairs of Russiafedya1809@mail.ru
Krasnoryadtseva Olga M.Tomsk State Universitykrasnoo@mail.ru
Всего: 2

References

Клочко Ю.В. Ригидность в структуре готовности человека к изменению образа жиз ни : дис. канд. психол. наук. Барнаул, 2002.
Новохатько Е.Н. Психологическая помощь мигрантам в перестройке ценностно-смысловых составляющих образа мира (на примере вынужденных переселенцев) : дис. канд. психол. наук. Томск, 2005.
Ходжабагиянц Т.Г. Соотношение «образ жизни - образ мира» как динамический фактор трансформации ментального пространства иммигранта // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 11. С. 174-178.
Бородина В.Н. Темпоральные проявления эффекта резкой перестройки сложившего ся образа жизни (на примере военнослужащих по призыву) : дис. канд. психол. наук. Томск, 2009.
Султанова Н.Д. Реорганизация личностной система: вынужденных мигрантов зрело го возраста : дис. д-ра психол. наук. Набережные Челны, 2015.
Клочко В.Е., Клочко Ю.В. Человек: открытая система в закрытой среде // Сибирский психологический журнал. 2015. № 57. С. 6-16. DOI: 10.17223/17267080/57/1.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В., Краснорядцева О.М., Лукьянов О.В. Системная ан тропологическая психология: понятийный аппарат // Сибирский психологический журнал. 2015. № 56. С. 9-21. DOI: 10.17223/17267080/56/2.
Писарев О.М. Особенности смысловых установок личности в закрытой среде: на примере мест лишения свободу: : дис. канд. психол. наук. Томск, 2010.
Худякова И. С. Психологические особенности переживания одиночества человеком в закрытой среде (на примере мест лишения свободы:) : дис. канд. психол. наук. Томск, 2013.
Рассудова Л.А. Механизма: преодоления деструктивных психологических защит учащихся образовательных учреждений закрытого типа : дис. канд. психол. наук. Кемерово, 2013.
Klochko Y.V. A person in a closed environment as a psychological problem // Psychology in Russia: State of the Art. 2013. Vol. 6, № 4. Р. 143-149.
Курсакова Е.Н., Клочко Ю.В. Факторы преодоления трудной жизненной ситуации участковыми уполномоченными полиции // Вестник Барнаульского юридического института МВД России. 2015. № 29. С. 170-172.
Краснорядцева О.М. Психолого-образовательное сопровождение подготовки специалиста // Вестник Томского государственного университета. 2007. № 305. С. 165-168.
Мысак Е. В. Организация работы по адаптации молодых сотрудников к службе // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2006. № 2. С. 144-146.
Шаманюк Т.Н. Проблема целеполагания в профессионально-психологической подготовке сотрудников ОВО // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2006. № 1. С. 113-117.
Антонова Н.В., Белоусова В.В. Самоопределение как механизм развития идентичности // Вестник МГГУ им. М.А. Шолохова. Педагогика и психология. 2011. № 2. С. 79-92.
Лукьянов О.В. Проблема становления идентичности в эпоху социальных изменений. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2008. 212 с.
 Psychological support in formation of professional identity among police officers at the initial stage of training | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2017. № 63. DOI:  10.17223/17267080/63/1

Psychological support in formation of professional identity among police officers at the initial stage of training | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2017. № 63. DOI: 10.17223/17267080/63/1

Download full-text version
Counter downloads: 1652