Psychological Research of Giftedness: the Problem of Theory and Method | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 79. DOI: 10.17223/17267080/79/3

Psychological Research of Giftedness: the Problem of Theory and Method

This article analyzes the current research state on the problem of giftedness in psychology. The authors draw attention to the fact that the leading indicator of giftedness, confirming its phenomenological reality, is a person's high achievements in various fields of life, such as educational and extracurricular activities, professional activities, etc. This indicator is considered in most modern studies as the basis to understand the sources of giftedness, the possibilities of managing the processes of its development and formation. In view of this prevailing approach to giftedness, three groups of studies currently dominate in psychology, and three fundamentally different positions on giftedness exist. In the first approach, giftedness comes down to the phenomenon of creativity or the creative abilities of a person; in the second, to the phenomenon of intelligence and the establishment of the IQ level and the development of individual intellectual abilities. The third approach is aimed at overcoming the reduction of the problem of giftedness to any one indicator and involves the inclusion of many variables (cognitive, personal, social, etc.) in the research plan. The authors argue that the applied approach to giftedness understanding is not constructive, since it does not answer the key questions about the sources of development and the formation of giftedness, its structure, its developing dynamics in the process of school and vocational training, and professional activity. The idea is formulated that the weakness of modern approaches to the study of giftedness, models of its diagnosis is explained by the absence of the theory of giftedness, in which the connection between aptitudes and giftedness of a person is consistently revealed. It is argued that the theory of aptitude and giftedness by V.D. Shadrikov allows one to solve a number of methodological, theoretical and experimental problems in the study of giftedness. This is primarily ensured by establishing of a methodological connection between the theory of aptitude, which distinguishes different types of aptitude (individual aptitude, aptitude of the subject of activity, personality aptitude), and understanding of their systemic relationship, which ensures high and ultrahigh achievements of a person in different areas of life.

Download file
Counter downloads: 222

Keywords

giftedness, achievements, creativity, intellect, abilities, theory of abilities, theory of giftedness

Authors

NameOrganizationE-mail
Mazilov Vladimir A.Yaroslavl State Pedagogical University named after K.D. Ushinskyv.mazilov@yspu.org
Slepko Iurii N.Yaroslavl State Pedagogical University named after K.D. Ushinskyslepko@inbox.ru
Всего: 2

References

Лейтес Н.С. Ранние проявления одаренности // Вопросы психологии. 1988. № 4. С. 98-107.
Ивенских И.В., Хрусталева Т.М. Психологическая модель социальной одаренности менеджера // Сибирский психологический журнал. 2010. № 36. С. 80-84.
Федоров А.А., Илалтдинова Е.Ю., Фролова С.В. Педагогическая одаренность: психо лого-педагогические решения выявления, отбора и сопровождения // Перспективы науки и образования. 2019. № 1 (37). С. 262-274. DOI: 10.32744/pse.2019.1.19.
Хрусталева Т.М. Педагогическая одаренность школьников: теоретические основания и эмпирическое исследование // Вектор науки ТГУ. 2012. № 1 (8). С. 312-315.
Калинина Л.Ю. К проблеме развития одаренности будущего учителя средствами музыки // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2017. Т. 19, № 2. С. 79-84.
Матюшкин А.М. Концепция творческой одаренности // Вопросы психологии. 1989. № 6. С. 29-33.
Galton F. Hereditary genius: an inquiry into its laws and consequences. London : Macmillan and Co., 1914. 379 p.
Galton F. English men of science: their nature and nurture. London : Macmillan and Co., 1874. 270 p.
Torrance E. Creativity in the classroom. Washington : National Education Association, 1977. 36 p.
Туник Е. Е. Тест Торренса. Диагностика творческих способностей. СПб. : ИМАТОН, 2006. 192 с.
Ивлева М.В. О сущностных характеристиках феномена одаренности // Сервис plus. 2017. Т. 11, № 3. С. 100-104. DOI: 10.22412/1993-7768-11-3-12.
Психология одаренности детей и подростков / под ред. Н.С. Лейтеса. М. : Академия, 1996. 416 с.
Щебланова Е.И. Психологическая диагностика одаренности школьников: проблемы, методы, результаты исследований и практики. М. : Изд-во МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2004. 368 с.
Shade R., Shade P.G. The Importance of IQ, MIQ, EQ, HQ & CQ! // Torrance Journal for Applied Creativity. 2016. Vol. 1. P. 39-49.
Алексеев Н.А. Психология и педагогика одаренного ребенка. Тюмень : Изд-во Тю-мен. гос. ун-та, 2017. 310 с.
Клюге К. Цель обучения интеллектуально одаренных: «Думая, делать ход конем» // Основные современные концепции творчества и одаренности. М. : Молодая гвардия, 1997. С. 96-111.
Милгрем Р., Гонг Е. Творческая внешкольная активность интеллектуально одаренных старшеклассников как прогностическая характеристика их достижений: лонги-тюдное исследование // Основные современные концепции творчества и одаренности. М. : Молодая гвардия, 1997. С. 143-161.
Аверина И.С., Щебланова Е.И., Перлет К. Адаптация мюнхенских тестов познавательных способностей для одаренных учащихся // Вопросы психологии. 1991. № 5. С. 152-156.
Психология одаренности: от теории к практике / под ред. Д.В. Ушакова. М. : Ин-т психологии РАН, 1999. 96 с.
Рабочая концепция одаренности. 2-е изд., расш. и перераб. М. : М-во образования РФ, 2003. 95 с.
Щебланова Е.И., Аверина И.С., Хеплер К.А., Перпет К. Идентификация одаренных учащихся // Вопросы психологии. 1996. № 1. С. 97-107.
Лосева А.А. Психологическая диагностика одаренности. М. : Акад. проект ; Трикста, 2004. 176 с.
Илалтдинова Е.Ю., Кисова В.В. Педагогическая одаренность и педагогический интеллект: проектирование теоретико-прикладных подходов // Вестник Мининского университета. 2018. Т. 6, № 4. С. 9-24. DOI: 10.26795/2307-1281-2018-6-4-9.
Шадриков В.Д. Психология деятельности человека. М. : Ин-т психологии РАН, 2013. 464 с.
Рензулли Дж., Рис С.М. Модель обогащающего школьного обучения // Основные современные концепции творчества и одаренности. М. : Молодая гвардия, 1997. С. 214-242.
Renzulli J.S., Gaesser A. A Multi Criteria System for the Identification of High Achieving and Creative / Productive Giftedness // Revista de Education. 2015. № 368, Abril-Junio. P. 96-131. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2015-368-290.
Шадриков В.Д. Способности и одаренность человека. М. : Ин-т психологии РАН, 2019. 274 с.
Лабораторный практикум по психологии человека / сост. Н.П. Ансимова, Е.Г. За-верткина, Н.Г. Рукавишникова. Ярославль : Изд-во ЯГПУ, 2002. Ч. 1: Диагностика познавательных способностей. 64 с.
Шадриков В.Д., Мазилов В.А. Общая психология. М. : Юрайт, 2015. 411 с.
 Psychological Research of Giftedness: the Problem of Theory and Method | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 79. DOI: 10.17223/17267080/79/3

Psychological Research of Giftedness: the Problem of Theory and Method | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 79. DOI: 10.17223/17267080/79/3

Download full-text version
Counter downloads: 894