Professional development in changing world: strategy of life implementation
The article is devoted to the specifics of professional development in contemporary soci-ocultural conditions. The authors give a comparative description of classical and modern versions of professional development, such as traditional career path, self-development and life implementation. The results of the empirical research of contemporary professional development are given. We used the following methods to collect the data: career anchors test by E. Schein; F. Zim-bardo Time Perspective Inventory (ZTPI); Values Survey Module, G. Hofstede (VSM). Sample: 194 employees, aged from 25 to 29 years. We made the type of professional development a dependent variable. The following characteristics were considered as predictors: adoption/avoidance of uncertainty; short-term/long-term orientation; traditional/secular rational values; importance of self-expression; distance in relation to the authorities (trust/distrust to authority); individualism/collectivism; autonomy; propensity to entrepreneurship and innovative activities; professional mobility / professional stability. The results of the statistical analysis make it possible to state that there are two types of professional development. One is traditional career path and another is life and self-development implementation. Also significant differences between two types of professional development exist in parameters: Trust/Distrust of authority, Entrepreneurship, Integration of life styles, Stability of work and residence, Service, Professional Competence, traditional / secular rational values, Past-Negative, Future depending on the type of professional development. The authors describe the content characteristics of each type of professional development. The traditional variant of professional development presupposes career advancement, orientation to stability in the organization and the level of wages, the value of past achievements, and adherence to social norms. Professional development as an implementation of the life and self-development is focused on standards of quality of life, job satisfaction and subjective well-being and involves professional mobility, orientation to the future and commitment to one's own life path.
Keywords
профессиональное развитие,
жизнеосуществление,
образ будущего,
образ профессионального будущего,
качество жизни,
критерии успешности,
потенциал достижений,
профессиональный потенциал,
Professional development,
life implementation,
orientation to the future,
vision for career,
quality of life,
the success criteria,
potential for achievement,
well-beingAuthors
Petrova Valeria N. | Tomsk State University | valerpsy@yahoo.com |
Kozlova Natalia V. | Tomsk State University | akme_2003@mail.ru |
Всего: 2
References
Леонтьев Д.А., Лебедева А.А., Костенко В.Ю. Траектории личностного развития: реконструкция взглядов Л.С. Выготского // Вопросы образования. 2017. № 2. С. 98-112. DOI: 10.17323/1814-9545-2017-2-98-112.
Seligman M.E.P. Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York : Free Press. 2002. 215 р.
Леонтьев Д.А. Позитивная психология - повестка для нового столетия // Психология: журнал Высшей школы экономики. 2012. Т. 9, № 4. С. 36-58.
Зеер Э.Ф Психология профессионального развития: методология, теория, практика. Екатеринбург : РГППУ, 2011. 158 с.
Пряжников Н.С. Профориентология : учебник и практикум для академического бакалавриата. М. : Юрайт, 2017. 405 с.
Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. М. : Академия, 2010. 304 с.
Анцыферова Л.И. Методологические проблемы формирования и развития личности. К психологии личности как развивающейся системе // Психология формирования и развития личности. М. : Наука, 1981. 365 с.
Митина Л.М. Личностное и профессиональное развитие детей, молодежи, взрослых: проблемы и решения / под ред. Л.М. Митиной. М. : Перо, 2017. 308 с.
Пряжников Н.С. Статусы «акме» в карьерном самоопределении: приглашение к дискуссии // Известия Саратовского университета. Новая серия. Акмеология образования. Психология развития. 2017. Т. 6, № 3. С. 214-220.
Козлова Н.В. Личностно-профессиональное становление студентов как форма про явления самоорганизации человека // Психология обучения. 2009. № 4. С. 28-40.
Профессиональное развитие личности: начало пути (эмпирическое исследование) / Л.А. Головей, М.В. Данилова, Л.В. Рыкман, М.Д. Петраш, В.Р. Манукян, М.Ю. Леонтьева, Н.А. Александрова. СПб. : Нестор-История, 2015. 336 с.
Andre L., van Vianen A.E.M., Peetsma T.T.D. Adolescents' and РагеПз' regulatory focus as determinants of future time perspective on school and professional career // Learning and individual differences. 2017. Vol. 59. P. 34-42. DOI: 10.1016/j.lindif.2017.08.010
Carr S.C. The psychology of global mobility. New York : Springer. 2010. P. 88-100. DOI: 10.1007/978-1-4419-6208-9.
Ensher E.A., Nielson T.R., Kading W. Causes of Career-Defining Moments: Deve^ment of a Typology // Jounal of Career Development. 2017. Vol. 44, is. 2. P. 110-126. DOI: 10.1177/0894845316635820.
Kochoian N., Raemdonck I., Frenay M., Zacher H., The Role of Age and O^^ational Future Time Pe^ect^ in Workers' Motivation to Learn // Vocations and Learning. 2017. Vol. 10. P. 27-45. DOI: 10.1007/s12186-016-9160-9.
McDonald P.K. How «flexible» are careers in the anticipated life course of young peo- Рк? // Human relations. 2018. Vol. 71. P. 23-46. DOI: 10.1177/0018726717699053.
Docherty S.L., Kayle M., Maslow G.R., Santacroce S.J. The Adolescent and Young Adult with Cancer: a Developmental Life Course Pe^ect^ // Seminars in Oncology Nursing. 2015. Vol. 31 (3). Р. 186-196. DOI: 10.1016/j.soncn.2015.05.006/ URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0749208115000480
Асмолов А.Г. Историко-эволюционная парадигма конструирования разнообразия миров: деятельность как существование // Вопросы психологии. 2008. № 5. С. 3-11.
Асмолов А.Г., Шехтер Е.Д., Черноризов А.М. Предаптация к неопределенности как стратегия навигации развивающихся систем: маршруты эволюции // Вопросы психологии. 2017. № 4. С. 3-26.
Кунин Е.В. Логика случая. О природе и происхождении биологической эволюции. М. : Центрполиграф, 2014. 524 с.
Шваб К. Четвертая промышленная революция. М. : Эксмо, 2016. 138 с.
Федорова Е.П. Жизненные цели как показатели процесса жизненного осуществления на этапе профессионального становления // Вестник Московского института государственного управления и права. 2017. № 1 (17). С. 154-157.
Асташова Н.А., Малькина О.В. Ценности педагогической деятельности и карьерные ориентации современного учителя // Известия Смоленского государственного университета. 2015. № 2 (30). С. 315-326.