Involvement of Female Students in Physical Education as a Factor of Their Health Maintenance and Promotion | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2017. № 63. DOI: 10.17223/17267080/63/13

Involvement of Female Students in Physical Education as a Factor of Their Health Maintenance and Promotion

In recent years more researchers study students' involvement in the educational process, which is one of the fundamental principles of quality management in education. In psychology the 'involvement' is a state of increased cognition activity, in which an individual processes environmental stimuli deliberately, taking into account new (or different aspects of the stimuli), or finds repetitive specific experience. In general psychological theories the meaning of 'involvement' does not have its own specific content, and it is often identified as 'motivation' or related phenomena, for example, as 'satisfaction' or 'self-regulation'. Currently the problem of involvement is associated with the 'state of flow' (M. Csikszentmihalyi), 'internal motivation' (H. Heckhausen, J. Nuttin, E. Ilyin), 'post-active attention' (Yu. Dormashev, V. Romanov), and 'subject characteristics of the life path' (K. Abulhanova-Slavskaya, A. Brushlinskii, I. Cohn, S. Rubinstein, J.-P. Sartre) This research shows that female students with high meaningfulness of life have higher values of all the motives explored in the study except the 'Obligation' factor (external aspect), which value is higher among female students with lower meaningfulness of life. The factors 'Communication' and 'Interest in the opposite sex' do not have significant differences. Among female students with high level of involvement the rate of importance of motives has changed: the motive 'Games and entertainments' took the top position; next form the top is the motive of 'Perfection'; last positions in the ranking belong to 'Obligation' and 'Imitation'. In the group of female students with low level of involvement the motive 'Physical activity' took the top position, the motive for the second position in the ranking changed: 'Obligation' (in 2009) was replaced by 'Games and entertainment' (in 2012). Last positions in the ranking were given to 'supporting motives': 'Habits', 'Competitiveness', and 'Imitation', except 'developing motive' 'Obligation' (internal aspect).

Download file
Counter downloads: 216

Keywords

вовлеченность, мотивация, удовлетворенность, физическая культура, непрерывное образование, лояльность, involvement, motivation, satisfaction, physical culture, the life-long learning, loyalty

Authors

NameOrganizationE-mail
Lifanov Alexandr D.Kazan National Research Technological Universitym.sportedu@gmail.com
Ryzhova Anna А.Kazan National Research Technological University9656019437@mail.ru
Всего: 2

References

Косырев В. А. Отчуждение учебного труда студента // Высшее образование в России. 2009. № 11. С. 138-143.
Савинова С.Ю. Вовлеченность студентов в образовательный процесс: оценка пози тивных эффектов // Человек и образование. 2015. № 4 (45). С. 143-147.
Лихачев Л.В. Удовлетворенность занятиями физической культурой и спортом как фактор повышения эффективности учебно-педагогического процесса : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 1982. 14 с.
Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. СПб. : Питер, 2010. 452 с.
Львова Ю.М. Физическое воспитание в высшей школе на основе личностно ориенти рованного содержания учебного процесса // Вестник спортивной науки. 2010. № 3. С. 53-58.
Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего / под ред. Д. А. Леонтьева. М. : Смысл, 2004. 608 с.
Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, структура и динамика смысловой ре альности. М. : Смысл, 1999. 486 с.
Горностаев С.В. Генезис и психологическое содержание научной проблемы лояльно сти // Сибирский психологический журнал. 2016. № 60. С. 22-39.
Дорбашев Ю.Б., Романов В.Я. Психология внимания. М. : Тривола, 1995. 352 с.
Иванников В. А. Нужно ли психологии понятие деятельности? // Вопросы психологии. 2011. № 5. С. 91-101.
Раудис Ш., Юстицкис В. Закон Йеркса-Додсона: связь между стимулированием и успешностью научения // Вопросы психологии. 2008. № 3. С. 119-126.
Барабанов Д. Д. Сравнительный анализ особенностей волевой регуляции и мотива-ционно-смысловой сферы личности у студентов разных курсов // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 2012. № 3. С. 60-70.
Douglas Y., Hardagon A. The Pleasure Principle Immersion, Engagement, Flow // Processing of the Eleventh ACM Conference on Hypertext and Hypermedia (San Antonio, May 2000). ACM Press, 2000. Р. 153-160.
Чиксентмихайи М. Поток: психология оптимального переживания. М. : Смысл, 2016. 464 c.
Абульханова-Славская К. А. Соотношение индивидуальности и личности в сфере субъектного подхода // Мир психологии. 2011. № 1. С. 22-32.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер. 2009. 713 с.
Inglehart R., Foa R., Peterson C., Welzel C. Development, Freedom, and Rising Happiness: A Global Perspective (1981-2007) // Perspectives on Psychological Science. 2008. Vol. 3, № 4. P. 264-285.
Леонтьев Д.А. Психология свободы: к постановке проблемы самодетерминации личности // Психологический журнал. 2000. Т. 21, № 1.
Леонтьев Д.А., Мандрикова Е.Ю., Рассказова Е.И., Фам А.Х. Личностный потенциал в ситуации неопределенности и выбора // Личностный потенциал: структура и диагностика / под ред. Д.А. Леонтьева. М. : Смысл, 2011. 680 с.
Gowan J.C. Levels of development and accomplishment in superior male adults // J.C. Gowan. The Guidance and measurement of intelligence, development, and creativing. Northridge. СА : California State University, 1972. Р. 205-217.
Леонтьев Д.А. Очерк психологии личности. 2-е изд. М. : Смысл, 1997. 64 с.
Бызова В.М., Перикова Е.И. Влияние полезависимости-поленезависимости на процесс преодоления неопределенных визуальных стимулов // Вестник Томского государственного университета. 2015. Т. 96, № 3. C. 178-182.
Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. СПб. : Питер, 2004. 384 с.
Рассказова Е.И., Леонтьев Д.А. Жизнестойкость как составляющая личностного потенциала // Личностный потенциал: структура и диагностика / науч. ред. Д.А. Леонтьев. М. : Смысл, 2011. С. 178-209.
Александрова Л. А. К осмыслению понятия «жизнестойкость личности» в контексте проблематики психологии способностей // Психология способностей: современное состояние и перспективы исследований : материалы научной конференции, посвященной памяти В.Н. Дружинина. М. : Ин-т психологии РАН, 2005. С. 16-22.
Бажин Е.Ф., Голынкина Е.А., Эткинд А.М. Метод исследования уровня субъективного контроля // Психологический журнал. 1984. Т. 5, № 3. С. 27-36.
Касаткин А. А. Мотивы оздоровительной деятельности студенток в процессе обучения в вузе // Теория и практика физической культуры. 2012. № 6. С. 10-13.
Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентаций. 2-е изд. М. : Смысл, 2000. 16 с.
Соколова Е.Е. Введение в психологию // Общая психология / под ред. Б.С. Братуся. М. : Академия, 2007. 352 с.
Иванников В. А. Психологические механизмы волевой регуляции. СПб. : Питер, 2006. 208 с.
Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М. : Смысл, 2007. 511 с.
Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. СПб., 2005. 336 с.
Малошонок Н. Г. Студенческая вовлеченность: почему важно изучать процесс обучения, а не только его результат? // Мониторинг университета. 2011. № 6. С. 11-21.
 Involvement of Female Students in Physical Education as a Factor of Their Health Maintenance and Promotion | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2017. № 63. DOI: 10.17223/17267080/63/13

Involvement of Female Students in Physical Education as a Factor of Their Health Maintenance and Promotion | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2017. № 63. DOI: 10.17223/17267080/63/13

Download full-text version
Counter downloads: 1652