Meaning-oriented Tasks and Meaning-associated States in Personality Development
The author proposes a theoretical model that explains the psychological phenomenology, mechanisms and regularities of the personality development as a subject of life. Proceeding from the general understanding of personality development, mediated by the person's own activity in resolving different types of contradictions and problems, one introduces the notion of a special class of developmental tasks, inherent in the development of the subject of life. This class is defined by the term «meaning-oriented tasks» and includes the search, preservation and practical realization of the individual meaning of life. The search of meaning is a self-determination task of a subject of life; meaning-saving is a self-preservation task of a subject of life; meaning-fulfilling corresponds to the self-realization task of a subject of life. Mental and practical activity aimed at the solution of meaning-oriented tasks is guided by a special system of self-regulation inherent in the personality as a subject of life. The feedback functions in this system carry out subjective experiences of the meaningfulness of life and the meaningful crisis, which respectively signal a successful and unsuccessful solution of meaning-oriented tasks, and thereby reveal the level and actual status of the development of the personality as a subject of life. Contrary to existing ideas about the meaningfulness and crisis of meaning as incompatible (mutually exclusive) forms of existential experience of personality, empirical observations show that these subjective experiences can be combined in different ways. To denote the integral form of the subjective experience connecting the meaningfulness and crisis of meaning the concept of «meaning-associated states» is introduced. The generalization and systematization of empirical data obtained by the author and other researchers made it possible to distinguish four types of meaning-associated states: prosperous, conflict, stagnant and crisis. It is empirically established that each meaning-associated state is conditioned by personal acceptance or non-acceptance of meaning-oriented tasks, as well as by productivity of their solutions in individual development.
Keywords
смысл жизни,
субъект жизни,
смысложизненные задачи,
осмысленность жизни,
смысложизненный кризис,
смысложизненные состояния,
благополучное состояние,
конфликтное состояние,
стагнативное состояние,
кризисное состояние,
meaning of life,
subject of life,
meaning-oriented tasks,
meaningfulness,
meaning of life crisis,
meaning-associated states,
prosperous state,
conflict state,
stagnant state,
crisis stateAuthors
Karpinskij Konstantin V. | Yanka Kupala State University of Grodno | karpkostia@tut.by |
Всего: 1
References
Карпинский К.В. Смысложизненные задачи и состояния личности // Психологиче ские проблемы смысла жизни и акме : электронный сборник материалов XXII симпозиума / под ред. Г.А. Вайзер, Н.В. Кисельниковой, Т.А. Поповой. М. : Психологический институт РАО, 2017. C. 22-24. URL: http://www.pirao.ru/images/labs/gporl/ XXII-simpozium.pdf
Леонтьев Д.А. Личностное измерение человеческого развития // Вопросы психоло гии. 2013. № 3. С. 67-80.
Карпинский К.В. Неоптимальный смысл: психологические тупики жизненного пути личности. Гродно : ГрГУ, 2016. 539 с.
Залевский Г.В., Залевский В.Г., Кузьмина Ю.В. Антропологическая психология: биопсихосоционоэтическая модель развития личности и ее здоровья // Сибирский психологический журнал. 2009. № 33. С. 99-103.
Франкл В. Человек в поисках смысла. М. : Прогресс, 1990. 368 с.
Popielski K. Noeticzny wymiar osobowosci. Psychologiczna analiza poczucia sensu zycia. Lublin : KUL, 1994. 445 s.
Личностный потенциал: структура и диагностика / под ред. Д.А. Леонтьева. М. : Смысл, 2011. 680 с.
Carver C.S., M.F. Scheier M.F. On the self-regulation of behavior. New York : Cambridge University Press, 1998. 439 p.
Park C.L. Making sense of the meaning literature: An integrative review of meaning mak ing and its effects on adjustment to stressful life events // Psychological Bulletin. 2010. V. 1, № 36. P. 257-301. DOI: 10.1037/a0018301
Wrosch C. Self-regulation of unattainable goals and pathways to quality of life // Oxford handbook of stress, health, and coping / ed. by S. Folkman. New York : Oxford University Press, 2010. P. 319-333. D0I:10.1093/oxfordhb/9780195375343.013.0016
Карпинский К. В. Осознанная саморегуляция жизненного пути личности // Психологическая служба. 2003. № 4. С. 22-31.
Абульханова К.А. Методологический принцип субъекта: исследование жизненного пути личности // Психологический журнал. 2014. Т. 35, № 2. С. 5-18.
Карпинский К.В. Стратегия жизни как структурная организация индивидуальной жизнедеятельности // Психология жизненного пути личности: методологические, теоретические, методические и прикладные проблемы / под ред. Н.А. Логиновой. Гродно: ГрГУ, 2012. С. 248-271.
Клементьева М.В. Биографическая рефлексия в контексте психологического анализа. Тула : ТулГУ, 2013. 156 с.
Салихова Н.Р. Психические состояния как механизм обратной связи в регуляции жизнедеятельности субъекта // Психология психических состояний: актуальные теоретические и прикладные проблемы : материалы второй Всероссийской научной конференции. Казанский федеральный университет, 14-16 ноября 2013 г. : в 2 ч. Казань : Отечество, 2013. Ч. 1. С. 121-127.
Чудновский В.Э. Смысл жизни: некоторые итоги исследования // Психологический журнал. 2015. Т. 36, № 1. С. 5-19.
Леонтьев Д.А. Саморегуляция, ресурсы и личностный потенциал // Сибирский психологический журнал. 2016. № 62. С. 18-38.
Карпинский К.В. Смысложизненный кризис в развитии личности: Анализ концепций отечественной и зарубежной психологии. Гродно : ГрГУ, 2015. 319 с.
Конопкин О.А. Участие эмоций в осознанной регуляции целенаправленной активности человека // Вопросы психологии. 2006. № 3. С. 38-49.
Lazarus R.S. Emotion and Adaptation. New York : Oxford University Press, 1991. 576 p.
Серый А.В. Система личностных смыслов: структура, функции, динамика. Кемерово : Кузбассвузиздат, 2004. 272 с.
Серый А.В., Юпитов А.В. Применение теста смысложизненных ориентаций к диагностике актуальных смысловых состояний (новая концептуализация) // Сибирская психология сегодня: сборник научных трудов. Кемерово, 2003. Вып. 2. С. 55-72.
Schnell T. Existential Indifference: Another Quality of Meaning in Life // Journal of Humanistic Psychology. 2010. V. 50 (3). P. 351-373.
Damasio B.F., Koller S.H. Complex Experiences of Meaning in Life: Individual Differences Among Sociodemographic Variables, Sources of Meaning and Psychological Functioning // Social Indicators Research. 2015. V. 123 (1). P. 161-181.
Болотова А.В., Леонтьев Д.А. Русскоязычная адаптация опросника источников смысла жизни // 6-я Всеросс. науч.-практ. конф. по экзистенциальной психологии, 4-6 мая 2016 г. : материалы сообщений. М. : Смысл, 2016. С. 77-82.
Леонтьев Д.А., Тараненко О.А., Калашникова О.Э. Специфика осмысленности жизни у различных групп кризисных пациентов // Мир психологии. 2017. № 3. С. 190-201.
Куликов Л.В. Психология настроения. СПб. : Изд-во СПбГУ, 1997. 228 с.
Прохоров А.О. Интегрирующая функция психических состояний // Психологический журнал. 1994. Т. 15, № 3. С. 136-145.
Асмолов А.Г. Психология личности: культурно-историческое понимание развития человека. М. : Смысл, 2007. 528 с.
Прохоров А.О. Смысловая регуляция психических состояний. М. : Институт психологии РАН, 2009. 352 с.
Карпинский К.В. Жизнедеятельность как форма активности субъекта жизни // Методология и история психологии. 2010. Т. 5, № 1. С. 184-203.
Салихова Н.Р. Ценностно-смысловая организация жизненного пространства личности. Казань : Казан. ун-т, 2010. 452 с.
Карпинский К.В. и др. Новые методы субъектной психодиагностики. Гродно : ГрГУ, 2015. 174 с.
Debats D.L., Drost J., Hansen P. Experiences of meaning in life: A combined qualitative and quantitative approach // British Journal of Psychology. 1995. V. 86. P. 359-375. DOI: 10.1111/j.2044-8295.1995.tb02758.x
Карпинский К.В. Опросник смысложизненного кризиса. Гродно : ГрГУ, 2008. 126 с.