Psychological Characteristics of Activity, Traditional Values and Safety Values of University Youth in the Context of Innovativeness | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 84. DOI: 10.17223/17267080/84/3

Psychological Characteristics of Activity, Traditional Values and Safety Values of University Youth in the Context of Innovativeness

Exploring value orientations and psychological characteristics of activity in students in the context of their innovativeness is relevant in connection with the society's social demands and the specifics of personal and professional development of this category of young people. Such a study is significant, since it is students who are potential and active subjects of various social transformations, the most intellectually advanced and creative part of youth. The study focused on correlation and regression analyses of value orientations and psychological characteristics of activity among university students in Tomsk (N = 419). In the study the following research instruments were used: Sh. Schwartz's Portrait Values Questionnaire-Revised (modified by K.V. Sugonyaev); R. Inglehart's World Values Survey (adapted by R.K. Khabibulin); N.M. Lebedeva and A.N. Tatarko's Self-Assessment of Personality's Innovative Qualities; E.Yu. Mandrikova's Self-Organization of Activity Questionnaire; the Differential Test of Reflexivity (D.A. Leontiev); the Satisfaction with Life Scale (E. Diener; adapted by D.A. Leontiev and E.N. Osin); the Index of Personal Readiness for Activity (S.A. Bogomaz, I.V. Atamanova); the Change Response Styles Questionnaire (T.Yu. Bazarov, M.P. Sycheva); the Academic Motivation Scales questionnaire (T.O. Gordeeva, O.A. Sychev and E.N. Osin, based on the R. Vallerand Academic Motivation Scale). Regression analysis has shown that the leading psychological characteristics of activity in university youth in the context of innovativeness are “Index of innovativeness”, “Index of personal readiness for activity” and “Implementing style of responding to changes”. The regression analysis results indicate that the innovative style of responding to changes is not preferable among students when assessing their innovativeness. The study conducted revealed the ambivalence of the relationship between university youth's traditional values, safety values and their psychological characteristics of activity. This fact may indicate that current societal transformations inevitably affect personality characteristics of young people, showing that values ensuring the society's stability and security, the absence of chaos are important for them, as well as the significance of development, expansion of opportunities for self-realization, socio-cultural transformations. The study findings show the need for taking into account the degree of manifestation of psychological parameters in question and their ratio in students to ensure their personal and socio-cultural development. Investigating students' psychological characteristics can be used as guidelines for developing various programs of psychological and pedagogical support for their personal and professional development during their studies at university, searching for models of training specialists that meet the current requirements.

Download file
Counter downloads: 317

Keywords

innovative activity, innovativeness, responding to changes, innovative style, implementing style, readiness for activity, university youth

Authors

NameOrganizationE-mail
Buravleva Natalia A.Tomsk State Pedagogical Universityburavljova-nata-bn@rambler.ru
Atamanova Inna V.Tomsk State Universityiatamanova@yandex.ru
Всего: 2

References

Алишев, Б. С. (2009). О психологической сущности ценностей. В А. Л. Журавлев, В. А. Барабанщиков, М. И. Воловикова (ред.), Психология человека в современном мире. Т. 1 (с. 7-14). М.: Институт психологии РАН
Анохин, П. К. (1973). Принципиальные вопросы общей теории функциональных систем. В П. К. Анохин (ред.), Принципы системной организации функций (с. 5-61). М.: Наука
Атаманова, И. В., Богомаз, С. А. (2018). Личностная готовность современной вузовской молодежи к деятельности. В Ю. П. Поваренков (ред.), Системогенез учебной и профессиональной деятельности: Материалы VIII Всероссийской научнопрактической конференции. Ч. I (с. 134-137). Ярославль: РИО ЯГПУ
Богомаз, С. А., Клочко, В. Е., Краснорядцева, О. М., Подойницина, М. А. (2018). Стратегии самоосуществления у студенческой молодежи. Вопросы психологии, 1, 49-58
Гордеева, Т. О., Сычев, О. А., Осин, Е. Н. (2014). Опросник «Шкалы академической мотивации». Психологический журнал, 35(4), 96-107
Гофман, А. Б. (2018). О традиционности, легитимности и справедливости. Социологические аспекты взаимосвязи. В М. К. Горчаков (ред.), Россия реформирующаяся. Ежегодник. Вып. 16 (с. 34-54). М.: Новый Хронограф
Гусельцева, М. С. (2017). Идентичность в транзитивном обществе: трансформация ценностей. Психологические исследования, 10(54), 5. doi: 10.54359/ps.v10i54.363
Карандашев, В. Н. (2004). Методика Шварца для изучения ценностей личности: концепция и методическое руководство. СПб.: Речь
Клочко, В. Е., Галажинский, Э. В. (2009). Инновационный потенциал личности: системно-антропологический контекст. Вестник Томского государственного университета, 325, 146-151
Колантаевская, А. А., Гришина, Н. В., Базаров, Т. Ю. (2016). Стилевые особенности самодетерминации в ситуации жизненных изменений. Вестник СПбГУ. Серия 16. Психология. Педагогика, 4, 51-62. doi: 10.21638/11701/spbu16.2016.404
Лебедева, Н. М., Татарко, А. Н. (2009). Методика исследования отношения личности к инновациям. Альманах современной науки и образования, 4(23), ч. 2, 89-96
Левицкая, Т. Е., Тренькаева, Н. А., Козлова, Н. В., Богомаз, С. А., Цехмейструк, Е. А. (2018). Безопасность в структуре ценностей молодежи, проживающей в городской среде. Психология и право, 4(8), 20-33. doi: 10.17759/psylaw.2018080403
Леонтьев, А. Н. (2005). Деятельность. Сознание. Личность. М.: Смысл
Леонтьев, Д. А., Осин, Е. Н. (2014). Рефлексия «хорошая» и «дурная»: от объяснительной модели к дифференциальной диагностике. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 11(4), 110-135
Лечиев, А. С. (2016). Безопасность жизнедеятельности российского социума как ценность. Социально-гуманитарные знания, 3, 336-341
Мандрикова, Е. Ю. (2010). Разработка Опросника самоорганизации деятельности (ОСД). Психологическая диагностика, 2, 59-83
Марцинковская, Т. Д. (2018). Психологические аспекты технологического общества. Психологические исследования, 11(62), 12. URL: http://http://psystudy.ru (дата обращения: 05.12.2021)
Маслоу, А. (2019). Мотивация и личность. СПб.: Питер
Осин, Е. Н., Леонтьев, Д. А. (2020). Краткие русскоязычные шкалы диагностики субъективного благополучия: психометрические характеристики и сравнительный анализ. Мониторинг общественного мнения: Экономические и социальные перемены, 1(155), 117-142. doi: org/10.14515/monitoring.2020.1.06
Пригожин, А. И. (2010). Цели и ценности. М.: Дело
Рубинштейн, С. Л. (2008). Принцип творческой самодеятельности (К философским основам современной педагогики). В кн.: Д. В. Лубовский (сост.), Методологические основы психологии: Хрестоматия (с. 248-258). М.: АНО ПЭБ
Салихова, Н. Р. (2010). Ценностно-смысловая организация жизненного пространства личности. Казань: Казанский университет
Сугоняев, К. В. (2018). Исследование психометрических характеристик «Опросника ценностных портретов» Ш. Шварца в адаптации В. Карандашева и его доработка. В С. Е. Таразевич (ред.), Актуальные проблемы эргономики, обитаемости и психологического сопровождения персонала объектов специального назначения: Материалы II межотраслевой научно-практической конференции (с. 186-198). Королев: ПСТМ
Хабибулин, Р. К., Дейнека, О. С. (2015). Феномен постматериалистических ценностей и проблема политической стабильности. Современные проблемы науки и образования, 1-1, 1525. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=25325271 (дата обращения: 05.12.2021)
Шварц, Ш., Бутенко, Т. П., Седова, Д. С., Липатова, А. С. (2012). Уточненная теория базовых ценностей: применение в России. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 9(1), 43-70
 Psychological Characteristics of Activity, Traditional Values and Safety Values of University Youth in the Context of Innovativeness | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 84. DOI: 10.17223/17267080/84/3

Psychological Characteristics of Activity, Traditional Values and Safety Values of University Youth in the Context of Innovativeness | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 84. DOI: 10.17223/17267080/84/3

Download full-text version
Counter downloads: 442