Evaluation of Psychometric Properties of “Level of Parental Emotional Burnout” | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 83. DOI: 10.17223/17267080/83/8

Evaluation of Psychometric Properties of “Level of Parental Emotional Burnout”

Introduction. The process of raising a child can be associated with a significant number of chronic stressors that lead to the depletion of parents' mental resources. Parents of a child with disabilities, in addition to the usual stressors associated with the upbringing process, often bear an additional stress load due to the need to implement specialized measures aimed at maintaining the child's health and ensuring normal socialization. This dramatically increases the risk of parental burnout. At the moment, there is an acute shortage of specialized methods for assessing burnout for this contingent. Aims and objectives. The purpose of this study was to assess the psychometric characteristics of this technique “Level of Parental Emotional Burnout” (LPEB/PV), designed with reference to the family relationship context. Materials and Methods. The study involved 138 parents (mean age 36.5; SD = 7.01) of chronically ill children. The assessment of convergent and divergent validity of LPEB/PV was carried out using the methodology for diagnosing attitudes towards a child's illness, a questionnaire of symptomatic complaints (SCL-90-R), a family environment scale (FSS), and the Scale of basic beliefs in adaptation by M.A. Padun and A.V. Kotelnikova. Results. The conducted research showed that the scales of the LPEB/PV methodology corresponded to the developed theoretical construct, that is, it confirmed the construct validity of the methodology. The presented results demonstrate good psychometric characteristics of the LPEB/PV methodology in all studied parameters: re-test reliability and reliability of content samples, internal construct, convergent and divergent cross-validity. It is apparent for the necessity of additional study of the phenomenon from the highly personal engagement of the fight against the child's illness by parents. The scales reflecting this phenomenon found a correlation between the scales diagnosing manifestations of distress in parents with the situation of a child's chronic illness. Conclusion. Based on the results of the primary psychometric test, it can be said that the LPEB/PV method can be used to study emotional burnout in parents of chronically ill children, both in specialized counseling centers and in healthcare facilities where children with disabilities are treated.

Download file
Counter downloads: 273

Keywords

burnout, parental burnout, children with disabilities, personal resources, engagement, burnout assessment, validity, reliability

Authors

NameOrganizationE-mail
Shishkov Alexandra M.V.M. Bekhterev National Medical Research Centre for Psychiatry and Neurology; St. Petersburg State Pediatric Medical Universityshishaspb@mail.ru
Bocharov Victor V.V.M. Bekhterev National Medical Research Centre for Psychiatry and Neurology; St. Petersburg State Pediatric Medical Universitybochvikvik@gmail.com
Chernaya Yuliya S.V.M. Bekhterev National Medical Research Centre for Psychiatry and Neurologypsiheja13@mail.ru
Всего: 3

References

Адеева, Т. Н. (2016). Проблема психологической готовности родителей различных категорий детей к инклюзивному образованию. Сибирский педагогический журнал, 4, 112-118
Базалева, Л. А. (2010). Возможности исследования эмоционального «выгорания» у матерей в психологии личности. Вестник Адыгейского государственного университета. Сер. Педагогика и психология, 1, 174-182
Баулина, М. Е. (2015). Сравнительный анализ очного и заочного интернет-консультирования родителей детей с ограниченными возможностями здоровья. Консультативная психология и психотерапия, 23(3), 67-78. doi: 10.17759/cpp.2015230305
Бочаров, В. В., Шишкова, А. М., Черная, Ю. С., Сивак, А. А., Ипатова, К. А. (2017). Перспективы исследования эмоционального выгорания родственников пациентов, страдающих алкоголизмом или опиоидной зависимостью (сообщение 1). Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В. М. Бехтерева, 4, 27-34
Грабельникова, У. К., Дорошева, Е. А. (2018). Синдром эмоционального выгорания, особенности совладающего поведения и регуляции эмоций у матерей, воспитывающих ребенка с расстройством аутистического спектра. Reflexio, 11(1), 5-18
Ефимова, И. Н. (2013). Личностные характеристики и особенности эмоциональных и поведенческих проявлений родителей в связи со степенью их эмоционального выгорания. Российский научный журнал, 4(35), 206-215
Исаева, Д. Н., Каган, В. Е. (ред.) (1991). Психодиагностические методы в педиатрии и детской психоневрологии: методическое пособие. СПб.: [б. и.]
Кмить, К. В., Попов, Ю. В., Бочаров, В. В., Яковлева, О. В. (2018). Опросник для оценки структуры и выраженности эмоционального выгорания у матерей подростков, больных шизофренией. Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В.М. Бехтерева, 4, 46-52
Козырева, О. А. (2017). Анализ дефиниции «Лицо с ограниченными возможностями здоровья». The Newman in Foreign Policy, 37(81), 148-151
Костюченко, Е. В., Романчук, Л. Н. (2015). Связь тревожности и эмоционального выгорания матерей, воспитывающих детей с сердечно-сосудистой патологией. Семья и личность: проблемы взаимодействия, 4, 42-47
Падун, М. А., Котельникова, А. В. (2008). Модификация методики исследования базисных убеждений личности Р. Янофф-Бульман. Психологический журнал, 29(4), 98106
Петраш, М. Д., Лепехин, Н. Н., Кузнецова, О. А., Склема, В. Н., Дук, И. А., Игуманов, С. А., ... Филина, С.В. (2008). Современные проблемы исследования синдрома выгорания у специалистов коммуникативных профессий (В. В. Лукьянова и др., ред.). Курск: Курск. гос. ун-т
Сергиенко, А. И., Холмогорова, А. Б. (2019). Посттравматический рост и копинг-стратегии родителей детей с ограниченными возможностями здоровья. Консультативная психология и психотерапия, 27(2), 8-26. doi: 10.17759/cpp.2019270202
Тарабрина, Н. В. (2001). Практикум по психологии посттравматического стресса. СПб.: Питер
Фоминых, Е. С. (2014). Семья как фактор виктимизации детей с ограниченными возможностями здоровья. Клиническая и специальная психология, 3(3). https://psyjournals.ru/psyclin/2014/n3/Fominih.shtml
Хазова, С. А., Ряжева, М. В. (2012). Динамика совладающего поведения родителей, воспитывающих ребенка с ограниченными возможностями здоровья. Вестник Костромского государственного университета. Сер. Педагогика. Психология. Социокинетика, 3, 203-209
Шапарь, В. Б. (2006). Практическая психология: психодиагностика отношений между родителями и детьми. Ростов н/Д: Феникс
Шишкова, А. М., Бочаров, В. В., Стрижицкая, О. Ю., Вукс, А. Я. (2021). Психометрические характеристики методики «Уровень эмоционального выгорания родственников». Консультативная психология и психотерапия, 29(2), 100-118. doi: 10.17759/cpp.2021290205
 Evaluation of Psychometric Properties of “Level of Parental Emotional Burnout” | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 83. DOI: 10.17223/17267080/83/8

Evaluation of Psychometric Properties of “Level of Parental Emotional Burnout” | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 83. DOI: 10.17223/17267080/83/8

Download full-text version
Counter downloads: 374