Cognitive Inefficiency of School Education in the Context of Digitalization
The article is devoted to the problem of cognitive inefficiency of modern school education under the conditions of total digitalization. The purpose of the article is to show how digitalization makes school education inefficient. The tasks of the research are to indicate the existence of the problem of cognitive inefficiency in learning; to identify the factors of such inefficiency; to assess the level of the problem understanding by secondary school teachers; to find possible ways of improvement the cognitive effectiveness of learning at school. A focus group study was conducted to assess the extent to which secondary school teachers understood the problem and to find out their opinions on related issues. In total, 6 focus groups were held, each involving 5 respondents. The respondents were secondary school teachers from Moscow and the Moscow Region. The study demonstrated that teachers confirm the problem of cognitive inefficiency of modern school education in the aspects of learning memory and learning attention under the conditions of digitalization, they understand that the existence of the problem and its importance. As a result of the study, possible ways to increase the cognitive effectiveness of the educational process are identified. These are regular systematic repetition, active use of the principle of enlarging the studied, the introduction of intelligent systems for educational attention and stress control, special training of the cognitive sphere of schoolchildren, personification and personalization of learning by developing individual educational trajectories and implementing methods for adapting educational content, etc. The significance of the work is determined by low efficiency of the modern school education, the obvious need to take into account and analyze the cognitive factors that affect its effectiveness and are associated with digitalization. The article describes the reasons for insufficient levels of learning memory and attention in the existing system of secondary school education, the relationship of educational cognitive phenomena with digitalization, possible ways of positive changes, and assesses the degree of the problem research. The results of a focus group study showed that teachers understand the existence and relevance of the problem, and the necessity to develop a comprehensive model of cognitive-effective learning in the context of digitalization.
Keywords
learning attention,
learning memory,
learning knowledge,
relevance of learning knowledge,
digitalization,
learning effectiveness,
cognitive-effective learning,
educational security,
learning stressAuthors
Elshansky Sergey P. | Moscow Pedagogical State University | ye_@mail.ru |
Всего: 1
References
Безукладников К.Э., Крузе Б.А., Жигалев Б.А., Сорокоумова С.Н., Егорова П.А. Пси хологическая безопасность в школьном и вузовском лингвистическом образовании // Язык и культура. 2018. № 44. С. 134-151.
Mark G., Voida S., Cardello A. A pace not dictated by electrons: an empirical study of work without email // Proceedings of the 2012 ACM Annual Conference on Human Factors in Computing Systems. CHI. Austin 2012. Vol. 12. DOI: 10.1145/2207676.2207754. URL: https://www.researchgate.net/publication/239761293_A_pace_not_dictated_by_electrons_ An_empirical_study_of_work_without_email (accessed: 04.01.2020).
Ефременко И.О. Влияние цифровых образовательных технологий на процессы фор мирования высших психических функций // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании : материалы I Междунар. науч.-практ. конф. : в 2 ч. / под общ. ред. Л.А. Цветковой, Е.Н. Волковой, А.В. Микляевой. СПб., 2018. Ч. 1. С. 307-313.
Toktarbaiuly O., Sharipkhanov Ye. Digitalization and education // Актуальные научные исследования в современном мире. 2019. № 6-3 (50). С. 128-135.
Семеновских Т.В. Феномен «клипового мышления» в образовательной вузовской среде // Науковедение : интернет-журнал. 2014. Вып. 5 (24). URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/fenomen-klipovogo-myshleniya-v-obrazovatelnoy-vuzovskoy-srede/viewer (дата обращения: 04.02.2020).
Семеновских Т.В. «Клиповое мышление» - феномен современности // Оптимальные коммуникации : эпистемический ресурс Академии медиаиндустрии и кафедры теории и практики общественной связности РГГУ. URL: http://jarki.ru/wpress/ 2013/02/18/3208/ (дата обращения: 04.01.2020).
Фельдман А.Б. Клиповое мышление. URL: http://ruskolan.xpomo.com/tolpa/klip.htm (дата обращения: 04.01.2020).
Брыксин В.Г. Клиповое мышление. URL: http://virtualmind.ru/2011/12/01/chunk-mentality/ (дата обращения: 04.01.2020).
Пудалов А.Д. Клиповое мышление - современный подход к познанию // Современ ные технологии и научно-технический прогресс. 2011. Т. 1, № 1. С. 36.
Фрумкин К.Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста // Топос : литературно-философский журнал. 2010. № 9. URL: http://www.topos.ru/article/7371 (дата обращения: 04.01.2020).
Шпитцер М. Антимозг: цифровые технологии и мозг. М. : АСТ, 2014. 284 с.
Гремилова Е.А. Скроллинг как механизм изменения памяти и новые пути в образовании // Наука и культура России. 2018. Т. 1. С. 261-264.
Тендрякова М.В. Старые и новые лики игры: игровая специфика виртуального пространства // Культурно-историческая психология. 2008. № 2. С. 60-68.
Thorne G. 10 Strategies to Enhance Students' Memory. Metarie, LA: Center for Development and Learning. 2009. URL: http://www.readingrockets.org/article/10-strategies-enhance-students-memory (accessed: 05.07.2018).
Агапов В.С., Балыкина А.М. Проблемы цифровизации современного образования // Процессы цифровизации в современном социуме: тенденции и перспективы развития : сб. докладов Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Елец, 27 нояб. 2019 г. М. : Ред.-изд. дом Рос. нового ун-та, 2019. С. 34-39.
Кулагина И.Ю., Колюцкий В.Н. Психология развития и возрастная психология. Полный жизненный цикл развития человека : учеб. пособие для вузов. М. : Акад. проект, 2015. 421 c. URL: http://www.iprbookshop.ru/36766.html (дата обращения: 02.01.2020).
Смирнова Е.О., Абдулаева Е.А. Опыт построения диагностики пространственного образа себя в раннем возрасте // Вопросы психологии. 2014. № 3. C. 58-68.
Балашов Ю.В. Психолого-педагогические особенности обучения учащихся национальных школ севера (на примере национальных школ Ханты-Мансийского автономного округа) // Альманах современной науки и образования. 2009. № 4. С. 27-31.
Рыбкина Г.В. Когнитивно-ориентированная методическая система обучения физике учащихся основной школы : дис.. канд. пед. наук. М., 2011. 323 с.
Danili E., Reid N. Cognitive factors that can potentially affect pupils' test performance // Chemistry Education Research and Practice. 2006. № 7. P. 64-83.
Воеводкин И.А., Царегородцева Е.В. Проблемы цифровизации образования // Синергия наук. 2019. № 33. С. 1272-1281.
Головяшкина М.А. Педагогический потенциал гаджетов в образовательной среде // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2018. № 1 (9). С. 33-36.
Голицына И.Н., Половникова Н.Л. Мобильное обучение как новая технология в образовании // Educational Technology & Society (Образовательные технологии и общество). 2011. Т. 14, № 1. С. 241-252.
Киселева М.М. Использование компьютерных технологий в межпредметных проектах // Информатика и образование. 2005. № 8. С. 27-37.
Новиков С.П. Применение новых информационных технологий в образовательном процессе // Педагогика. 2003. № 9. С. 32-38.
Суздальцев Е.Л. Применение современных технических средств как фактор повышения качества обучения // Информатика и образование. 2008. № 9. С. 125-126.
Goggin G. Cell Phone Culture: Mobile Technology in Everyday Life. Routledge, 2006. 251 р.
Макотрова Г.В. Совершенствование научно-методической готовности учителей к использованию электронных средств обучения для развития исследовательского потенциала старшеклассников // Инновации в образовании. 2014. № 3. С. 64-75.
Стариченко Б.Е. Обеспечение готовности учителей к формированию в школе будущих кадров цифровой экономики на основе концепции открытых образовательных ресурсов // Информатика и образование. 2019. № 10 (309). С. 55-61.
Кудлаев М.С. Процесс цифровизации образования в России // Молодой ученый. 2018. № 31. С. 3-7.