“Unit of Analysis” L.S. Vygotsky and "Modality" N. Hartman
Problematization. In psychology, there is a situation of many working ontologies, expanding their boundaries to a general ontology. Accordingly, we have different explanations of the psyche and many methods of its development. In reality, the psyche is one. Research objectives. Substantiation of the method of studying the integrity of the psyche using the "One Psychology" analysis of the anthropological project of L. S. Vygotsky and the critical ontology of N. Hartman. Methodology. In the study of the psyche as a whole the post-non-classical mode of rationality makes it possible to rely on a fundamental ontology, Hence, we used in our study as a means of analysis of the whole: the substratum unit; and the unit of integrity analysis and modality. Results. As a starting material, we presented a brief analysis of the historical conditions that contributed to the emergence of similar ideological and conceptual views in L. S. Vygotsky, a psychologist, and N. Hartmann, a philosopher, also did not know each other. We examined the fundamental intersection points of: 1) L. S. Vygotsky who is called a Spinozist, and N. Hartmann who gravitated towards Platonism. With similarities of Spinoza and Plato substantial and modal aspects of being, and their identical attitude towards cognition and cognizability; 2) This was reflected in the projects of L. S. Vygotsky and N. Hartman, in particular, in acts of cognition, as “the unity of affect and intellect”, the unity of the cognizer and the cognized, and the definition of the “top” role of the individual; and 3) Both scientists singled out and applied a common method for studying integrity: L. S. Vygotsky - “a unit of analysis of the whole”, N. Hartman - modality. The last conclusion is promising for psychology and allows it to be developed on the basis of a universal ontology. The prospects are as follows: we have shown that the concepts of “units of integrity” and “units of analysis of the whole” are not interchangeable, but in all psychological approaches and concepts, except for the cultural-historical one, the boundaries of these concepts were not given importance and their normative base was blurred. We compared the characteristics of the “unit of analysis of the whole” (L. S. Vygotsky) with the characteristics of modality by N. Hartmann. We determined that these characteristics are similar and made an assumption about the possibility in cultural-historical psychology that “units of analysis of the whole” can be understood as a modality, and not a unit of the whole. This has several advantages: 1) a clearer definition of the boundaries of cultural-historical psychology and its qualitative separation from all other psychologies without the possibility of mixing and substitution; 2) the possibility of analyzing cultural-historical psychology on the basis of a universal ontology, the discovery of new "units of analysis of the whole" (modalities), building links between them; 3) the development of a new psychology - modal psychology, on the basis of cultural-historical psychology; 4) affirmation of the ontological completeness of cultural-historical psychology and embedding psychology on a par with other sciences, which allows building normatively transdisciplinary ties.
Keywords
cultural-historical psychology,
activity approach,
critical ontology,
unit of analysis of the whole,
modality,
ontology,
post-nonclassical type of scientific rationalityAuthors
Sizikova Tatyana E. | Novosibirsk State Pedagogical University | tat@ccru.ru |
Всего: 1
References
Асмолов, А. Г. (1984). Личность как предмет психологического исследования. М.: Моск. гос. ун-т
Бассин, Ф. В. (1972). «Значащие» переживания и проблема собственно психологической закономерности. Вопросы психологии, 3, 105-124
Беспалов, Б. И. (2014). Логико-смысловой анализ и развитие представлений Л.С. Выготского о «единицах» и «элементах» психологических систем. Национальный психологический журнал, 1, 18-31
Божович, Л. И. (1968). Личность и ее формирование в детском возрасте. М.: Просвещение
Василюк, Ф. Е. (2003). Методологический анализ в психологии. М.: МГППУ; Смысл
Вересов, Н. Н. (2018). Живая ткань живой работы. Культурно-историческая психология, 14(4), 25-29. doi: 10.17759/chp.2018140404
Ветушинский, А. С. (2016). На пути к симметрии: как онтология стала плоской. Философия и культура, 12(108), 1625-1630
Выготский, Л. С. (1991). Педагогическая психология. М.: Педагогика
Выготский, Л. С. (1996). Мышление и речь (5-е изд.). М.: Лабиринт
Выготский, Л. С. (2001). Лекции по педологии. Ижевск: Удмуртский университет. Выготский, Л. С. (2005). Психология развития человека. М.: Смысл; Эксмо
Выготский, Л. С., Лурия, А. Р. (1993). Этюды по истории поведения: Обезьяна. Примитив. Ребенок. М.: Педагогика-Пресс
Гаджикурбанов, А. Г. (2014). Этика Спинозы как метафизика морали. М.: ЦГИ Принт.
Гаджикурбанов, А. Г. (2016). Был ли Спиноза платоником? Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 1(63), 49-52
Гальперин, П. Я., Ждан, А. Н. (1992). История психологии. Период открытого кризиса (начало 10-хсередина 30-х годов XXв). М.: Изд-во Моск. ун-та
Гартман, Н. (1988). Старая и новая онтология. Историко-философский ежегодник (с. 320-324). М.: Аквилон
Гартман, Н. (2003). К основоположению онтологии. СПб.: Наука
Гордеева, Н. Д., Зинченко, В. П. (1982). Функциональная структура Действия. М.: Моск. гос. ун-т
Горнштейн, Т. Н. (1969). Философия Николая Гартмана (критический анализ основных проблем онтологии). Л.: Наука
Зинченко, В. П. (1996). От классической к органической психологии. Вопросы психологии, 5, 7-20
Зинченко, В. П., Мещеряков, Б. Г. (2000). Совокупная деятельность как генетически исходная единица психического развития. Психологическая наука и образование, 5(2), 86-95
Зинченко, В. П., Моргунов, Е. Б. (1994). Человек развивающийся. Очерки российской психологии. М.: Тривола
Кравцов, Г.Г. (2009). Принцип единства аффекта и интеллекта как основа личностного подхода в обучении детей. В сб.: «Камень, который презрели строители». Культурно-историческая теория и социальная практика: X Международные чтения памяти Л. С. Выготского. Федеральное агентство по образованию Российский государственный гуманитарный университет (c. 87-90). М: Рос. гос. гуманитар. ун-т
Кравцова, Е. Е. (2012). Неклассическая психология Л.С. Выготского. Национальный психологический журнал, 1(7), 61-66
Леонтьев, А. Н. (1977). Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат
Леонтьев, Д. А. (2003). Психология смысла: природа, строение и Динамика смысловой реальности (2-е изд.). М.: Смысл
Ломов, Б. Ф. (1999). Методологические и теоретические проблемы психологии. М.: Наука
Лосев, А. Ф. (1993). Бытие-имя-космос. М.: Мысль
Лурия, А. Р. (1982). Этапы пройденного пути. Научная автобиография. М.: МГУ
Лысова, З. С. (2007). Модальный анализ: онтология, логика и лингвистика. Вестник СамГУ, 5/2(55), 23-29
Майданский, А. Д. (2008). Выготский-Спиноза: диалог сквозь века. Вопросы философии, 10, 116-127
Медова, А. А. (2016). Онтология модальности. Красноярск: СГТУ
Мещеряков, А. И. (1974). Слепоглухонемые Дети. Развитие психики в процессе формирования поведения. М.: Педагогика
Мещеряков, Б. Г. (1998). Логико-семантический анализ концепции Л. С. Выготского. Самара: Изд-во Самарского гос. пед. ин-та
Осипов, М. Е. (2014). Проблема личности в работах Л. С. Выготского. Историко-методологическое исследование. М.: Моск. гос. ун-т
Пиаже, Ж. (1969). Избранные психологические труды. М.: Просвещение
Платон (1993). Собрание сочинений. Парменид, VIII, 136 г. н.э. М.: Мысль
Садовский, В. Н. (1980). Системный подход и общая теория систем: статус, основные проблемы и перспективы развития. В кн.: Системное исследование. Методологические проблемы: ежегодник - 1979. М.: Наука
Сизикова, Т. Э. (2018). Мета-модель рефлексии в рамках мета-онтологии. Сибирский психологический журнал, 68, 6-31. doi: 10.17223/17267080/68/1
Сизикова, Т. Э. (2019). Методологические основания модальной психологии рефлексии
Сибирский психологический журнал, 72, 21-45. doi: 10.17223/17267080/72/2
Слинин, Я. А. (2003). Онтология Николая Гартмана в перспективе феноменологического движения. В кн.: Николай Гартман. К основоположению онтологии. СПб.: Наука
Смирнов, С. А. (2020). Антропологический поворот в ХХ веке и место в нем проекта Льва Выготского. Уроки и Шаг развития. В сб.: I Международный симпозиум по культурно-исторической психологии «Актуальные проблемы культурно-исторической психологии». 17-19 ноября 2020 г. Новосибирск: НГПУ
Спиноза, Б. (1957). Избранные произведения. М.: Госполитиздат
Спиноза, Б. (2019). Этика, доказанная в геометрическом порядке. https://www.100bestbooks.ru/files/Spinoza_Etika.pdf (дата обращения: 09.11.2021)
Стёпин, В. С. (2006). Философия науки. Общие проблемы. М.: Центр гуманитарных технологий. https://gtmarket.ru/library/basis/5321/5326 (дата обращения: 09.11.2021)
Трубина, Н. А. (2015). Модальная сущность бытия человека. Омск: ОмГПУ
Узнадзе, Д. Н. (1961). Экспериментальные основы психологии установки. Тбилиси: АН ГССР
Узнадзе, Д. Н. (1966). Психологические исследования. М.: Наука
Фрумкина, Р. М. (2006). Культурно-историческая психология Выготского-Лурия. М.: ГУ-ВШЭ. Препринт WP6/2006/01
Чужов, А. Л., Чебанов, С. В. (2014). Николай Гартман на «Днях философии в Санкт-Петербурге - 2014». http://www.holiz.ru/index.php/nikolaj-gartman-na-dnyakh-filosofii-v-sankt-peterburge-2014 (дата обращения: 09.11.2021)
Шаров, А. С. (2009). Онтология рефлексии: природа, функции и механизмы. В кн.: В. Е. Лепский (ред.), Рефлексивный подход: от методологии к практике (с. 112132). М.: Когито-центр
Шатохин, С. А. (1972). Философия духа Николая Гартмана. В кн.: А. С. Богомолов (ред.), Историко-философский сборник: материалы Теоретической конференции аспирантов Философского факультета (март 1972 г.). М.: М-во высш. и сред. спец. образования. https://ruskline.ru/analitika/2015/12/02/filosofiya_duha_nikolaya_gartmana (дата обращения: 12.10.2021)
Щедровицкий, П. Г. (2018). Введение в философскую и педагогическую антропологию. Работы 1981 1996. М.: Политическая энциклопедия. https://shchedrovitskiy.com/tom-1/(дата обращения: 09.11.2021)
Эльконин, Б. Д. (1996). Л. С. Выготский - Д. Б. Эльконин: знаковое опосредствование и совокупное действие. Вопросы психологии, 5, 57-63
Эльконин, Д. Б. (1981). Л.С. Выготский сегодня. В сб.: В. В. Давыдов (ред), Научное творчество Л. С. Выготского и современная психология: тезисы докладов всесоюзной конференции 23-25 июня 1981 г., Москва. М.: Акад. пед. наук СССР. https://search.rsl.ru/ru/record/01001049585 (дата обращения: 09.11.2021)
Эпштейн, М. Н. (2001). Философия возможного. СПб.: Алетейя