Theoretical and Methodological Aspects of the Biographical Reflection Study | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2020. № 77. DOI: 10.17223/17267080/77/3

Theoretical and Methodological Aspects of the Biographical Reflection Study

The article presents with psychological characteristic of biographical reflection as a reflective analysis of the life course. The author provides an overview of contemporary scientific discussion about biographical reflection, and adduces the data obtained through the study, the subject of which was the psychological content, functions and genesis of the biographical reflection of a personality. In the contemporary scientific psychological discourses, the biographical reflection is considered as a method of studying the personality on the scale of the life path, or as the main property of the personality and of the autobiographical subject. The researchers in Russia and the West are focused on the heterogeneous mechanisms of autobiographical analysis of life events, conditions for understanding the meaning of life, autobiographical knowledge, life narrative, interpretation of an autobiography and a biography. They consider as well the dynamics of these mechanisms in lifespan development. The author offers the reader her own view of the contemporary debate about psychological content, and functions and genesis of the biographical reflection, highlighting important, from her point of view, a reflection of the autobiographical Self in the life changes when there are no social and cultural sources and resources to support development. In the original concept, the author proposed to consider biographical reflection as a resource for the personality self-development in adulthood. This work examined the specific of biographical reflection in an alternation two forms of the reflective analysis: a reflection of «life of Me» and a reflection of «life of Other» (a prototype of generation and culture). The formation process of biographical reflection at the age 17-25 is associated with integrating the heterogeneous mechanisms of life course reflective analysis (existential, cognitive, narrative, and hermeneutic) and interioriza-ting biographical signs and symbols, which is accompanied by the motivation of self-determination. The author considers the further development of biographical reflection (in age 25-65) as a stage of mastering by adults a reflection as a development resource for affirming the position of the author of life, and gaining arbitrary control over autobiographical Self, and exercise of free choosing a life course, and search for the meanings of life. The author argues that thanks to the mechanisms of biographical reflection, connections are established between the separate life events and new integrity arises as a life course that becomes a form of self-development of a modern adult. These results suggest that modern adults, who are choosing the individualization of life course, are more likely to have higher biographical reflection and use it as recourse to gain control over the quality of the individual life in time.

Download file
Counter downloads: 94

Keywords

autobiographical Self, self-development, self-determination, resource, life course, adulthood, personality, development, biographical reflection, автобиографическое, саморазвитие, самодетерминация, ресурс, жизненный путь, взрослость, личность, развитие, биографическая рефлексия

Authors

NameOrganizationE-mail
Klementyeva Marina V.Tula State Universitymarinaklementyva@yandex.ru
Всего: 1

References

Клементьева М.В. Биографический концепт как психологическое средство осмыс ления жизни // Культурно-историческая психология. 2019. Т. 15, № 4. С. 68-78. DOI: 10.17759/chp.2019150407.
Хайдеггер М. Время картины мира // Хайдеггер М. Время и бытие : статьи и вы ступления. СПб. : Наука, 2007. С. 58-86.
Логинова Н.А. Становление понятийного аппарата биографической психологии // Интегративный подход к психологии человека и социальному взаимодействию людей: векторы развития современной психологической науки : материалы VII Всерос. науч.-практ. конф. 12-14 апреля 2017 г. / под ред. Е.Ю. Коржовой, А.В. Микляе-вой. СПб. : Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2017. С. 169-176.
Reker G.T. Theoretical Perspective Dimensions and Measurement of Existential Meaning // Exploring Existential Meaning: Optimizing Human Development across the Life Span / G.T. Reker, K. Chamberlain (eds). Thousand Oaks, CA : Sage Publications, 2000. P. 39-55.
Клементьева М.В. Биографическая рефлексия как ресурс саморазвития взрослых людей // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12, № 1. С. 14-23. DOI: 10.17759/chp.2016120102.
Старовойтенко Е.Б. Самотождество Я во внутреннем диалоге // Психология. Жур нал Высшей школы экономики. 2019. Т. 16, № 3. С. 434-456. DOI: 10.17323/18138918-2019-3-434-456.
Сапогова Е.Е. Структура личностного тезауруса: экзистенциально-психологический подход // Сибирский психологический журнал. 2019. № 73. C. 40-59. DOI: 10.17223/17267080/73/3.
Клементьева М.В. Биографическая рефлексия как ресурс личностного развития взрос лого человека. Тула : Изд-во ТулГУ, 2016. 518 с.
Westerhof G.J., Beernink J., Sools A. Who Am I? A Life Story Intervention for Persons With Intellectual Disability and Psychiatric Problems // Intellectual and Developmental Disabilities. 2016. Vol. 54, № 3. P. 173-186. DOI: 10.1352/1934-9556-54.3.173.
Hendricks J. The Meaning of Reminiscence and Life Review. London : Taylor & Francis Ltd, 2019. 224 p.
Birren J.E., Cochran K. Telling the Stories of Life through Guided Autobiography Groups. London : Johns Hopkins University Press, 2001. 190 p.
Handbook of the Life Course // M.J. Shanahan, J.T.Mortimer, J.M. Kirkpatrick (eds.). Boston, MA : Springer, Cham, 2016. 749 p. DOI: 10.1007/978-3-319-20880-0. (Handbooks of Sociology and Social Research).
Садовникова Н.О., Заннони Ф. Психологические особенности переживания педаго гами профессионального кризиса личности // Образование и наука. 2018. Т. 20, № 3. С. 83-99. DOI: 10.17853/1994-5639- 2018-3-83-99.
Иванкова Д.Л. Психологическое содержание жизненной компетентности в контек сте решения возрастных задач в период ранней взрослости // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. 2018. Т. 8, № 4. С. 381-395.
Deci E.L., Ryan R.M. Self-determination research: Reflections and future directions // Handbook of self-determination research / E.L. Deci, R.M. Ryan (eds.). Rochester, NY : University of Rochester Press, 2002. P. 431-441.
Коржова Е.Ю., Веревкина А.Б. Становление психологии жизненного пути лично сти: западный и отечественный подходы // Системная психология и социология. 2019. № 3 (31). С. 18-25.
Golovey L.A., Manukyan V.R., Strizhitskaya O.Y. Formation of personality psychological maturity and adulthood crises // Psychology in Russia: State of the Art. 2015. Т. 8, № 2. С. 99-112.
Леонтьев А.Н. Философия психологии: из научного наследия. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1994. 228 с.
Raes F., Hermans D., Williams J.M.G., Eelen P. Reduced autobiographical memory speci ficity and affect regulation // Cognition and Emotion. 2006. Vol. 20. P. 402-429.
Толстых Н.Н. Хронотоп: культура и онтогенез. М. ; Смоленск : Универсум, 2018. 292 с.
Staudinger U.M. Life reflection: a social-cognitive analysis of life review // Review of General Psychology. 2001. Vol. 5, № 2. P. 148-160. DOI: 10.1037/1089-2680.5.2.148.
Cordonnier A., Barnier J., John A., John S. Phenomenology in Autobiographical Thinking: Underlying Features of Prospection and Retrospection // Psychology of Consciousness: Theory, Research, and Practice. 2018. Vol. 5, № 3. P. 295-311. DOI: 10.1037/cns0000156.
Сапогова Е.Е. Психология развития человека. М. : Аспект пресс, 2001. 460 с.
Ardelt M. Disentangling the relations between wisdom and different types of well-being in old age: Findings from a short-term longitudinal study // Journal of Happiness Studies. 2016. Vol. 17, № 5. Р. 1963-1984.
Кроник А.А., Ахмеров Р.А. Каузометрия: методы самопознания, психодиагностики и психотерапии в психологии жизненного пути. М. : Смысл, 2008. 294 с.
Сапогова Е.Е. Субъективная онтология и жизненный мир личности // Культурноисторическая психология. 2019. Т. 15, № 1. С. 35-45. DOI: 10.17759/chp.2019150104.
Camia C., Kuhn M., Peters I., Habermas T. Mentalizing oneself: detecting reflective func tioning in life narratives // Attachment & Human Development. 2019. Vol. 21, № 4. Р. 313-331. DOI: 10.1080/14616734.2018.1473886.
Сапогова Е.Е. Экзистенциальная психология взрослости. М. : Смысл, 2013. 760 с.
Habermas T., Kober C. Autobiographical reasoning in life narratives buffers the effect of biographical disruptions on the sense of self-continuity // Memory. 2015. Vol. 23, № 5. Р. 564-574. DOI: 10.1080/09658211.2014.920885.
Старовойтенко Е.Б. Возможности Я в отношении к Другому: герменевтика и рефлексия // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. Т. 10, № 4. С. 121-142.
Damasio A., Meyer K. Consciousness: аn overview of the phenomenon and of its possible neural basis // The Neurology of Consciousness: Cognitive Neuroscience and Neuropathology / S. Laureys, G. Tononi (eds.). London : Academic Press, 2009. Р. 3-14. DOI: 10.1016/B978-0-12-374168-4.00001-0.
Klein S.В, Gangi C. The multiplicity of the self: Neuropsychologic evidence and its impli-cations for the self as a construct in psychological research // Annals of the New York Academy of Sciences. 2010. Vol. 1191. Р. 1-15. DOI: 10.1111/j.1749-6632.2010.05441.x.
Нуркова В.В., Днестровская М.В., Михайлова К.С. Культурный жизненный сценарий как динамическая семантическая структура (ре)организации индивидуального жизненного опыта // Психологические исследования : электронное периодическое издание. 2012. № 5 (25). URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 10.12.2019)
Шумский В.Б., Уколова Е.М., Осин Е.Н., Лупандина Я.Д. Диагностика экзистенциаль ной исполненности: оригинальная русскоязычная версия теста экзистенциальных мотиваций // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2016. Т. 13, № 4. С. 763-788.
Знаков В.В. Психологические условия понимания мира человека // Вопросы психо логии. 2018. № 1. С. 16-27.
Карпинский К.В. Смысложизненные задачи и состояния в развитии личности как субъекта жизни // Сибирский психологический журнал. 2019. № 71. C. 79-106. DOI: 10.17223/17267080/71/5.
Розов М.А. Проблемы эмпирического анализа научных знаний. Новосибирск : Наука, 1977. 222 с.
Богомаз С.А., Клочко В.Е., Краснорядцева О.М., Подойницина М.А. Стратегии само осуществления у студенческой молодежи // Вопросы психологии. 2018. № 1. С. 49-58.
Логинова Н.А. Некоторые итоги развития биографического метода психологии в XX веке // Методология и история психологии. 2006. Т. 1, № 2. С. 67-81.
Зарецкий Ю.П. История субъективности и история автобиографии: важные обновле ния // Субъект и культура / отв. ред.: В.Н. Порус. СПб. : Алетейя, 2014. С. 369-393.
 Theoretical and Methodological Aspects of the Biographical Reflection Study | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2020. № 77. DOI: 10.17223/17267080/77/3

Theoretical and Methodological Aspects of the Biographical Reflection Study | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2020. № 77. DOI: 10.17223/17267080/77/3

Download full-text version
Counter downloads: 177