Meta-model of reflection within the framework of meta-ontology
The purpose of the article is to develop a new model of reflection that meets the requirements of modern science: the consideration of the phenomenon from the standpoint of self-organization of systems, multidimensionality, development and self-development. Based on these principles we developed a meta-model of reflection. The unity of different psychological theories we defined as meta-ontology on the basis that each theory is developed within the framework of its working ontology: the ontology of activity that determines the place of reflection in the unit of activity (in action); the ontology of consciousness, which assigns the reflection the role of creating images, and giving them meaning; the ontology of thinking, where reflection is the basis of creative thoughts; the ontology of personality, in which reflection is the process of self-development of an individual. The meta-model of reflection is built on the basis of the methodological principle of unity of consciousness, thinking, activity, and personality that we have introduced. The meta-model unites four models according to the rules for constructing a multidimensional space. The ontological model of reflection is represented as means, types, and forms of reflection. The epistemological model of reflection describes the existence of reflection in activity, thinking, consciousness as a mechanism and process. The static model of reflection has three facets: the conscious - the unconscious, the reconciliation, and the synchronization. The dynamic model of reflection describes its mechanisms, which we put into three groups: the first group (one facet in the model) represents the mechanisms of self-relationship, social-personal, communicative, intellectual, emotional-volitional, and existential; the second group is the adjusting mechanisms, and the third group is the mechanisms of experiencing time. We made a clear distinction between the models of reflection. In one case (ontological and epistemological models of reflection) describe reflection in connection with subject areas, and the other two models (static and dynamic) describe reflection in a "pure" form, without subject areas.In the twelve facets of the cube the reflective situation is fixed at each particular moment. A situational factor, that gives an idea of more probable content of the reflection, determines the direction of reflection: progressive or regressive.The actual reflexive situation is fixed as the correspondence between the points of intersection of 12 planes. Within the meta-ontology, units of reflection are identified and its dual essence of existence as a mechanism and process is defined. In general, this meta-model considers reflection as a means of orientation and choice in the changing non-linear multidimensional space of information, relations, and organization.
Keywords
рефлексия,
онтология,
мета-онтология рефлексии,
модальности рефлексии,
мета-модель рефлексии,
процесс рефлексии,
рефлексивное психологическое консультирование,
meta-ontology,
ontology,
reflection,
meta-model of reflection,
process of reflection,
mechanisms of reflection,
reflexive psychological counseling,
механизмы рефлексииAuthors
Sizikova Tatyana E. | Novosibirsk State Pedagogical University | tat@ccru.ru |
Всего: 1
References
Гусельцева М.С., Асмолов А.Г. Парадигмы развития в психологии. URL: https://studfiles.net/preview/1723029/ (дата обращения: 14.12.2017).
Кант И. Сочинения. М. : Мысль, 1964. Т. 3. 799 с.
Сизикова Т.Э. Рефлексивное психологическое консультирование. Новосибирск : НГПУ, 2016. Ч. 1: Психологическая сущность рефлексии. 203 с.
Shavelson R.J., Bolus R. Self concept: the interplay of theory and methods // Journal of Educational Psychology. 1982. Vol. 74, is. 1. P. 3-17. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/ 0022-0663.74.1.3/
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. 2003. Т. 24, № 5. С. 45-57.
Шаров А.С. Онтология рефлексии: природа, функции и механизмы // Рефлексивные процессы и управление. 2005. Т. 5, № 1. С. 71-92.
Гартман Н. Старая и новая онтология // Историко-философский ежегодник. 1988. Вып. 3. С. 320-324.
Кудрявцев Д.В. Разработка проблемно-ориентированных онтологий. URL: raai.org/resurs/papers/kii-2006/doklad/Kudryavtsev.doc (дата обращения: 14.12.2017).
Fernandez-Lopez M., Gomez-Perez A. Overview and analysis of methodologies for build ing ontologies // The Knowledge Engineering Review. 2002. Vol. 17, is. 2. P. 129-156. DOI: https://doi.org/10.1017/S0269888902000462.
Чужов А.Л., Чебанов С. В. Николай Гартман на «Днях философии в Санкт-Петербурге - 2014». URL: http://www.holiz.ru/index.php/nikolaj-gartman-na-dnyakh-filosofii-v-sankt-peterburge-2014 (дата обращения: 14.12.2017).
Манасян А.С. Методологические принципы объективности научного знания и единство науки. Ереван : АН АрмССР, 1984. 315 с.
Медова А.А. Онтология модальности : автореф. дис.. д-ра философ. Наук : 09.00.01. Омск, 2016. 38 с.
Егорова Е. Категория модальности в современных гуманитарных науках // Литература XX века: итоги и перспективы изучения : материалы IV Андреевских чтений : сб. науч. ст. / под ред. Н.Т. Пахсарьян, Н.А. Литвиненко. М. : Экон, 2006. С. 9-12.
Ляпшин С.Г. Модальности социокультурных форм человеческой субъективности : автореф. дис.. канд. филос. наук. Армавир, 2008. 19 с.
Леонтьев Д.А. Новые ориентиры понимания личности в психологии: от необходимого к возможному // Вопросы психологии. 2011. № 1. С. 3-27.
Конт-Спонвиль А. Философский словарь / пер. с фр. Е.В. Головиной. М., 2012. С. 318-320.
Стайпек А.А. Аутентификация помогающих психологических пространств : автореф. дис.. канд. психол. наук : 19.00.01. Томск, 2017. 22 с.
Лукьянов О.В. Самоидентичность как условие устойчивости человека в меняющемся мире : автореф. дис.. д-ра психол. наук : 19.00.01. Томск, 2009. 43 с.
Клочко В.Е. Современная психология: системный смысл парадигмального сдвига // Сибирский психологический журнал. 2007. № 26. С. 15-21.
Веников В.А., Веников Г.В. Теория подобия и моделирование. М. : Высшая школа, 1984. 439 с.
Дашкова Е.А. Многомерная иерархическая модель Я-концепции // Развитие человека в современном мире. 2014. № 5. С. 176-183.
Щедровицкий Г.П. Коммуникация, деятельность, рефлексия // Исследование рече-мыслительной деятельности. Алма-Ата : Изд-во КПИ, 1974. С. 12-28.
Щедровицкий П.Г. Идея рефлексии, изложенная в самых общих чертах // Модели рефлексии. Новосибирск : ЭКОР, 1995. С. 21-37.
Ладенко И.С., Винокуров В.Л. Интеллектуальные системы, рефлексия и генетическая логика // Модели рефлексии. Новосибирск : ЭКОР, 1995. С. 6-20.
Брушлинский А.В. Психология субъекта. СПб. : Алетейя, 2003. 272 с.
Эльконин Б.Д. Об одном из путей психологического изучения рефлексии // Проблемы рефлексии : современные комплексные исследования. Новосибирск : Наука, 1987. С. 49-54.
Семенов И.Н. Психология рефлексии в организации творческого процесса мышления : автореф. дис.. д-ра психол. наук. М., 1992. 51 с.
Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Проблема формирования типов рефлексии в решении творческих задач // Вопросы психологии. 1982. № 1. С. 99-103.
Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся : очерки российской психологии. М. : Тривола, 1994. 333 с.
Лефевр В.А. Рефлексия. М. : Когито-центр, 2003. 496 с.
Розин В. М. Рефлексия в структуре сознания личности // Проблемы рефлексии. Новосибирск : Наука, 1987. С. 222-228.
Сизикова Т.Э. Формирование мотива в рефлексивных процессах : автореф. дис.. канд. психол. наук : 19.00.01. Новосибирск, 1996. 25 с.
Сизикова Т.Э., Стунжа Н.А. Методы рефлексивного психологического консультирования // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювентология. Социокинетика. 2016. Т. 22, № 3. С. 79-82.
Россохин А.В. Рефлексия и внутренний диалог в измененных состояниях сознания: инерсознание в психоанализе. М. : Когито-Центр, 2010. 431 с.