Methodological Foundations of the Modal Psychology of Reflection | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2019. № 72. DOI: 10.17223/17267080/72/2

Methodological Foundations of the Modal Psychology of Reflection

Problem. Psychology has a lot of experience in the study of reflection, a holistic view of which can be formed in the area of intersection of different approaches. The objective of the study. To define the methodological grounds that reveal the integrity of reflection. Methodology. Principles of post-non-classical paradigm. Results. The area of intersection of the five approaches: functional, structural, phenomeno-logical, attributive, and substrate in the study of reflection, is not a collection of knowledge about reflection. In this area we highlight the ontology and the quality of the integrity of reflection based on the critical ontology of N. Hartmann. The modal psychology of reflection is built on three methodological grounds: the regulatory - orientingly - research ontology of reflection; the integrity of reflection is determined by modality and intentionality, between which there are inverse relations; the polymodality of reflection is a triangular network of three rows of modalities. The model of the integrity of reflection is a polymodality permeated by the intentionality; and the intentionality permeated by the polymodality. The structural representation of reflection is reflected in the meta-model of reflection, which consists of four models of reflection: ontolog-ical, gnoseological, static, and dynamic. Meta-model is a model-designer. Reflection we define as the highest level of the soul layer - over consciousness, thinking, personality, activity, which is in relation to them a way of regulation, orientation and research to make choices based on the possibilities, necessity and reality with the purpose of self-organization of life of organic systems.

Download file
Counter downloads: 184

Keywords

модальности рефлексии, ориентировочно-исследовательская онтология, триангулярные отношения модальностей, мета-модель рефлексии, интенцио-нальность рефлексии, modality of reflection, approximate-research ontology, triangular relations of modality, meta-model of reflection, intentionality of reflection

Authors

NameOrganizationE-mail
Sizikova Tatyana E.Novosibirsk State Pedagogical Universitytat@ccru.ru
Всего: 1

References

Кожевников Н.Н., Данилова В.С. Предпосылки и возможности формирования дисци плинарной онтологии в психологии // Вестник Северо-Восточного федерального университета. 2013. Т. 10, № 5. С. 85-90. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=21271409
Карпов А.В. Психология сознания: метасистемный подход. М. : РАО. 2011. 1088 с.
Дударева В.Ю., Семенов И.Н. Феноменология рефлексии и направления ее изучения в современной зарубежной психологии // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2008. Т. 5, № 1. С. 101-120. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=11719867
Дьюи Дж. Психология и педагогика мышления / под ред. Н.Д. Виноградова ; пер. с англ. Н.М. Никольской. М. : Совершенство, 1997. 208 с.
Caceres C.H. Re-Educating The Reflective Practitioner: a Critique of Donald Schon's Reflective Practice and Design Education For Engineering. URL: https://www.researchgate.net/publication/316649569_Re-Educating_The_Reflective_ Practitioner_A_Critique_of_Donald_Schon's_Reflective_Practice_and_Design_Educa-tion_For_Engineering. DOI: 10.13140/RG.2.2.31642.24004.
Finlay L. Reflecting on 'Reflective practice' // PBPL CETL, 2008. Paper 52. 27 с. URL: http://www.open.ac.uk/opencetl/sites/www.open.ac.uk.opencetl/files/files/ecms/web-content/Finlay-%282008%29-Reflecting-on-reflective-practice-PBPL-paper-52.pdf (дата обращения: 27.09.2018).
Rettie H. Practical impressions of inteгpгetative phenomenological analysis from the novice's standpoint // Nuree researcher 2018. № 26 (2). URL: http://dx.doi.org/10.7748/nr.2018.e1589
Cooper M., McLeod J. Pluralistic counselling and psychotherapy. London : Sage, 2011. 196 p.
Стайпек А.А., Лукьянов О.В. Реляционность целей в групповой экзистенциальной психотерапии // Сибирский психологический журнал. 2017. № 63. C. 49-60. DOI: 10.17223/17267080/63/4.
Ettinger J.J., Baker C.L., Tenenbaum J.B. Learning What is Where from Social Observations // Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society. 2012. № 34 (34). P. 515-520.
Винникотт Д.В. Семья и развитие личности. Мать и дитя. Екатеринбург : ЛИТУР, 2004. 400 с.
Козловская И.Б. Афферентный контроль произвольных движений. М. : Наука, 1976. 293 с.
Гордеева Н.Д., Зинченко В.П. Рефлексия в предметном действии // Рефлексивные процессы и управление. 2002. № 2, т. 2. С. 90-105.
Лефевр В.А., Адамс-Веббер Дж. Функции быстрой рефлексии в биполярном выборе // Рефлексивные процессы и управление. 2001. № 1. С. 34-36.
Зинченко В.П. Опыт думания о думании : к восьмидесятилетию В.В. Давыдова (1930-1998) // Вопросы философии. 2010. № 11. С. 75-91.
Гуссерль Э. Идея феноменологии : пять лекций. СПб. : Гуманитарная Академия. 2006. 223 с.
Peters F. Theories of Consciousness as Reflexivity // The Philosophical Forum. 2013. № 44 (4). P. 341-372. DOI: 10.1111/phil.12018.
Карпов А.В., Карпов А.А., Маркова Е.В. Психология принятия решения в управленческой деятельности. Метасистемный подход. М. : Изд. дом РАО ; Ярославль : Яр-ГУ, 2016. 644 с.
Гусельцева М.С., Асмолов А.Г. Парадигмы развития в психологии. URL: https://stu-dfiles.net/preview/1723029/ (дата обращения: 14.12.2017).
Гагаев А.А., Гагаев П.А. Этнокультурная теория истины в теории и методологии субстратного подхода // Академия Тринитаризма. М., Эл № 77-6567, публ. 21446, 19.11.2015. URL: http://www.tгinitas.гu/гus/doc/0016/001c/00162757.htm (дата обращения: 06.10.2018).
Сизикова Т.Э. Мета-модель рефлексии в рамках мета-онтологии // Сибирский психологический журнал. 2018. № 68. С. 6-31. DOI: 10.17223/17267080/66/1.
Щедровицкий П.Г. Идея рефлексии, изложенная в самых общих чертах // Модели рефлексии. Новосибирск : ЭКОР, 1995. С. 21-37.
Лефевр В.А. Рефлексия. М. : Когито-центр, 2003. 496 c.
Ладенко И.С., Винокуров В.Л. Интеллектуальные системы, рефлексия и генетическая логика // Модели рефлексии. Новосибирск : ЭКОР, 1995. С. 6-20.
Степанов С.Ю., Семёнов И.Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования // Вопросы психологии. 1985. № 3. С. 31-40.
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. 2003. Т. 24, № 5. С. 45-57.
Анисимов О.С. Рефлексивная Россия будущего // Рефлексивные процессы и управление : тезисы V Междунар. симпозиума 11-13 октября 2005 г., Москва / под ред. B.Е. Лепского. М. : ИФ РАН. 2005. Т. 5, № 1. С. 23-28.
Шаров А.С. Онтология рефлексии: природа, функции и механизмы // Рефлексивные процессы и управление. 2005. Т. 5, № 1. С. 71-92.
Сизикова Т.Э. Модально-дифференциальный подход в психодиагностике рефлексии // Вестник КГУ. Педагогика. Психология. Социокинетика. 2018. № 2. С. 51-61.
Орловский С. Культурная норма фундаментальной онтологии // Наука и техника. 2013. № 3 [259] URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main% 3Ftextid%3D3469%26level1%3Dmain%26level2%3Darticles
Буш Г.Я. Методы технического творчества. Рига : Лиесма, 1972. 94 с.
Никитаев В.В. К онтологии множественности миров // Философия науки. М. : ИФ РАН, 2000. Вып. 6. С. 135-157.
Гартман Н. Познание в свете онтологии (пер. с нем. А. Лаптева) // Западная философия: итоги тысячелетия. Екатеринбург ; Бишкек : Деловая книга ; Одиссей, 1997. C. 461-540. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/5571/5578
Гартман Н. К основоположению онтологии / пер. с нем. Ю.В. Медведева ; под ред. Д.В. Скляднева. СПб. : Наука, 2003. 639 с.
Зинченко В.П., Моргунов Е.Б. Человек развивающийся : очерки российской психологии. М. : Тривола, 1994. 304 с.
Гартман Н. Старая и новая онтология (пер. Д. Мироновой) // Историко-философский ежегодник 1988. М. : Наука, 1988. С. 320-324.
Немец Г.П. Актуальные проблемы модальности в современном русском языке. Ростов н/Д. : Изд-во РГУ, 1991. 187 с.
Стетюха Н.В. Модальная сущность отрицания в форматах функционально-семантического и функционально-прагматического полей // Филология и лингвистика в современном обществе : материалы III Междунар. науч. конф. (г. Москва, ноябрь 2014 г.). М. : Буки-Веди, 2014. С. 103-108. URL https://moluch.ru/ conf/phil/archive/136/6299/ (дата обращения: 09.11.2018).
Эпштейн М.Н. Философия возможного. СПб. : Алетейя, 2001. 364 с.
Мельникова О.Т., Хорошилов Д.А. Стратегии валидизации качественных исследований в психологии // Психологические исследования. 2015. Т. 8, № 44. С. 3. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 10.11.2018).
Atkinson R.C., Shiffrin R.M. The control of short-term memory // Scientific American, 1971. № 225. С. 82-90.
Сизикова Т.Э., Стунжа Н.А., Повещенко А.Ф., Агавелян Р.О., Волошина Т.В. Влияние современных web-технологий на развитие контентного вида мышления // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7, № 6. С. 71-86. DOI: 10.15293/2226-3365.1706.05.
 Methodological Foundations of the Modal Psychology of Reflection | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2019. № 72. DOI: 10.17223/17267080/72/2

Methodological Foundations of the Modal Psychology of Reflection | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2019. № 72. DOI: 10.17223/17267080/72/2

Download full-text version
Counter downloads: 1088