Possibilities of studying the factor structure of alexithymic space | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 68. DOI: 10.17223/17267080/68/5

Possibilities of studying the factor structure of alexithymic space

The aim of the research is to study the factor structure of alexithymic space. The article presents the results of our study of alexithymic space factor structure. Alexithymia should be studied not as an isolated psychological characteristics, but, if it is highly expressed, as a forming factor of special psychological space, that includes high anxiety, aggressive and hostile reactions and low empathic abilities. This approach determined our choice of research methods. The sample is represented by 384 volunteers of prepubescent and preadult age with no somatic pathologies. The psychodiagnostic research was performed using the Toronto alexi-thymics scale (TAS), the Characterological Questionnaire by Schmieschek H., the Scale of Anxiety by Taylor G., the test by Bass A. and Darki A., the test of empathic ability by Yusupov I. M., the Eysenck Personality Inventory, and the method of expert assessments to determine the level of education of the volunteers. We used the factor analysis and the determination of the differences accuracy by Student's t-criterion for statistical processing of the obtained data. We divided the factorized parameters into eight groups of semantic factors that explain 60 per cent of all sense dispersion. They are "Shown Aggression", "Hypo-Empathic Feelings", "Extroverted Hypertymia", "Age aspects", "Ecstatic Instability", "Anxious Feelings", "Hostile Offense", "Suspicious Hostility". Alexithymic space, that includes massive anxious feelings, aggressive and hostile reactions of different modality and empathic difficulties, forms the basis for the violation of a person's emotional state and forces the risks of changes in his psychosomatic health. Psy-choprophylactic measures, organized within the framework of the preventive approach and involving the impact on the components of alexithymic space, can be more successful than the direct impact on the alexithymic manifestations.

Download file
Counter downloads: 173

Keywords

алекситимия, алекситимическое пространство, тревожные переживания, агрессивные и враждебные реакции различной модальности, эмпатийные затруднения, alexithymia, alexithymic space, anxious feelings, aggressive and hostile reactions of different modality, empathic difficulties

Authors

NameOrganizationE-mail
Brel Elena Y.Tomsk State Universitybrelelena@mail.ru
Всего: 1

References

Коатс Дж. Поколения и стили обучения. М. : МАПДО; Новочеркасск : НОК, 2011. 121 с.
Сиденко Е.А. К вопросу адаптации младшего и старшего подростка в социуме // Эксперимент и инновации в школе. 2011. № 6. С. 3-9.
Селюкова М.А. Развитие социальной компетенции как ведущее направление в рабо те школьной социально-психологической службы с подростками // Эксперимент и инновации в школе. 2011. № 6. С. 71-77.
Солдатова Г.В, Зотова Е.Ю., Чекалина А.И., Гостимская О.С. Пойманные одной се тью: социально-психологическое исследование представлений детей и взрослых об Интернете / под ред. Г.В. Солдатовой. М., 2011. 176 с. URL: http://www.ifap.ru/ library/book524.pdf (дата обращения: 30.03.2018).
Солдатова Г.У., Нестик Т.А., Рассказова Е.И., Зотова Е.Ю. Цифровая компетент ность подростков и родителей : результаты всероссийского исследования. М. : Фонд Развития Интернет, 2013. 144 с. URL: http://detionline.com/assets/files/research/ DigitalLiteracy.pdf (дата обращения: 27.02.2018).
Солдатова Г., Зотова Е., Лебешева М., Шляпников В. Интернет: возможности, компе тенции, безопасность : методическое пособие для работников системы общего образования. М. : Центр книжной культуры «Гутенберг», 2013. Ч. 2: Практикум. 137 с.
Малкина-Пых И.Г. Акмеологический смысл алекситимии и возможности ее психо логической коррекции // Акмеология. 2012. № 4. С. 74-78.
Искусных А.Ю. Алекситимия у студентов. Распространенность, причины, послед ствия // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2016. № 9 (66). С. 61-65.
Юткина О.С. Изучение алекситимии у детей школьного возраста // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 2. С. 68.
Кристалл Г. Интеграция и самоисцеление. Аффект, травма и алекситимия. М. : Ин-т общегуманитар. исслед., 2006. 800 с.
Искусных А.Ю. Алекситимия. Причины и риски возникновения расстройства // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии : сб. статей по материалам LIII междунар. науч.-практ.й конф. Новосибирск : Изд. СибАК, 2015. № 6 (52). С. 59-68.
Плотников Д.В., Северьянова Л.А., Плотников В.В. Акцентуация интегральных параметров индивидуальности как основа феномена алекситмиии // Социальная и клиническая психиатрия. 2017. Т. 27, № 2. С. 17-23.
 Possibilities of studying the factor structure of alexithymic space | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 68. DOI: 10.17223/17267080/68/5

Possibilities of studying the factor structure of alexithymic space | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 68. DOI: 10.17223/17267080/68/5

Download full-text version
Counter downloads: 868