Gender differences in dynamics of students' personal potential indicators
One of the determining factors in the development of modern teaching is social intelligence of the teacher, his personal qualities and characteristics. The formation of student's philosophical principles during university training indicates the training quality and it is an important condition of future teacher's successful professional activity. In this regard, the authors investigated the gender peculiarities of the dynamics of personal potential indicators. Students of the Kuibyshev branch of Novosibirsk State Pedagogical University aged 1721 years (50 female and 24 male students) participated in this research. An empirical study of students' personal qualities that determine their personal potential was made using the following psychological tests: "Self-determination of personality", "Self-organization activity", "Vitality", "Life Satisfaction", "Differential diagnostics of reflexivity", "Quality of life and satisfaction", "Anchor career". As a result, in both groups the average level of performance on various scales ranges from low to medium relative to normative values, established for "University" cities. Besides, the lack of indicators dynamics on "Resilience" scale is noted in both groups. Gender differences in the dynamics of the indices are determined on "Life satisfaction", "Entrepreneurship", "Authenticity" "Soul-searching" scales. Female students showed negative dynamics of these indicators. On "Index of purpose", "Index of rationality", "Total figure of self-organization activities", "Freedom", "Expression" and "Activity" scales male students had positive dynamics of the indicators, although on "Reflexivity Index" and "Quasireverse" scales their dynamics was negative. On "Physical health", "Experience", "Index of life satisfaction and quality of life" scales female students showed negative dynamics of the indicators, while male students showed positive dynamics of the indicators. The results of the research demonstrate that there are significant gender differences in dynamics of personal potential indicators. So we may assume that the specific of changes in students' psychosocial well-being during the period of university studies depends not only on the educational environment of a small university, but also on social, economic and cultural development of the region as a whole.
Keywords
гендерные различия,
социокультурная среда,
личностный потенциал,
рефлексивность,
жизнестойкость,
самоорганизация,
качество и удовлетворенность жизнью,
карьерные ориентации,
gender differences,
socio-cultural environment,
personal potential,
reflexivity,
resilience,
self-organization,
life satisfaction,
career orientationsAuthors
Galay Igor Al. | Novosibirsk State Pedagogical University | galay.igor@mail.ru |
Aizman Roman I. | Novosibirsk State Pedagogical University | aizman.roman@yandex.ru |
Bogomaz Sergey A. | Tomsk State University | bogomazsa@mail.ru |
Всего: 3
References
Маврина Н.А. Проблемы финансирования высшей школы // Вестник Челябинского государственного университета. 1999. Т. 8, № 1. С. 101-102.
Лиман И.А. Проблемы финансирования высшего образования в РФ // Университет ское управление: практика и анализ. 2005. № 5. С. 31-39.
Подольская Е.А. Противоречивость социального статуса современного студента: социологическое измерение // Ценности и смыслы. 2010. № 3 (6). С. 79-91.
Бочарская И.А. Профессиональная и социально-психологическая адаптация студен тов в вузе как процесс воспитания социально-ориентированной и конкурентноспо-собной личности // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2006. № 3. С. 125-127.
Абакумова Н.Н., Богомаз С.А. Мониторинг образовательных результатов в вузе: проблема содержания психолого-педагогической диагностики // Психология обучения. 2015. № 3. С. 62-68.
Волкова Е.В. Интеллект, креативность и продуктивность освоения профессиональ ной деятельности // Психологический журнал. 2011. Т. 32, № 4. С. 83-94.
Deary I., Strand J.S., Smith P., Fernandes C. Intelligence and educational achievement // Intelligence. 2007. Vol. 35 (1). P. 13-21.
Rajchert J.M., Zultak T., Smulczyk M. Predicting reading literacy and its improvement in the Polish national extension of the PISA study: the role of intelligence, trait-and state-anxiety, socio-economic status and school-type // Learning and Individual Differences. 2014. Vol. 33. P. 1-11.
Богомаз С.А., Мацута В.В. Оценка личностного потенциала и выявление основных типов ориентации на профессиональную деятельность у студентов // Психология обучения. 2010. № 12. С. 77-88.
Личностный потенциал: структура и диагностика / под ред. Д.А. Леонтьева. М. : Смысл, 2011.
Krapohl E., Rimfeld K., Shakeshaft N.G., Trzaskowski M., McMillan A., Pingault J.B., Asburyc K., Harlaard N., Kovas Yu., Philip S.D., Plomin R. The high heritability of educational achievement reflects many genetically influenced traits, not just intelligence // Proceedings of the National Academy of Sciences. 2014. Vol. 111 (42). P. 15273-15278.
Литвинова Н.А. Роль индивидуальных психофизиологических особенностей студентов в адаптации к умственной и физической деятельности : дис..д-ра биол. наук. Кемерово, 2008. 284 с.
Галай И.А., Айзман Р.И. Гендерные особенности личностного потенциала студентов первого курса педагогического вуза // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7, № 1. С. 95-105.
Галай И.А., Айзман Р.И., Богомаз С.А. Гендерные особенности субъективной оценки значимости базисных ценностей и возможности их реализации у студентов первого курса педагогического вуза // Сибирский психологический журнал. 2015. № 56. С. 167-176.
Богомаз С.А., Мацута В.В. Опросниковые методы исследования личностного потенциала : методическое руководство. Томск : Том гос. ун-т, 2012. 39 с.
Айзман Р.И., Лебедев А.В., Айзман Н.И. Оценка социально-психологической адаптации и личностного потенциала студентов. Свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ № 2013615200 от 11 апреля 2013 г. г. Москва, ФГУП НТЦ «Информрегистр».
Литвина С.А., Богомаз С.А., Галай И.А., Айзман Р.И. Особенности личностно-обусловленного восприятия вузовской молодежью среды города (на материале исследований в Иркутске, Томске и Куйбышеве) // Психология в экономике и управлении. 2014. № 1 (11). С.106-111; № 46. С. 67-75.
Богомаз С.А., Баланев Д.Ю. Жизнестойкость как компонент инновационного потенциала человека // Сибирский психологический журнал. 2009. Вып. 32. С. 23-28.
Богомаз С.А. Инновационный личностный потенциал современной молодежи // Психология обучения. 2010. № 1. С. 122-126.
Богомаз С.А. Модификация опросника «Якоря карьеры»: ценностная ориентация на инновационную и предпринимательскую деятельность // Сибирский психологический журнал. 2012. № 44. С.101-109.
Галай И.А., Лебедев А.В., Айзман Р.И. Сравнительная характеристика личностного потенциала юношей вуза в крупном городе и районном центре // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2015. Т. 7. 3 (25). С. 94-101.
Мартынова М.А., Богомаз С.А. Самодетерминация в структуре личностного потенциала современной российской молодежи // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 357. С. 164-168.
Рассказова Е.И. Методика оценки качества жизни и удовлетворенности: психометрические характеристики русскоязычной версии // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2012. № 4. Т. 9. С. 81-90.
Леонтьев Д.А., Лаптева Е.М., Осин Е.Н., Салихова А.Ж. Разработка методики дифференциальной диагностики рефлексивности // Рефлексивные процессы и управление : сб. материалов VII Междунар. симпозиума 15-16 октября 2009 г., Москва / под ред. В.Е. Лепского. М. : Когито-Центр, 2009. С. 145-150.