Understanding as Psychology of Possible
We have investigated the ratio of real and possible in the research. Four methods of scientific analysis have been identified, applying which psychologists should consider the relationship between the real and the possible in the study of understanding. The first method is a philosophical way of analyzing a problem. The second is the general scientific context, according to which the actual always includes the potential. This method of analysis from the beginning of the 20th century was used in natural science and humanitarian methodology to justify the transition from classical to non-classical and post-non-classical science. In the third method of scientific research, the emphasis is made on analyzing the correlation of the real and the possible in the development of social formations and social sciences, their significance, "specific weight" in the "consumer society", "knowledge society" and "experiencing society". Finally, the fourth mode of reflection is the search for the prerequisites for creating the psychology of the possible in the psychological literature. The aim of the method is to justify the admissibility of a new field of psychological science allocation with the help of specific psychological data about possible I, alternative identity on the Internet, the ratio of anticipation and forecasting in mental activity. We describe the psychology of understanding as an interpretation of the real that includes the prediction of the possible.
Keywords
понимание,
прогнозирование,
действительное,
возможное,
understanding,
forecasting,
real,
possibleAuthors
Znakov Viktor V. | Institute of Psychology of Russian Academy of Sciences | znakov50@yandex.ru |
Всего: 1
References
Знаков В.В. Психология понимания мира человека. М. : Ин-т психологии РАН, 2016. 488 с.
Шиян О.А. Смена альтернативы как механизм понимания диалогических отношений в пространстве научных текстов // Филология и культура. Philology and Culture. 2013. № 3 (33). С. 333-338.
Ильин В.И. Потребление как дискурс. СПб. : Интерсоцис, 2008. 446 с.
Друкер П. Классические работы по менеджменту. М. : Альпина Паблишер, 2015. 220 с.
Schulze G. Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart. Frankfurt / Main ; New York : Campus Verlag, 2005. 612 S.
Эпштейн М.Н. Философия возможного. СПб. : Алетейя, 2001. 334 с.
Эпштейн М.Н. Знак пробела: о будущем гуманитарных наук. М. : Новое литератур ное обозрение, 2004. 864 с.
Эпштейн М.Н. От знания - к творчеству. Как гуманитарные науки могут изменять мир. М. ; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2016. 480 с.
Менский М.Б. Сознание и квантовая механика: жизнь в параллельных мирах (чудеса сознания - из квантовой реальности). М. ; Фрязино : Век 2, 2011. 320 с.
Карпенко А.С. В поисках реальности: исчезновение // Философия науки. 2015. Вып. 20. С. 36-72.
Пенроуз Р. Тени разума. В поисках науки о сознании. М., 2005. 688 с.
Зуев В.В. Представления о научной реальности и особенности перехода от классической науки к неклассической // Философский журнал. 2016. Т. 9, № 3. С. 25-40.
Lewandowsky S., Ecker U.K.H., Cook J. Beyond Misinformation: Understanding and Coping with the "Post-Truth" Era // Journ. of Appl. Research in Memory and Cognition. 2017. V. 6, is. 4. P. 353-369.
Знаков В.В. Теоретические основания понимания западной постправды и русского вранья // Вопросы психологии. 2019. № 1. C. 16-29.
Чугров С.В. Post-truth: трансформация политической реальности или саморазрушение либеральной демократии? // Polis. Political Studies. 2017. № 2. P. 42-59.
Американским медиа предстоит большая работа над ошибками. URL: https://meduza.io/shdes/impichmenta-ne-budet-santtsii-ne-otmenyat-tramp-povysil-shansy-na-pereizbranie-chto-oznachayut-rezultaty-rassledovaniya-myullera-dlya-amerikanskoy-politiki
Петренко В.Ф., Супрун А.П. Человек в предметном и ментальном мире. Существует ли «объективная действительность»? Неоконченный спор Бора с Эйнштейном // Известия Иркутского государственного университета. Сер. Психология. 2013. Т. 2, № 2. С. 62-82.
Смирнов С.Д. Прогностическая активность как способ существования и развития образа мира // Принцип развития в современной психологии / отв. ред. А.Л. Журавлев, Е.А. Сергиенко. М. : Ин-т психологии РАН, 2016. С. 215-234.
Сергиенко Е.А. Раннее когнитивное развитие. Новый взгляд. М. : Ин-т психологии РАН, 2006. 464 с.
Брушлинский А.В. Мышление и прогнозирование (логико-психологический анализ). М. : Мысль, 1979. 230 с.
Журавлев А.Л., Харламенкова Н.Е. Динамический подход к исследованию психики человека // Институт человека: идея и реальность / отв. ред. Г.Л. Белкина ; ред.-сост. М.И. Фролова. М. : ЛЕНАНД, 2018. С. 280-290.
Нехаев А.В. Мнение как познавательная форма: логико-семиотический анализ : автореф. дис.. д-ра филос. наук. Тюмень, 2009.
Markus H., Nurius P. Possible selves // American Psychologist. 1986. V. 41, № 9. P. 954-969.
Erikson M.G. The meaning of the future: Toward a more specific definition of possible selves // Review of General Psychology. 2007. V. 11, № 4. P. 348-358.
Леонтьев Д.А. Новые ориентиры понимания личности в психологии: от необходимого к возможному // Вопросы психологии. 2011. № 1. С. 3-27.
Войскунский А.Е. Социальная перцепция в социальных сетях // Вестник московского университета. Сер. 14. Психология. 2014. № 2. С. 90-104.
Войскунский А.Е., Евдокименко А.С., Федунина Н.Ю. Альтернативная идентичность в социальных сетях // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 2013. № 1. С. 66-83.
Брушлинский А.В. Избранные психологические труды. М. : Ин-т психологии РАН, 2006. 623 с.