The Diagnostics of Emotional Intelligence of Children Aged 5-7 Held in the "EQ.Children" Digital Program
The demand for effective tools of emotional intelligence (EI) evaluation is currently increasing. It is related to the fact that the existing methods for assessing EI have disadvantages and limits. In most cases, there is no consistency in the selection of diagnostic criteria; some methods are actually aimed at evaluating "related" parameters; survey methods do not always allow obtaining objective data; projective procedures are characterized by complexity and ambiguity in the interpretation of results; most methods do not take into account changes in the informational environment of a modern child; none of the proposed procedures allows us to evaluate the psychophysiological parameters of EI. To solve this problem, the authors have developed their own diagnostic system designed to assess the EI of children aged 5-7. The program is called «EQ.children» and is implemented in JavaScript. The program includes 4 subtests aimed at evaluating the elementary emotional praxis; the perceptual and linguistic components of EI; the semantic component of EI; and the regulatory component of EI. The program involves a quantitative assessment of the results of performing diagnostic tasks, followed by summing up and determining the level of development of each component. An integral indicator of EI development is the total score for all components. The program was tested in a pre-school educational institution. The sample included 96 children aged 5-7 years. Testing was conducted individually with each child. In the study group, the values for all subtests, as well as the integral EI indicator, showed a normal distribution and were mostly within the boundaries of the average level. The validity of the method is confirmed by the content correspondence of the characteristics obtained using the program «EQ.children», and the results of previous research on the development of EI. The criteria validity of the program was checked using expert evaluation. To do so, surveys were conducted on the degree of formation of EI indicators, experts were 96 parents and 8 teachers. The results of the program «EQ.children» and the expert survey found a significant correlation (R=0.77). Retest reliability was checked by retesting children after 20±4 days. The values of the correlation coefficient between the results of 1 and 2 sections (R=0.82) show a high degree of stability of the method to external influences. The program «EQ.children» allows you to minimize the cost of conducting an EI research, while providing a wide range of information both on individual EI indicators and on the phenomenon in general. Positive results were obtained regarding the validity and test-retest reliability of the program. In General, the results conclude that the program «EQ.children» is useful as a tool for in-depth diagnostics of EI and its particular parameters.
Keywords
эмоциональный интеллект,
тестирование,
психодиагностика,
компьютерная диагностика,
старший дошкольный возраст,
показатели оценки эмоционального интеллекта детей,
emotional intelligence,
testing,
psychological testing,
computer diagnostics,
senior preschool age,
indicators for evaluating children's emotional intelligenceAuthors
Tokareva Olga A. | Kemerovo State University | olga.76@outlook.com |
Seryy Andrey V. | Kemerovo State University | avgrey@yahoo.com |
Yanitskiy M.S. | Kemerovo State University | direktorspi@kemsu.ru |
Всего: 3
References
Сергиенко Е.А., Ветрова И.И. Тест Дж. Мэйера, П. Сэловея, Д. Карузо «Эмоциональный интеллект» (MSCEIT v. 2.0) : руководство. М. : Ин-т психологии РАН, 2010. 176 с.
Шалаева Т.И. Использование методики исследования социального интеллекта в проф-консультировании. Саратов : Изд-во Поволж. межрегион. учеб. центра, 2000. 49 с.
Данилина Т.А., Зедгенидзе В.Я., Степина Н.М. В мире детских эмоций : пособие для практических работников ДОУ. М. : Айрис-Пресс, 2004. 160 с.
Токарева О.А. Особенности эмоционального интеллекта у детей старшего дошкольного возраста // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Сер. Педагогика, психология. 2020. № 1 (40). С. 56-61.
Токарева О.А. К вопросу о разработке модели эмоционального интеллекта детей дошкольного возраста // Вестник педагогического опыта. 2018. № 41. С. 179-186.
Токарева О.А., Серый А.В., Федоров А.И. Теоретико-методологические проблемы исследования эмоционального интеллекта у детей старшего дошкольного возраста // Вестник Кемеровского государственного университета. 2018. № 3. С. 129-139. DOI: 10.21603/2078-8975-2018-3-129-139.
Щетинина А.М. Диагностика социального развития ребенка. Великий Новгород : НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2000. 88 с.
Карелина И.О. Развитие понимания эмоций в период дошкольного детства: психологический ракурс. Прага : Sociosfera-CZ, 2017. 178 с.
Лаптева Ю.А. Возрастная изменчивость показателей эмоционального развития детей в период дошкольного возраста // Известия волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 9-10 (113). С. 19-25.
Афонькина Ю.А. Диагностика эмоционального интеллекта у дошкольников // Детский сад: теория и практика. 2014. № 4 (40). С. 6-17.
Изотова Е.И. Динамика эмоционального развития современных дошкольников // Мир психологии. 2015. № 1 (81). С. 65-76.
Нгуен М.А. Психологические предпосылки возникновения эмоционального интеллекта в старшем дошкольном возрасте // Культурно-историческая психология. 2007. № 3. С. 46-51.
Kolpakov V.V., Larkina N.Y., Tomilova E.A. et al. Health state, emotional intelligence, and behavior strategy: I. The development of emotional intelligence and the variability of behavior strategies in older preschool children with different levels of habitual physical activity // Hum Physiol. 2017. Vol. 43. P. 404-415. DOI: 10.1134/S0362119717030082.
Sanchez-Gomez M., Breso E. The Mobile Emotional Intelligence Test (MEIT): an Ability Test to Assess Emotional Intelligence at Work // Sustainability. 2019. Vol. 11, is. 3. P. 827. DOI: 10.3390/su11030827.
Poonamallee L., Harrington A.M., Nagpal M., Musial A. Improving Emotional Intelligence through Personality Development: the Effect of the Smart Phone Application based Dharma Life Program on Emotional Intelligence // Front. Psychol. 2018. Vol. 9. P. 169. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.00169.
Гоулман Д., Бояцис Р., Макки Э. Эмоциональное лидерство: искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта. М. : Альпина Паблишер, 2018. 301 с.
Petrides K.V., Furnham A. Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomis // European Journal of Personality. 2001. Vol. 15. P. 428-448.
Orel E.A., Ponomareva A.A. The Patterns of the First-Graders' Noncognitive Development at the Very Beginning of Their School Life // Psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2018. Vol. 15, № 1. P. 107-127. DOI: 10.17323/1813-8918-2018-1-107-127.
Ваг-Оп R. Development of the Ваг-Оп EQ-I: а measure of emotional intelligence : Paper presented at 105th Annual Convention of American Psychological Association. Chicago, 1997.
Робертс Р.Д., Мэттьюс Д., Зайднер М., Люсин Д.В. Эмоциональный интеллект: проблемы теории, измерения и применения на практике // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2004. № 1 (4). С. 3-26.
Князев Г.Г, Митрофанова Л.Г., Разумникова О.М., Барчард К. Адаптация русско язычной версии опросника эмоционального интеллекта К. Барчард // Психологический журнал. 2012. Т. 33, № 4. С. 112-120.
Диагностика «эмоционального интеллекта» (Н. Холл) // Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М. : Изд-во Ин-та Психотерапии, 2002. C. 57-59
Cooper R.K. EQ-Map: Interpretation guide. San Francisco : AIT and Essi systems. Plians ; New York : Addison Wesley Longman, 1996.
Mayer J.D., Salovey P., Caruso D. Emotional intelligence: Theory, Findings, and Implica tions // Psychological Inquiry. 2004. Vol. 15, № 3. P. 197-215.
Silakova M.M., Zakharova L.M. Sociocultural context of emotional intelligence development of 5-7 year old children // J Psychol Cognition. 2018. Vol. 3 (1). P. 6-10. DOI: 10.35841 /psychology-cognition. 3.1.6-10.
Ravindran G., Ramesh P.G., Inayath S.B. Ahamed and Arumugam Dharmaraj. Dynamics of Family Structure on Emotional Intelligence of Secondary School Children // International Journal of Psychosocial Rehabilitation. 2020. Vol. 24, is. 5. P. 1828-1834. DOI: 10.37200/IJPR/V24I5/PR201855.
Савенкова Т.Д. Методика диагностики базовых параметров эмоционального интел лекта дошкольника // Вестник Московского городского педагогического университета. Сер. педагогика и психология. 2017. № 3. С. 47-53.
Schutte N.S., Malouff J.M. Comment on Developments in Trait Emotional Intelligence Research: a Broad Perspective on Trait Emotional Intelligence // SAGE. 2016. Vol. 8, is. 4. P. 343-344. DOI: 10.1177/1754073916650499.
Mancini G. Trait Emotional Intelligence and Draw-A-Person Emotional Indicators: a First Study on 8-Year-Old Italian Children // Child Indicators Research. 2018. Vol. 12 (5). P. 1629-1641. DOI: 10.1007/S12187-018-9601-0.