Resource of Involvement as a Psychological Characteristic of the Correspondence Degree between a Person and the Educational Environment | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 81. DOI: 10.17223/17267081/81/3

Resource of Involvement as a Psychological Characteristic of the Correspondence Degree between a Person and the Educational Environment

The article deals with the problem of student engagement in the modern educational space. Based on the analysis of the works of Russian and foreign authors, it is shown that engagement is considered as a process, as condition, as a mechanism, as a situation, as an investment of time and energy in the performed activity. There are also various approaches to understanding the structure of engagement, its types, forms, levels, indicators and diagnostic criteria. The most studied is the behavioral side of engagement, the least studied are the mechanisms of the formation of involvement and its management. The authors proposed a systemic anthropological psychology as a methodological basis for the study of student engagement, the foundations of which were laid in the works of Tomsk scientists (V.E. Klochko, E.V. Galazhinsky, O.M. Krasnoryadtseva, O.V. Lukyanov). In this vein, the concordance between the person and the environment is considered as the main mechanism for the formation of engagement. The measure of compliance is the “resource of engagement” of a person, which includes instrumental and value and meaning characteristics. The instrumental component includes various aspects of self-regulation of activity in a changing environment, the value and meaning component is the value and meaning dimension of the objective conditions of activity. The resource of engagement determines the fundamental possibility of including a person in an environment with specific characteristics. The authors conducted an empirical study of the "resource of engagement" of students of two large universities in the Russian Far East; the sample consisted of 498 people. As a result of the factor analysis of the data, the dimensions of the concordance between the student and the educational environment were identified. These are subjective disorganization of activity (impossibility of performing activities in an environment with the specific parameters); flexibility and readiness for change (orientation towards activities in a changing environment); willingness to take responsibility (focus on own forces and resources); result orientation (experience of pleasure in achieving specific results); willingness to work in conditions of uncertainty; selfishness (self-dependence and focus on gaining benefits); focus on the labor process (without taking into account its goals and working conditions). For each option, the directions of psychological assistance aimed at increasing the academic and social involvement of students in the educational space are determined.

Download file
Counter downloads: 65

Keywords

student engagement, engagement structure, systemic anthropological psychology, concordance, dimensionality of concordance, “Resource of engagement”, educational environment, educational space of the university

Authors

NameOrganizationE-mail
Pavlova Ekaterina V.Amur State Universitykatal75@mail.ru
Krasnoryadtseva Olga M.Tomsk State Universitykrasnoo@mail.ru
Всего: 2

References

Малошонок Н.Г. Студенческая вовлеченность: почему важно изучать процесс обу чения, а не только его результат? // Профессиональные обзоры / рефераты. 2011. С. 11-21. URL: https://cim.hse.ru/data/2011/05/27/1212557253/ll_2011_6.pdf
Киселева Н.В. Вовлеченность обучающихся в непрерывное образование на разных этапах образовательного процесса // Психология и Психотехника. 2017. № 4. С. 7481. DOI: 10.7256/2454-0722.2017.4.24659
Литвинова Е.Ю., Киселева Н.В. Структурная модель вовлеченности обучающихся в непрерывное образование // Социальная психология и общество. 2016. Т. 7, № 3. С. 5-17. DOI: 10.17759/sps.2016070301
Смирнов П.С. Вовлеченность персонала: типы, уровни проявления и связи с практи ками управления человеческими ресурсами // Организационная психология. 2019. Т. 9, № 1. С. 81-95.
Кустубаева А.М., Камзанова А.Т. Влияние стиля мышления на вовлеченность и эф фективность выполнения экспериментальной задачи // Теоретическая и экспериментальная психология. 2013. Т. 6, № 2. С. 6-13.
Лехциер В.Л. Цифровой стиль жизни и академические коммуникации в аудитории: проблема вовлеченности // Вестник Самарской гуманитарной академии. Сер. Философия. Филология. 2015. № 2 (18). С. 38-54.
Лукьянов О.В., Волынец К.В. Инициативность и вовлеченность в экзистенциальном консультировании. Анализ случая // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 400. С. 277-281.
Astin A.W. Student Involvement: A Developmental Theory for Higher Education // Journal of College Student Development. 1999. Vol. 40, № 5. Р. 518-529.
Киуру К.В., Попова Е.Е. Проблема студенческой вовлеченности в процесс обучения в условиях онлайн-образования // Проблемы современного педагогического образования. 2018 № 59-3. С. 380-384.
Tinto V. Classrooms as Communities: Exploring the Educational Character of Student Persistence // Journal of Higher Education. 1997. Vol. 68, № 6. 3 p.
Савинова С.Ю. Вовлеченность студентов в образовательный процесс: оценка позитивных эффектов // Человек и образование. 2015. № 4 (45). С. 143-147.
Глазков А.А., Ермолаев В.В., Пучкова Е.Б., Суховершина Ю.В. Вовлеченность в виртуальную среду поколения Z // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 10. С. 361-368.
Чеглакова Л.М., Кабалина В.И. Вовлеченность персонала: теоретические подходы, эмпирические результаты // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Сер. Социальные науки. 2016. № 1 (41). С. 121-128.
Mann S.J. Alternative perspectives on the student experience: Alienation and engagement // Studies in Higher Education. 2001. Vol. 26, № 1. Р. 7-20. DOI: 10.1080/03075070020030689
McMahon B., Portelli J. Engagement for what? Beyond popular discourses of student engagement // Leadership and Policy in Schools. 2004. Vol. 3 (1). P. 59-76.
Fredricks J.A., McColskey W. The measurement of student engagement: a comparative analysis of various methods and support self-report instruments // Handbook of research on student engagement / S.L. Christenson, A.L. Reschly, C. Wylie (eds.). New York : Springer, 2012. P. 763-782. DOI: 10.1007/978-1-4614-2018-7_37
Schaufeli W., Bakker A. UWES - Utrecht work engagement scale. Preliminary Manual. Version 1.1. 2004. 60 p.
Щеглова И.А. Кросс-культурное сравнение учебной вовлеченности студентов // Университетское управление: практика и анализ. 2018. Т. 22, № 3. С. 155-164. DOI: 10.15826/umpa.2018.03.034
Малошонок Н.Г. Вовлеченность студентов в учебный процесс в российских вузах // Высшее образование в России. 2014. № 1. С. 37-44.
Скриптунова Е.А. Методика расчета индекса вовлеченности персонала // Управление человеческим потенциалом. 2010. № 2 (22). С. 96-108.
Бочавер А.А., Вербилович О.Е., Павленко К.В., Поливанова К.Н., Сивак Е.В. Вовлеченность детей в дополнительное образование: контроль и ценность образования со стороны родителей / Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23, № 4. С. 32-40. DOI: 10.17759/pse.2018230403
Токарева А.А., Баронене С.Г. Методика исследования вовлеченности сотрудников университета // Университетское управление: практика и анализ. 2019. № 23 (1-2). С. 11-32. DOI: 110.15826/umpa.2019.01-2.001
Агапов А.И., Киуру К.В. Модель управления студенческой вовлеченностью в процесс обучения в условиях онлайн-образования // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 61-2. С. 6-10.
Фрумин И.Д., Добрякова М.С. Что заставляет меняться российские вузы: договор о невовлеченности // Вопросы образования. 2012. № 2. С. 159-191. DOI: 10.17323/1814-9545-2012-2-159-191
Клочко В.Е., Галажинский Э.В., Краснорядцева О.М., Лукьянов О.В. Системная антропологическая психология: понятийный аппарат // Сибирский психологический журнал. 2015. № 56. С. 9-20. DOI: 10.17223/17267080/56/2
Harter J.K., Schmidt F.L., Hayes T.L. Business-Unit-Level Relationship Between Employee Satisfaction, Employee Engagement, and Business Outcomes: A Meta-Analysis // Journal of Applied Psychology. 2002. № 87. P. 268-279. DOI: 10.1037//0021-9010.87.2.268
Клочко В.Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности (введение в трансспективный анализ). Томск : Том. гос. ун-т, 2005. 174 с.
Лукьянов О.В., Бронер В.И., Васильев А.В. Категориальный аппарат психологии вовлеченности (аутентификации) // Сибирский психологический журнал. 2020. № 75. С. 39-52. DOI: 10.17223/17267080/75/3
Лейфа А.В., Павлова Е.В. Обоснование модели исследования готовности преподавателей вуза к профессиональной деятельности в условиях цифровизации образования // Педагогика и психология образования. 2020. № 1. С. 78-93. DOI: 10.31862/2500-297X-2020-1-78-93
Коноплянский Д.А. Организация образовательного пространства и ее роль в обеспечении конкурентоспособности выпускника вуза // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. № 4 (64). Т. 2. С. 51-55.
Клочко В.Е. Категория саморегуляции в контексте парадигмальных изменений современной психологии // Психология саморегуляции в XXI веке: коллективная монография / отв. ред. В.И. Моросанова. СПб. ; М. : Нестор-история, 2011. С. 38-55.
Кузьмина О.В. Методика диагностики личностных дезорганизаторов времени // Психологические исследования: электрон. науч. журнал. 2011. № 6 (20). С. 12. URL: http://psystudy.ru/num/2011n6-20/569-kuzmina20#e3
Осин Е.Н., Леонтьев Д.А. Диагностика переживаний в профессиональной деятельности: валидизация методики // Организационная психология. 2017. Т. 7. № 2. С. 30-51.
Еремицкая Е.А. Особенности социально-психологических установок в мотивационно-потребностной сфере работников университета // Казанский педагогический журнал. 2016. Т. 2, № 2. С. 396-399.
Залевский Г.В. Фиксированные формы поведения индивидуальных и групповых систем (в культуре, образовании, науке, норме и патологии) // Залевский Г.В. Избранные труды : в 6 т. Томск : Том. гос. ун-т, 2013. Т. 2. С. 3-326.
Галажинский Э.В. Ригидность как общесистемное свойство человека и самореализация личности // Материалы конференции «Человек в психологии: ориентиры исследований в новом столетии» (20 апреля 2001 г.). Караганда : Изд-во КарГУ, 2001. С. 38-48.
Корнилова Т.В. Новый опросник толерантности-интолерантности к неопределенности // Психологический журнал. 2010. T. 31, № 1. C. 74-86.
 Resource of Involvement as a Psychological Characteristic of the Correspondence Degree between a Person and the Educational Environment | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 81. DOI: 10.17223/17267081/81/3

Resource of Involvement as a Psychological Characteristic of the Correspondence Degree between a Person and the Educational Environment | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2021. № 81. DOI: 10.17223/17267081/81/3

Download full-text version
Counter downloads: 298