Tolerance to uncertainty as a factor of the relation to business interaction in the context of students' common cultural competences development | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 68. DOI: 10.17223/17267080/68/8

Tolerance to uncertainty as a factor of the relation to business interaction in the context of students' common cultural competences development

In this paper, we discuss the role of tolerance to uncertainty as a factor of students' readiness for business interaction. The problem is important due to the need of society in future managers with competences that would let them deal effectively in changing conditions of modern world, and interact in collective and design teams. However, young managers are often not ready for effective work in conditions of dynamic economic relations, for changes in their activity when the strategy of an enterprise development changes, for prediction of possible consequences in business interaction. We present here the results of an empirical research, in which last year students of management took part. We used the method of tolerance to uncertainty determining by S. Badner and an author's questionnaire for business interaction study. We discovered that the half of respondents have the low level of tolerance to uncertainty. It shows the tendency to take unusual and difficult situations as threatening rather than giving new opportunities. Only 17.5% of respondents demonstrated the high level of tolerance to uncertainty, which lets them feel relatively comfortable even in situations with high level of changeability. Comparative analysis showed that the students with high level of tolerance to uncertainty prefer competition to partnership; competition for personal achievements is preferable to competition for economic resources. The students with low level of tolerance to uncertainty demonstrate greater preference for partnership. The respondents with low level of tolerance to uncertainty note reputation, trust and companionship as factors of successful competition. The respondents with high level of tolerance to uncertainty focus on pragmatic and equality, while another group focuses on mutuality, moral and justice. The correlation analysis demonstrates that the high level of tolerance to uncertainty leads to masculine properties in business relationship, such as activism, self-confidence, independence, dominance. The students with low level of tolerance to uncertainty are inclined to show gender-neutral properties, such as tact, susceptibility, systematicity, analyticity, consciousness. We discovered a contradiction in educational results of managers training. Those students who are ready to activity in the changing conditions are less able to do collective activities in design teams. On the contrary, students with better created competences of team work have low tolerance to uncertainty and therefore are less prepared for activity in the changing conditions.

Download file
Counter downloads: 153

Keywords

толерантность к неопределенности, деловое взаимодействие, отношение к деловому взаимодействию, компетентность в деловых отношениях, общекультурные компетенции, обучение менеджеров, конкуренция, деловое партнерство, tolerance to uncertainty, relation to business interaction, business interaction, competence of business relations, common cultural competences, managers training, competition, business partnership

Authors

NameOrganizationE-mail
Titova Olga I.Siberian Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation; Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafyev944058@mail.ru
Всего: 1

References

Леонов И.Н. Влияние толерантности к неопределенности на профессионально важ ные качества руководителя : дис..канд. психол. наук. Ижевск, 2015. 256 с.
Грачев А.А., Кузнецова А.И. Мотивационные характеристики в представлении о партнере по деловому взаимодействию у студентов-экономистов // Знание. Понимание. Умение. 2014. № 3. С. 269-277.
Кузнецова А.И. Представления студентов-экономистов о партнере по деловому вза имодействию // Знание. Понимание. Умение. 2015. № 3. С. 319-327.
Краснорядцева О.М. Образовательный опыт развития рефлексии в структуре лич ностных компетенций студентов, обучающихся менеджменту // Сибирский психологический журнал. 2015. № 58. С. 45-60. DOI: 10.17223/17267080/58/3.
Galazhinskiy E.V., Krasnoryadtseva O.M. Typological Characteristics of Innovatively Active Student Youth // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2013. Vol. 86. P. 172-176. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.08.545.
Журавлев А.Л., Позняков В.П., Титова О.И. Психологические отношения российских предпринимателей к конкуренции и партнерству: гендерный аспект // Психологические исследования проблем современного российского общества. М., 2013. С. 287310. (Труды Института психологии РАН).
Вавакина Т.С., Позняков В.П. Образ делового партнера в представлениях российских предпринимателей // Знание. Понимание. Умение. 2013. № 2. С. 217-224.
Позняков В.П., Вавакина Т.С. Психология делового партнерства: теория и эмпириче ские исследования. М. : ИП РАН, 2016. 320 с.
Любачевская Е.А. Толерантность к неопределенности как личностный феномен // Акмеология. 2013. № 3 (47). С. 78-80.
Яновский М.И., Монастырская В.А. Факторы эффективности ориентировки в ситуации неопределенности // Институт психологии Российской академии наук. Человек и мир. 2017. № 1. Т. 1. С. 219-230.
Солдатова Л.А. Психодиагностика толерантности личности : практическое пособие. М. : Смысл, 2008. 120 с.
Титова О.И. Гендерные различия в отношениях российских предпринимателей к конкуренции и партнерству : автореф. дис.. канд. психол. наук, М., 2007. 26 с.
Титова О.И., Трухина Ю.И. Гендерные различия структуры психологического отношения предпринимателей к деловому взаимодействию // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 383. С. 196-201.
Лукьянов О.В. Проблема идентичности и психическая ригидность в психологической и образовательной практике : дис.. канд. психол. наук. Томск, 1999. 156 с.
Лукьянов О.В. Управление образовательными рисками - актуальная социально-психологическая практика // Сибирский психологический журнал. 2010. № 35. С. 72-76
Сафина Р.Н., Смирнов А.В., Минияров В.М. Ролевое и деловое взаимодействие студентов вуза как механизм формирования личности будущих менеджеров // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2011. Т. 13. № 2. С. 58-61.
 Tolerance to uncertainty as a factor of the relation to business interaction in the context of students' common cultural competences development | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 68. DOI: 10.17223/17267080/68/8

Tolerance to uncertainty as a factor of the relation to business interaction in the context of students' common cultural competences development | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2018. № 68. DOI: 10.17223/17267080/68/8

Download full-text version
Counter downloads: 868