Images of 'other' people in the mind of teachers from urban areas, country sides, and from the nothern settlement
The research aims to describe the institutional composition of significant others for teachers and their value attitudes to themselves and other people based on the difference in the place of residence (city, village, and a northern settlement). The sampling is presented by 3 groups of teachers (women): 113 teachers from villages of Mishkinskiy Region, Bashkortostan; 83 teachers from Sterlitamak in Bashkortostan; and 75 teachers from the work settlement Nizjniy Sartim in Hanty-Mansiyskiy autonomous region. In the present research the practical method, developed by I. A. Nikolaeva, is used. This method enables to describe the social role structure of significant others and the attitude towards them. Results: Comparison of the groups based on the Student t-criterion demonstrates significant differences at the level p <0,05 и p<0,01. The teachers from the group of city inhabitants tend to prefer real social relations as opposed to virtual ones, and they pay more attention to more capable students. For their value system self-respect and critical attitude to others are typical. The teachers from the countryside are more family- and neighbors-oriented and tend to underestimate the professional sphere. The lack of positive social perception also takes place. The institutional composition of significant others among teachers from work settlements demonstrate 2 tendencies: on the one hand, they overestimate the importance of the professional sphere, on the other hand, they tend to prefer virtual relations and demonstrate alienation from the school background. More detailed results of the cluster analysis, taking into consideration the age of the participants, are also presented in the research. The above-mentioned results allow us to do the following suppositions, relevant for further research: 1. The decrease of social and economic relations in the place of residence causes the tendency to estimate the relevant others as "below the average". 2. High competition in the professional sphere causes high self-esteem and idealized "black and white" attitude towards the others. 3. The predominance of migrants in the place of residence inspires the newcomers to highly appreciate their profession, and the teachers with a long term of service tend to prefer virtual communication. 4. High or low competitive environment in the place of residence influences the teacher's work: the teachers from the group of city inhabitants pay more attention to the achievements of more capable students, while the teachers from the countryside and the work settlement are oriented to help the weaker students.
Keywords
образы Других,
значимые Другие,
место проживания,
педагоги,
институционально-ролевая структура,
ценностные отношения,
имплицитная значимость,
социализация,
images of 'other' people,
significant others,
place of residence,
teachers,
institutional role structure,
value attitudes,
implicit significance,
socializationAuthors
Nikolaeva Irina A. | Kurgan State University | nikolaeva-irina@yandex.ru |
Zajnulina Yuliya I. | Kurgan State University | zainulina_ui@list.ru |
Всего: 2
References
Николаева И.А Субъективный образ социального мира как репрезентация социальной ситуации развития личности // Вестник Курганского государственного университета. Сер. Физиология, психология и медицина. 2008. № 12. С. 71-78.
Елизаров С.Г. Включенность субъекта в социальную среду: основные направления исследований в зарубежной и отечественной психологии // Вестник Московского государственного областного университета. Сер. Психологические науки. 2009. T. 2. C. 135-141.
Николаева И.А., Зайнулина Ю.И. Ценностные отношения к себе и другим у педагогов из северного поселения // Актуальные проблемы права, экономики и управления / ред. Виноградов Б.Ю. Иркутск : РИО САПЭУ, 2016. C. 268-271.
Chapin F.S., III, Knapp C.N. Sense of place: a process for identifying and negotiating po tentially contested visions of sustainability // Environmental Science & Policy. 2015. Vol. 53. P 38-46. DOI: 10.1016/j.envsci.2015.04.012.
Lewicka M. Place attachment: How far have we come in the last 40 years? // Journal of environmental psychology. 2011. Vol. 31. P. 207-230. DOI: 10.1016/j.jenvp.2010.10.001.
Ujanga N., Zakariya K. The notion of place, place meaning and identity in urban regenera tion // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 170. P. 709-717. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.073.
Kashima Y., Paladino A., Margetts E.A. Environmentalist identity and environmental striv ing // Journal of environmental psychology. 2014. Vol. 38. P. 64-75. DOI: 10.1016/j.jenvp.2013.12.014.
Муравьева О.И., Литвина С.А., Богомаз С.А. Средовая идентичность: содержание понятия // Сибирский психологический журнал. 2015. № 58. C. 136-148. DOI: 10.17223/17267080/58/10.
Oishi S. Rothman A.J., Snyder M. et al. The socioecological model of procommunity ac tion: the benefits of residential stability // Journal of personality and social psychology. 2007. Vol. 93, № 5. P. 831-844. DOI: 10.1037/0022-3514.93.5.831.
Oishi S., Lun J., Sherman G.D. Residential mobility, self-concept, and positive affect in social interactions // Journal of personality and social psychology. 2007. Vol. 93, № 1. P. 131-141. DOI: 10.1037/0022-3514.93.1.131.
Богомаз С.А., Мацута В.В. Субъективная оценка реализуемости базисных ценностей в городской среде // Сибирский психологический журнал. 2012. № 46. С. 67-75.
Богомаз С.А., Каракулова О.В. Оценка реализуемости базисных ценностей в условиях города Томска с точки зрения гуманитарно-ориентированной и негуманитарно-ориентированной вузовской молодежи // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 366. С. 117-120.
Богомаз С.А., Литвина С.А., Четошникова Е.В. Субъективная оценка городской среды вузовской молодежью Томска и Барнаула // Сибирский психологический журнал. 2013. № 49. С. 102-112.
Богомаз С.А. Различия в структуре ценностей, смыслов и личностных особенностей представителей трех городов Сибири // Ценностные основания психологической науки и психология ценностей / ред. В.В. Знаков, Г.В. Залевский. М. : Ин-т психологии РАН, 2008. С. 262-297.
Долгова Н.В. Психосемантический анализ обыденных представлений москвичей о городе // Социально-психологические исследования города / отв. ред. Т.В. Дробышева, А.Л. Журавлев. М. : Ин-т психологии РАН, 2016. С. 49-60.
Шемелина О.С., Цыганкова О.Е. Образы «города-мечты» и реального города в представлении жителей крупного и малого городов // Социально-психологические исследования города / отв. ред. Т.В. Дробышева, А.Л. Журавлев. М. : Ин-т психологии РАН, 2016. С. 27-48.
Немолот Е.В. Ценностно-смысловые характеристики профессиональной самореализации личности педагога-психолога в условиях малого города / Кемер. гос. ун-т. Кемерово, 2014. 24 с.
Tartakovsky E., Schwartz S.H. Motivation for emigration, values, wellbeing, and identification among young Russian Jews // International journal of psychology. 2001. Vol. 36, № 2. P. 88-99. DOI: 10.1080/0020759004200010036(2).
Oishi S., Kesebir S., Miao F.F., Talhelm T., Endo Y., Uchida Y.,.., Norasakkunkit V. Residential mobility increases motivation to expand social network: But why? Journal of Experimental Social Psychology. 2013. Vol. 49 (2), P. 217-223. DOI: 10.1016/j.jesp.2012.10.008.
Lun J., Roth D., Oishi S., Kesebir S. Residential mobility, social support concerns, and friendship strategy // Social Psychological and Personality Science. 2014. Vol. 4. P. 332339. DOI: 10.1177/1948550612453345.
Попова М.А., Говорухина А.А., Дронь А.Ю. Мониторинг функционального состояния педагогов, проживающих на Севере // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2014. № 1. С. 166-174.
Неклюдова С.В., Петрова В.Н. Психологические основания исследования территориально-профессиональной мобильности // Цифровое кочевничество как глобальный и сибирский тренд : сб. материалов III Междунар. трансдисциплинарной науч.-практ. web-конференции. 2017. С. 209-214. DOI: 10.17223/9785946216104/30.
Ежкова Н.В. Профессиональное самочувствие педагогов вузов малых городов в сфере вторичной занятости // Альманах современной науки и образования. 2011. № 1 (44). С. 102-104.
Соколова Е.А. Стереотипный образ учителя в прессе провинциального города: тендерный аспект // Педагогическое образование в России. 2014. № 10. С. 180-183.
Кукуев Е.А. Город как открытая система: оценки реализуемости базисных ценностей субъектов образования // Социально-психологические исследования города / отв. ред. Т.В. Дробышева, А.Л. Журавлев. М. : Ин-т психологии РАН, 2016. С. 145165.
Семенова Е.В., Лютавина Е. Особенности взаимодействия педагога с родителями в условиях сельской школы // Образование. Наука. Научные кадры. 2016. № 1. С. 176-180.
Лелюхин С.В. Роли сельских учительниц: анализ случая в Саратовской области // Женщина в российском обществе. 2013. № 4. С. 10-15.
Байбородова Л.В. Воспитание и обучение в сельской малочисленной школе : учеб. пособие. Ярославль : Ярослав. гос. пед. ун-т им. К.Д. Ушинского, 2004. 357 c.
Николаева И.А. Новый метод исследования личностных ценностей. Ч. 1. Изучение содержания личностных ценностей // Сибирский психологический журнал. 2010. № 38. C. 70-77.
Николаева И.А. Новый метод исследования личностных ценностей. Ч. 2. Структурные феномены ценностного оценивания // Сибирский психологический журнал. 2011. № 39. С. 112-120.
Николаева И.А., Зайнулина Ю.И. Личность сельского учителя как фактор инновационной социализации сельских школьников // Человек в экономических и социальных отношениях / ред. А.Б. Купрейченко, Л.Н. Широкова. М. : Ин-т психологии РАН, 2012. C. 291-293.