Personal Characteristics of Students as Predictors of their Readiness to Innovate | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2020. № 76. DOI: 10.17223/17267080/76/10

Personal Characteristics of Students as Predictors of their Readiness to Innovate

Currently, human capital is becoming an important factor in the implementation of economic modernization plans, and innovation is a resource for transformation. The era of innovative social development puts particular demands on a person. At present, specialists with high innovative potential, generating and implementing new ideas are in demand. In this regard, the question of studying the personal characteristics of engineering students as predictive characteristics of their readiness for innovation is relevant. The analysis of personal characteristics of Tomsk students’ diagnostic results gives a positive forecast of their readiness for innovation in many ways. Creativity, future-oriented view, the need for competence, willingness to risk, acceptance and creation of fundamentally new ideas are above average among students. Motivation of students is focused on knowledge, self-development, and achievements. The results indicate that experience is paramount for young people, they feel the need for direct practical exploration of reality, which is expressed in the unity of knowledge and skills and it forms the individual culture of a person. When considering the values of students by the method of «Portrait Values Questionnaire-Revised - PVQ-R» (Schwartz S.), we found that the parameters of «self-determination» and «openness» predominate among students. Despite the large number of personal characteristics, which represent as a positive predictor of students’ readiness for innovation, some parameters suggest the opposite. For instance, the values of survival predominate among students (questionnaire to identify the values by Inglehart R.), which narrow the possibilities of personality for self-development, manifestations of innovation in activities. Young people often choose a conservative and implementing style of response to change. An innovative style of responding to changes in their choices comes last. According to this data, students prefer stability to change, rarely see the need for transformation, and believe that the old order is better than the new. Lack of development in planning the activities among students also indicates that even with all other positive characteristics it will be difficult for them to achieve the purposes, to be effective in their activity. The results of the study reflect a certain inconsistency of personal characteristics and parameters of students' activity. To change the situation, it is important to create an environment for development of students’ innovative potential in educational institutions. In addition, the values of society and social changes are reflected in the system of values of young people. In order to make the students’ values focused not on survival, but on openness to changes, on innovative activity, it is necessary to revise the values of society, to change the mentality in relation to work and innovation.

Download file
Counter downloads: 223

Keywords

инновационная деятельность, инновативность, стиль реагирования на изменения, развитие личности, готовность к деятельности, самодетерминация, мотивация, открытость опыту, открытость знаниям, ценности, innovation activity, innovativeness, style of reaction to changes, personal development, readiness for activity, self-determination, motivation, openness to experience, openness to knowledge, values

Authors

NameOrganizationE-mail
Buravleva Natalia A.Tomsk State Pedagogical Universityburavljova-nata-bn@rambler.ru
Bogomaz Sergey A.Tomsk State Universitybogomazsa@mail.ru
Всего: 2

References

Аршинов В.И. На пути к наблюдателю-конструктору инновационной сложности // Инновационная сложность / отв. ред. Е.Н. Князева. СПб. : Алетейя, 2016. С. 15-37.
Яголковский С.Р. Психология инноваций: подходы, модели, процессы. М. : Изд. Дом Высшей школы экономики, 2011. 270 с.
Stock R.M., von Hippel E., Gillert N.L. Impacts of personality traits on consumer inno vation success // Research Policy. 2016. Vol. 45, № 4. P. 757-769. DOI: 10.1016/j.respol.2015.12.002.
Кроупли Д.Х., Кроупли А.Дж. Психология инноваций в организациях. Харьков : Гуманитарный центр, 2019. 348 с.
Асмолов А.Г. Психология современности: вызовы неопределенности, сложности, разнообразия // Mobilis in mobili: личность в эпоху перемен / под общ. ред. А.Г. Асмолова. М. : Изд. Дом ЯСК, 2019. С. 13-26.
Пахно И.В. Инновационная активность и новообразования личности: метасистемный подход // Психология в экономике и управлении. 2015. Т. 7, № 1. С. 16-25. DOI: 10.17150/2225 -7845.2015.7(1).16-25.
Ваулина Т.А. Современные подходы к определению понятия «инновационное пове дение» // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 340. С. 168-171.
Атаманова И.В., Богомаз С.А. Личностная готовность современной вузовской моло дежи к деятельности // Системогенез учебной и профессиональной деятельности : материалы VIII Всерос. науч.-практ. конф, 19-20 ноября 2018 г. / под ред. Ю.П. Поваренкова. Ярославль : РИО Ярослав. гос. пед. ун-та, 2018. Ч. I. С. 134-137.
Petrakis P.E., Kostis P.C., Kafka K.I. Secular stagnation, faltering innovation, and high uncertainty: New-era entrepreneurship appraisal using knowledge-based thinking // Journal of Business Research. 2016. Vol. 69 (5). P. 1909-1913. DOI: 10.1016/j.jbusres.2015.10.078.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В. Инновационный потенциал личности: системноантропологический контекст // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 325. С. 146-151.
Taylor S.P. What Is Innovation? A Study of the Definitions, Academic Models and Applicability of Innovation to an Example of Social Housing in England // Open Journal of Social Sciences. 2017. Vol. 5. P. 128-146. DOI: 10.4236/jss.2017.511010.
Yuan F., Woodman R.W. Innovative behavior in the workplace: the role of performance and image outcome expectations // Academy of Management Journal. 2017. Vol. 53, № 2. Р. 323-342. DOI: 10.5465/amj.2010.49388995.
Martins L.L., Rindova V.P., Greenbaum B.E. Unlocking the hidden value of concepts: a cognitive approach to business model innovation // Strategic Entrepreneurship Journal. 2015. № 9. P. 99-117. DOI: 10.1002/sej.1191.
Tsai S.D., Pan Chung-Yu, Chiang Hong-Quei. Shifting the mental model and emerging innovative behavior // Action research of a quality management system E: CO Issue. 2004. Vol. 6, № 4. Р. 28-39. DOI: 10.17357.d85975a0e311e51f5de1b3a08183d383.
Schwartz S.H. An Overview of the Schwartz theory of basic values // Online Readings in Psychology and Culture. 2012. Vol. 2 (1). Р. 1-20. DOI: 10.9707/2307-0919.1116.
Schwartz S.H., Cieciuch J., Vecchione M., Torres C., Dirilen-Gumus O., Butenko T. Value tradeoffs propel and inhibit behavior: Validating the 19 refined values in four countries // European Journal of Social Psychoology. 2017. № 47 (3). P. 241-258. DOI: 10.1002/ejsp.2228.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В. Исследование инновационного потенциала личности: концептуальные основания // Сибирский психологический журнал. 2009. № 3. С. 6-12.
Jong Jeroen P.J., Hartog Deanne N. Den How leaders influence employees’ innovative behavior // European Journal of Innovation Management. 2007. Vol. 10, № 1. Р. 41-64. DOI: 10.1108/14601060710720546.
Лебедева Н.М., Татарко А.Н. Методика исследования отношения личности к инновациям // Альманах современной науки и образования. Тамбов : Грамота, 2009. № 4 (23), ч. II. C. 89-96.
Базаров Т.Ю., Сычева М.П. Создание и апробация опросника «Стили реагирования на изменения» // Психологические исследования. 2012. Т. 5, № 25. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 12.11.2019).
Колантаевская А.А., Гришина Н.В., Базаров Т.Ю. Стилевые особенности самодетерминации в ситуации жизненных изменений // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Сер. 16. Психология. Педагогика. 2016. Вып. 4. С. 51-62. DOI: 10.21638/11701/spbu16.2016.404
Мандрикова Е.Ю. Разработка Опросника самоорганизации деятельности (ОСД) // Психологическая диагностика. 2010. № 2. С. 87-111.
Осин Е.Н., Рассказова Е.И., Неяскина Ю.Ю., Дорфман Л.Я., Александрова Л.А. Операционализация пятифакторной модели личностных черт на российской выборке // Психологическая диагностика. 2015. № 3. С. 80-104.
Sheldon K.M., Hilpert J.C. The balanced measure of psychological needs (BMPN) scale: an alternative domain general measure of need satisfaction // Motivation and Emotion. 2012. Vol. 36, is. 4. P. 439-451. DOI :10.1007/s11031-012-9279-4.
Гордеева Т.О. Мотивация достижения: теории, исследования, проблемы // Современная психология мотивации / под ред. Д.А. Леонтьева. М. : Смысл, 2002. С. 47-102.
Карандашев В.Н. Методика Шварца для изучения ценностей личности: концепция и методическое руководство. СПб. : Речь, 2004. 70 с.
Сугоняев К.В. Исследование психометрических характеристик «Опросника ценностных портретов» Ш. Шварца в адаптации В. Карандашева и его доработка // Актуальные проблемы эргономики, обитаемости и психологического сопровождения персонала объектов специального назначения : материалы II межотрасл. науч.- практ. конф., 8 декабря 2016 г, Одинцово Московской обл. / под ред. С.Е. Таразевича. Королев : ПСТМ, 2018. С. 186-198.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В. Психология инновационного поведения. Томск : Том. гос. ун-т, 2009. 240 с.
Bogomaz S.A., Kozlova N.V., Atamanova I.V. University students' personal and professional development: the socio-cultural environment effect // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. № 214. P. 552-558. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.11.759.
Атаманова И.В., Богомаз С.А., Бойко Е.А., Иванова Е.А., Перикова Е.И. Личностно-средовое взаимодействие: сравнительный анализ ценностных ориентаций современной российской молодежи // Междисциплинарные ресурсы экономической психологии в формировании этнорегиональной идентичности и позитивного образа малой родины : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Иркутск, 27-30 июня 2019 г. / отв. ред. А.Д. Карнышев, В.А. Решетников. Иркутск : Изд-во Иркут гос. ун-та, 2019. С. 297-303.
Atamanova I., Bogomaz S., Filippova T., Ivanova E. Modern university youth: key factors of personal and professional development: a cross-cultural study // Book of Abstracts XVI European Congress of Psychology (ECP 2019) (2-5 July, 2019, Lomonosov Moscow State University, Moscow). M. : Moscow University Press, 2019. P. 479-480.
Inglehart R., Foa R., Welzel C., Peterson C. Social Change, Freedom and Rising Happiness: a Global Perspective // Perspectives on Psychological Science. 2008. Vol. 3, № 4. P. 264-285.
Галажинский Э.В. Перспективные направления психологического обеспечения образовательных проектов в регионе с высоким инновационным потенциалом // Психология образования. 2008. № 8. С. 4-10.
 Personal Characteristics of Students as Predictors of their Readiness to Innovate | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2020. № 76. DOI: 10.17223/17267080/76/10

Personal Characteristics of Students as Predictors of their Readiness to Innovate | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2020. № 76. DOI: 10.17223/17267080/76/10

Download full-text version
Counter downloads: 378