A Holistic Model for Individual Noetic-Cognitive Development
With the holistic dynamic approach to the issues of noetic-cognitive development, the conceptual historical cycle initiated by Anaxagoras becomes particularly important. The milestones from his insight are: Nous (Anaxagoras)→ Eidos (Plato) → Archetype (C.G. Jung) → Metanoia (J. White). This approach with this concept leads us to a revision of the consciousness ideals as the ultimate holistic and noetic reality. With shifts in peak experiences (based on their ultimate universes of time, space, information and energy) of noetic states of consciousness being measured today. We now can have a better non-reductive look at the transboundary qualities of the holistic realities such as trans-temporality, translocality, transinformativeness, and transergicity. The most authentic levels of holarchy are related to these ultimate universes: emergence with trans-temporality; attractiveness with translocality; fractality with trans-informativeness; and quantumness with transergicity. These levels of holarchy are manifested in the context of a person’s cognitive-noetic development as psychosemantic units of varying complexity such as values, concepts, constructs and symbols. The practical implementation of multilevel holonoetic development is possible in the context of a relevant educational system, which generates new meaning for a person and, as a result, readies them for self-realization. Harmony and synchronicity of holonoetic processes arises and is realized in creative communications, i.e. in transcommunications, which is fundamentally different from mechanical control, which inevitably forces the deprivation of degrees of freedom from the controlled object. Therefore, existential freedom in cognitive-noetic transcommunication is an important condition for creative sense formation. The objective is that the optimal “figure” of a multilevel holarchy of educational environment and a separate module of an individual educational environment will be the shape of a cone or triangle with its apex downward (a metaphor opposite to traditional education). The emergent value-semantic cycle hence would set the largest transdisciplinary scale. Further, the educational cycle would be concretized and deepened through conceptualization, constructiveness and sharp design solutions. The model of psychosemantics of a person’s noetic-cognitive development becomes effective in understanding the mutual conjugation of dynamic and structural psychosemantic modalities. They form an integral structural-dynamic matrix model. Its columns are motivation, sensitive-perception, imagination and emotional vectors. The rows of the matrix are formed by multilevel psychosemantic units: symbolic, constructive, conceptual and value-semantic. Thus, all psychosemantic modalities form differentiated and structured semantic fields. They can be translated into systems of categories and analytical counting units of content analysis. This allows building analytical and prognostic profiles of both the content spheres of the educational environment and their subjects.
Keywords
holism,
psychosemantics,
noetic-cognitive development,
structural-dynamic matrix model,
educational environment,
prognostic profilesAuthors
Kabrin Valery I. | Tomsk State University | kabrin@list.ru |
Всего: 1
References
Ровелли К. Нереальная реальность. Путешествие по квантовой петле. СПб. : Питер, 2020. 304 с.
Талбот М. Голографическая Вселенная. Новая теория реальности. М. : София, 2014. 384 с.
Чёрч Д. Разум покоряет материю. Поразительная наука создания материальной ре альности силой разума. М. : Эксмо, 2019. 528 с.
Уилбер К. Краткая история всего. Интегральная духовность. М. : Рипол Классик, 2016. 576 с.
Петренко В.Ф., Супрун А.П. Методологические пересечения психосемантики созна ния и квантовой физики. М. : Нестор-История, 2017. 384 с.
Синергетическая парадигма. Нелинейное мышление в науке и искусстве / под ред. В.А. Копцик. М. : Прогресс-Традиция, 2002. 495 с.
Князева Е.Н. Возвращение к единству: методологические аспекты эволюционного холизма // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2016. № 3 (35). С. 23-35. DOI: 10.17223/1998863X/35/2
Ясперс К. Идея университета. Минск : Изд-во Белорус. гос. ун-та, 2006. 159 с.
Уайт Дж. Просветление и иудейско-христианская традиция // Что такое просветле ние? Исследование цели духовного пути / под ред. Дж. Уайта. М. : Изд-во Трансперсонального ин-та, 1996. С. 181-194.
Налимов В.В. Разбрасываю мысли. В пути и на перепутье. М. : Прогресс-Традиция, 2000. 344 с.
Лайтман М., Ласло Э. Вавилонская башня: последний ярус. М. : НФ ин-т перспективных исследований, 2000. 240 с.
Фаликман М.В. Когнитивная наука: основоположения и перспективы // Логос. 2014. № 1 (97). С. 1-18. DOI: 10.1002/jnr.v95.1-2/issuetoc
Эверетт Д. Рекурсия и человеческое мышление: почему у пираха нет чисел // Мышление : ведущие ученые о том, как мы делаем выбор, решаем задачи и прогнозируем будущее / под ред. Дж. Брокмана. М. : АСТ, 2018. С. 60-87.
Кабрин В.И., Выскочков В.С., Прудовиков И.О., Ткаченко А.Ю. Исследование возможностей метода синхронизированной фрактальной и музыкальной динамики для достижения измененных состояний сознания // Вестник Кемеровского государственного университета. 2019. № 21 (2). С. 395-402. DOI: DOI: 10.21603/2078-8975-2019-21-2-395-402
Глик Дж. Хаос. Создание новой науки. М. : АСТ : CORPUS, 2021.416 с.
Сотой М. Код креативности: как искусственный интеллект учится писать, рисовать и думать. М. : КоЛибри, Азбука-Аттикус, 2020. 384 с.
Диспенза Дж. Сам себе плацебо. М. : Эксмо, 2020. 416 с.
Тен В.В. Человек безумный. На грани сознания. М. : Эксмо, 2019. 384 с.
Пенроуз Р. Новый ум короля. О компьютерах, мышлении и законах физики. М. : Editorial URSS, 2015. 402 с.
Чалмерс Д. Сознающий ум. В поисках фундаментальной теории. М. : URSS ; Либроком, 2015. 512 с.
Ланца Р., Берман Б. Биоцентризм. Как сознание создает Вселенную. М. : Эксмо, 2019. 512 с.
Тейлор С. Скачок: психология духовного пробуждения. М. : София, 2017. 384 с.
Клочко В.Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности (введение в транспективный анализ). Томск : Изд-во Том. ун-та, 2005. 174 с.
Юнг К.Г. Синхрония. М. : Рефл-бук, 2003. 320 с.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы. М. : Альпина Нон-фикшн, 2011. 496 с.
Чиксентмихайи М. Креативность. Поток и психология открытий и изобретений. М. : Карьера Пресс, 2015. 528 с.
Джексон М.С. Системное мышление: творческий холизм для менеджеров. Томск : Изд. Дом Том. гос. ун-та, 2016. 404 с.
Виленкин А.В. Мир множества миров. Физики в поисках иных вселенных. М. : АСТ, 2018. 288 с.
Николаева Е.В. Концепция фрактальности в постнеклассической философии культуры // Философия культуры. 2016. № 1 (97). С. 142-149. DOI: 10.7256/1999-2793.2016.1.17512
Кабрин В.И., Галажинский Э.В. Психологические перспективы потенциализации креативного лидерства трансфессионала в университетском образовании // Новые психологические контексты становления личности в меняющемся мире / под ред. Э.В. Галажинского, В.И. Кабрина. Томск : Изд. Дом Том. гос. ун-та, 2017. С. 11-69.
Солсо Р.Л. Когнитивная психология. СПб. : Питер, 2011. 589 с.
Кисленко С.В. Философско-этимологический анализ понятия «образование» // Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 7. Философия. 2008. № 2 (8). С. 225-227. DOI: 10.15393/j5.art.2014.2642
Пути за пределы «Эго»: трансперсональная перспектива / под ред. Р. Уолша, Ф. Воон. М. : Изд-во Трансперсонального ин-та, 1996. 318 с.
Мерфи М. Будущее тела. Исследование дальнейшей эволюции человека. М. : Мерфи ; РИПОЛ классик, 2010. 912 с.
Активное воображение. Юнгианаский подход / под ред. Б. Дорст, Р. Фогеля. Харьков : Гуманитарный Центр, 2016. 200 с.
Куладаса Дж., Иммергат М., Грейвс Дж. Свет ума : полное руководство по медитации. М. : Эксмо, 2019. 560 с.
Лотто Б. Преломление. Наука видеть иначе. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2018. 368 с.
Кабрин В.И. Коммуникативный мир и транскоммуникативный потенциал жизни личности: теория, методы, исследования. М. : Смысл, 2005. 248 с.
Сонин А.Г. Блеск и нищета когнитивизма // Языковое бытие человека и этноса: психолингвистические и когнитивные аспекты : сб. ст. / под ред. В.А. Пищальниковой. M. : МГЭИ, 2002. Вып. 5. С. 109-130.
Ушаков Д.В. Когнитивная система и развитие // Когнитивные исследования: проблемы развития : сб. науч. тр. / под ред. Д.В. Ушакова. М. : Ин-т психологии РАН, 2009. Вып. 3. С. 5-15.
Кричевец А.Н. О категориальных структурах в теориях развития // Когнитивные исследования: проблемы развития : сб. науч. тр. / под ред. Д.В. Ушакова. М. : Ин-т психологии РАН, 2009. Вып. 3. С. 15-34.
Гершкович В.А., Фаликман М.В. Когнитивная психология в поисках себя // Российский журнал когнитивной науки. 2018. Т. 5, № 4. С. 28-46. DOI: 10.47010/18.4
Гратовски А. Генератор возможностей: введение в ноэтику. М. : Ниола-Пресс, 2010. 300 с.
Ревонсуо А. Психология сознания. СПб. : Питер, 2013. 336 с.
Юнг и постъюнгианцы. Курс юнгианского психоанализа. М. : Добросвет ; КДУ, 2015. 408 с.
Петренко В.Ф. Многомерное сознание: психосемантическая парадигма. М. : Новый хронограф, 2010. 440 с.
Лихачев Д.С. Избранные труды по русской и мировой культуре / под ред. А.С. Запесоцкого. СПб. : СПбГУП, 2015. 540 с.
Демьянков В.З. Термин «концепт» как элемент терминологической культуры // Язык как материя смысла : сб. ст. в честь академика Н.Ю. Шведовой. М. : Азбуковник, 2007. С. 606-622.
Виртц У., Цобели Й. Жажда смысла. Человек в экстремальных ситуациях: пределы психотерапии. М. : Когито Центр, 2014. 328 с.
Холлис Дж. Обретение смысла во второй половине жизни. Как стать наконец по-настоящему взрослым. М. : Когито-Центр, 2013. 336 с.
Транскоммуникация: преобразование жизненных миров человека / под ред. В.И. Кабрина. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2011. 400 с.
Бёкк Р. От Самости к Космическому Сознанию // Что такое просветление? Исследование цели духовного пути / под ред. Дж. Уайта. М. : Изд-во Трансперсонального ин-та, 1996. С. 27-43.
Гроф Ст. Духовный кризис / под ред. Ст. и К. Гроф. М. : Ганга, 2018. 468 с.
Капра Ф. Дао физики. Исследование параллелей между современной физикой и восточной философией. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2017. 368 с.