Correlation between the Image of the Future Self and the Motivation of Female Students to Physical Culture and Health Activities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 67. DOI: 10.17223/17267080/67/12

Correlation between the Image of the Future Self and the Motivation of Female Students to Physical Culture and Health Activities

One of the most important condition for qualitative improvement of the physical education process for students is to consider many subjective factors, which determine the specificity of motivation of health-improving activity. Good health significantly expands the list of professional activities, in which a subject is potentially able to achieve high results. The development of the personality is closely connected with the anticipation of the image of the future self. The image of the future self specifies a goal, which arises on the basis of its refinement and giving additional meanings to actions. The ability to set long-term goals is directly related to the hierarchy of the subject's personal values. Accordingly, addictive behavior is not only the result of blocking life values, but also the absence or violation of the image of the future self. However, the lack of the research on the image of the future self including the motivation of students for sports and health activities, determines the relevance of this study. On the basis of the correlation analysis of the motivation factors to health activities (A.A. Kasatkin, 2012) with the subscales of the test of life-meaningful orientations of D.A. Leontyev, we come to a conclusion that in the student environment it is necessary to develop the ability to discover the meanings of health activities in order to correct the reasons for the orientation of students mainly on the emotional reinforcement of classes (mainly -positive emotions), for short- and medium-term goals, and for goals addressed to the past (habits). Thus, female students with a less positive assessment of the present evaluate the overall satisfaction with the process of physical education significantly lower.

Download file
Counter downloads: 228

Keywords

студентки, физическая культура, мотивация, личностные смыслы, образ будущего Я, female students, physical culture, motivation, personal meanings, the image of the future self

Authors

NameOrganizationE-mail
Lifanov Alexandr D.Kazan National Research Technological Universitym.sportedu@gmail.com
Podjapolskiy Nikolay V.Kazan National Research Technological Universitym.sportedu@gmail.com
Всего: 2

References

Стратегия развития физической культуры и спорта в Российской Федерации на пери од до 2020 года : утв. распоряжением Правительства Рос. Федерации от 7 авг. 2009 г. № 1101-р // Собрание законодательства РФ. 2009. № 33. Ст. 4110.
Кон И.С. Психология ранней юности. М. : Просвещение, 1989. 252 с.
Иванников В. А. Порождение деятельности и проблема мотивации // Вестник Московского государственного университета. Сер. 14. Психология. 2015. № 2. С. 15-22.
Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего / под ред. Д. А. Леонтьева. М. : Смысл, 2004. Кн. 1: Мотивация, планирование, действие; кн. 2: Перспектива будущего и мотивация. 608 с.
Морозов В. А. Основы психологии : учебник для вузов. 2-е изд. М. : Академический проспект : Трикста, 2005. 352 с.
Абульханова-Славская К. А. Жизненные перспективы личности // Психология личности и стратегия жизни. М., 1987. С. 178-186.
Маралов В. Г. Основы самопознания и саморазвития : учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений. М. : Академия, 2002. 256 с.
Федоров А.И. Профилактика зависимого поведения: коррекция нарушений организации времени. Ульяновск : УИПКПРО, 2008. 140 с.
Каширский Д.В. Генезис системы ценностей человека и ценностно-смысловая при рода кризиса 17 лет // Педагогический университетский вестник Алтая : материалы электронного журнала. Барнаул : Изд-во БГПУ, 2003. С. 32-36.
Миллер С. Н. Исследование духовного самосознания личности в юношеском возрасте. Красноярск : Красноярский ГПУ, 2007. 464 с.
Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: учебник для студентов вузов. 3-е изд., стереотип. М. : Академия, 1998. 456 с.
Касаткин А. А. Мотивы оздоровительной деятельности студенток в процессе обучения в вузе // Теория и практика физической культуры. 2012. № 6. С. 10-13.
Зимбардо Ф., Бойд Дж. Парадокс времени. Новая психология времени, которая улучшит вашу жизнь. СПб. : Речь, 2010. 352 с.
Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентаций. М. : Смысл, 1992. 16 с.
Моросанова В.И. Опросник «Стиль саморегуляции поведения» : руководство. М. : Когито-Центр, 2004. 44 с.
Карпов А. В., Пономарева В. В. Психодиагностическая методика определения индивидуальной меры рефлексивности // Психология рефлексивных процессов управления. Ярославль : ДИА-пресс, 2000. С. 255-265.
Бажин Е.Ф., Голынкина Е.А., Эткинд А.М. Метод исследования уровня субъективного контроля // Психологический журнал. 1984. Т. 5, № 3. С. 152-162.
Толстых Н. Н. Развитие временной перспективы личности: культурно-исторический подход : автореф. дис.. д-ра психол. наук. М., 2010. 51 с.
Кригер Е.Э. Компетентностный подход в научно-методическом сопровождении профессионального здоровья педагога // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. № 5. С. 72-75.
Чудновский В.Э. Становление личности и проблема смысла жизни : избранные труды. М. : МОДЭК, 2006. 766 с.
Тихонова А. А. Образ будущего Я во взаимосвязи с мотивацией к саморазвитию на этапе юности (на примере студентов вуза) // Российский научный журнал. 2014. № 2 (40). С. 232-239.
Быков А.В. Генезис волевой регуляции. М., 2007. 248 с.
Шульга Т.И., Быков А.В. Становление волевой регуляции в онтогенезе. М. : УРАО, 1999. 318 с.
 Correlation between the Image of the Future Self and the Motivation of Female Students to Physical Culture and Health Activities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 67. DOI: 10.17223/17267080/67/12

Correlation between the Image of the Future Self and the Motivation of Female Students to Physical Culture and Health Activities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 67. DOI: 10.17223/17267080/67/12

Download full-text version
Counter downloads: 894