The level of teenagers' will-power development as a condition determining the level of adults' learned helplessness manifestation
The article presents the results of the research which is a part of complex studying of the conditions promoting learned helplessness formation in the course of ontogenetic development. Developing the technology allowing to investigate mechanisms of learned helplessness formation in ontogenesis we took into account the structure of the learned helplessness that consists of motivational, emotional, will-power and cognitive components. Besides, the technology is developed taking into account the factor of social relationship, namely qualitative content of family and child - parental relationship at each stage of growing. In particular, behavioral patterns, ways of their maintenance, and their combination with a special psychological situation in a family have the special importance. Somatic health is the factor promoting highlighting the problem parties of relationship in family, strengthening both strong, and weaknesses of family society. Respectively, the factor of health has been considered in the course of the diagnostic tool development. The technology of complex analysis of the learned helplessness development has been developed taking into account the principles of the transspective analysis. The developed cultural and historical concepts of the learned helplessness genesis and the complex model of its formation conditions allow applying the transspective analysis. In this part of the research the transspective analysis was applied on the selection consisting of the adults having bright signs of the learned helplessness, getting second higher education at the age from 27 up to 50. The key research objective was to detect the motivational component of getting the second higher education in the form of evening training having already the diploma of higher education, family, and children. We found out that the basic motivation for getting second higher education in such conditions in its contents has the masked mechanism of psychological protection, the escapism (avoiding) dominating in the system of relationship with the immediate social environment. Besides, in 90 per cent of cases those participants of the research who had shown signs of learned helplessness in our specially developed open "Technology of the learned helplessness development complex analysis" (by O.C Volkova) noted expressed deficiency of the will-power sphere during the period of teenage age determined by a specific position of their parents in the system of family education.
Keywords
learnt helplessness,
complex technology of research,
ontogenesis,
teenagers,
willpower,
motivation,
escapism,
child-parental relations,
выученная беспомощность,
комплексная технология исследования,
онтогенез,
подростки,
воля,
мотивация,
избегание,
детско-родительские отношенияAuthors
Volkova Olesya V. | Krasnoyarsk State Medical University named after the academician V.F. Voyno-Yasenetsky of Russian Federation Health Ministry | olesyavl.volkova@mail.ru |
Всего: 1
References
Селигман М. Новая позитивная психология: Научный взгляд на счастье и смысл жизни. М. : София, 2006. 368 с.
Seligman M.E.P. What You Can Change & What You Can't. New York : Knopf, 1993. 359 p.
Психологическое здоровье детей и подростков в контексте психологической службы / под ред. И.В. Дубровиной. Екатеринбург, 2000. 176 с.
Kokova E.I., Kopylov Yu.A., Kudryavcev M.D., Volkova O.V., Kuz'min V.A. Formation of psychoemotional stability among students of higher educational institutions // Psychological Health of the Person: Life Resource and Life Potential : Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference. Krasnoyarsk, 2017. P. 248-258.
Смирнова Е.О., Холмогорова В.М. Соотношение непосредственных и опосредство ванных побудителей нравственного поведения детей // Вопросы психологии. 2001. № 1. С. 26-37.
Столин В.В. Семья как объект психологической диагностики // Семья и формирова ние личности. М. : Моск. гос. ун-т, 1981. С. 26-38.
Варга А.Я. Роль родительского отношения в стабилизации детской невротической реакции // Вестник Московского университета. Сер. Психология. 1985. № 4. С. 32-37.
Волкова О.В. Интегративный подход к изучению выученной беспомощности детей // Сибирский психологический журнал. 2014. № 54. С. 126-145.
Волкова О.В. Методологические принципы медико-психолого-педагогической кор рекции выученной беспомощности детей с ослабленным здоровьем // Психология обучения. 2015. № 7. С. 121-132.
Filippello P., Sorrenti L., Buzzai C., Costa S. Perceived parental psychological control and learned helplessness: the role of school self-efficacy // School Mental Health. 2015. Vol. 7 (4). P. 298-310. DOI: 10.1007/s12310-015-9151-2.
Волкова О.В. Теоретико-методологический анализ исследований выученной беспомощности: актуальность психосоматического подхода // Сибирское медицинское обозрение. 2013. C. № 4. С. 39-43. URL: http://smr.krasgmu.ru/journal/1395_43-47.pdf
Анохин П.К. Системогенез как общая закономерность эволюционного процесса // Бюллетень экспериментальной биологии и медицины. 1948. Т. 26, № 8. С. 81-99.
Taylor J.J., Neitzke D.J., Khouri G., Borckardt J.J., Acierno R., Tuerk P.W., George M.S. A pilot study to investigate the induction and manipulation of learned helplessness in healthy adults // Psychiatry Research. 2014. Vol. 219 (3). P. 631-637. DOI: 10.1016/j.psychres.2014.05.045.
Maier S.F., Seligman M.E.P. Learned helplessness at fifty: Insights from neuroscience // Psychological Review. 2016. Vol. 123 (4). P. 1-19. DOI: 10.1037/rev0000033.
Chambers S., Hammonds F. Vicariously learned helplessness: the role of perceived dominance and prestige of a model // Journal of General Psychology. 2014. Vol. 141 (3). P. 280-295. DOI: 10.1080/00221309.2014.913545.
Выготский Л.С. Собрание сочинений : в 6 т. М. : Педагогика, 1984. Т. 4. 432 с.
Galazhinsky E.V., Klochko V.Y. System Anthropological Psychology: Methodological Foundations // Psychology in Russia: State of the Art. 2012. № 5. P. 81-98.
Клочко В.Е. Смысловая теория мышления в трансспективе становления психологического познания: эпистемологический анализ // Вестник Московского университета. Сер. 14, Психология. 2008. № 2. С. 87-101.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В., Краснорядцева О.М., Лукьянов О.В. Системная антропологическая психология: понятийный аппарат // Сибирский психологический журнал. 2015. № 56. С. 9-20. DOI: 10.17223/17267080/56/2.
Volkova O.V. The connection of methodological ideas in Positive Psychology (the USA) and Cultural-historical approach (Russia) in studying the Learnt Helplessness of Children having weak health // Proceedings of International Conference on Positive Psychology June 13-14, 2016 Philadelphia, Pennsylvania, the USA // Journal of Psychology & Psychotherapy. 2016. Vol. 6 (3 Suppl.). 90 p.
Volkova O.V., Loginova I.O. Methodological bases of new technologies use in research of the learned helplessness by means of the transspective analysis // Psychological Health of the Person: Life Resource and Life Potential : Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference. Krasnoyarsk, 2017. P. 515-540.
Artykhov I.P., Loginova I.O., Volkova O.V. New glimpse on development of human resources from the position of system anthropological psychology // Psychological Health of the Person: Life Resource and Life Potential : Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference. Krasnoyarsk, 2017. P. 46-58.
Циринг Д.А. Психология выученной беспомощности : учеб. пособие. М. : Академия, 2005. 120 с.
Циринг Д.А. Структура личностной беспомощности: постановка проблемы // Вестник Южно-Уральского государственного университета. 2005. № 15 (55). С. 176-180.
Забелина Е.В. Коммуникативная активность и беспомощность подростков: результаты формирующего эксперимента // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. 2008. № 5. С. 28-25.
Веденеева Е.В. Взаимосвязь мотивационного компонента личностной беспомощности и ведущей деятельности на разных возрастных этапах // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 322. С. 186-189.
Клочко В.Е. От саморегуляции личности к самоорганизации человека: системные основания парадигмального сдвига в научной психологии // Субъект и личность в психологии саморегуляции. М. -Ставрополь : Изд-во ПИРАО, Сев.-Кав. ГТУ, 2007. С. 103-120.
Клочко В.Е. Самореализация личности в контексте ее миграционной готовности // Гуманитарные основания развития региона с высоким инновационным потенциалом. Томск : Том. гос. ун-т, 2007. С. 120-131.
Психологические тесты. URL: http://psytests.org/test.html (дата обращения: 17.05.2017).
Волкова О.В. Развитие волевой регуляции личности как механизм коррекции выученной беспомощности // Психология обучения. 2014. № 6. С. 29-43.
Волкова О.В. Перспективы применения комплексной модели исследования в разработке программы, направленной на диагностику, коррекцию и профилактику выученной беспомощности в онтогенезе // Сибирский психологический журнал. 2016. № 61. С.47-63. DOI: 10.17223/17267080/61/4.