Communicative Psychosemantics of Cognitive-Noetic Development of the Personality
A comprehensive analysis and description was conducted of communicative psychosemantics as a universal basis for constructing a structural-dynamic model of the cognitive-noetic potential for the development of a professional personality in the modern educational process. The study used the main humanities communicative sense-forming processes of qualitative methods: hermeneutics, phenomenology, content analysis and experimental psychosemantics. It was found that the relevance of these methods depends on if they take into account authentic communicative factors. For hermeneutic understanding, these are universal factors of contradictions in the communicative situation due to the doubling of mismatched expectations and ideas among partners: on the one hand, about the subject and their linguistic representations; on the other hand, about each other and how each portrays themself. For phenomenological immersion in directly conscious experiences, this is a communicative moment of meeting with the other, the unknown, which gives rise to an ambivalent stress-transformation. It is they who actualize the intuitive-creative cycle of peak experiences: catharsis - imprinting -ecstasy - insight. Content analysis takes into account specific communicative contexts, but needs psychosemantic contextual markers. We created “Communicative psychosemantics” to integrate all high-quality meaning-oriented research methods based on the sociability of the mental and spiritual life of a person in line with the structural-dynamic model of the cognitive-noetic potential of personality development. The intentional dynamic vector of the model is presented as a cumulative cycle of integration of qualitative psychological modalities: motivation - perception - imagination - emotion. The transcendental structural-level vector of communicative psychosemantics is represented by holarchic levels: value-semantic formations - problematic conceptual target solutions - constructive compositional objectivism -archetypal symbolic expressive incarnations. This structural-dynamic model of communicative psychosemantics is translated into an equivalent model of 16 basic positional strategies of the educational process, focused on the cognitive-noetic development of a person's professional and personal potential.
Keywords
communicative psychosemantics,
cognitive noetics,
structural dynamics,
hermeneutics,
phenomenology,
content analysis,
psychological communication skills,
intentionality,
transcendence,
educational strategiesAuthors
Kabrin Valery I. | Tomsk State University | kabrin@list.ru |
Всего: 1
References
Баланев, Д. Ю., Кабрин, В. И., Лукъянов, О. В., Краснорядцева, О. М., Щеглова, Э. А., Бредун, Е. В. (2022). Когнитивное индивидуальное образовательное пространство: технологии изучения и построения стратегий конструирования. Отв. ред. О.М. Краснорядцева. Томск: Изд-во Том. гос. ун-та
Балинт, М. (2019). Базисный дефект: терапевтические аспекты регрессии (2-е изд.). М.: Когито-Центр
Богомаз, С. Л., Морожанова, М. М., Турковский, В. И. (2019). Традиция качественных исследований в психологии описательный феноменологический метод А. Джорджи. Право. Экономика. Психология, 1(13), 86-92
Бэтти, Э. (2011). Герменевтика как общая методология наук о Духе. М.: Канон +, Реабилитация
Веккер, Л.М. (1976). Психические процессы. Л.: Изд-во Ленингр. гос. ун-та. Т. 2
Гадамер, Х.-Г. (1988). Истина и метод. М.: Прогресс
Гаспарян, Д. Э. (2019). Особенности феноменологического подхода в современной аналитической философии сознания. История философии, 24(2), 90-103. doi: 10.21146/2074-5869-2019-24-2-90-103
Гуссерль, Э. (2009). Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. М.: Академический проект
Даренский, В. Ю. (2018). Онтологические и антропологические аспекты «герменевтического круга». Гуманитарный вектор, 13(2), 88-97. doi: 10.17223/17267080/83/4
Дильтей, В. (2001). Герменевтика и теория литературы. М.: Дом интеллектуальной книги
Евграфова, Т. Н. (2014). О герменевтическом круге как методе научного познания в социально-гуманитарных науках. Вестник Российского университета кооперации, 1 (15), 60-65
Кабрин, В. И. (2005). Коммуникативный мир и транскоммуникативный потенциал жизни личности: теория, методы, исследования. М.: Смысл
Кабрин, В. И. (2021). Холистическая модель когнитивно-ноэтического развития личности. Сибирский психологический журнал, 81, 6-27. doi: 10.17223/17267081/81/1
Келли, Дж. (2000). Теория личности: психология личностных конструктов. М.: Речь
Левинас, Э. (1998). Философская интуиция. Интенциональность и текстуальность. Философская мысль Франции XX века. Томск: Водолей, 110-140
Лосский, Н. О. (1995). Чувственная, интеллектуальная и мистическая интуиция. М.: Республика
Мандельброт, Б. Б. (2009). Фракталы и хаос. Множество Мандельброта и другие чудеса. М.: Регулярная и хаотическая динамика
Маслоу, А. (2011). Новые рубежи человеческой природы. М.: Альпина Нон-фикшн
Мэй, Р. (2020). Мужество творить. СПб.: Питер
Мюллер, Р. (2017). Сейчас. Физика времени. М.: Манн, Иванов и Фарбер
Петренко, В. Ф. (2010). Многомерное сознание: психосемантическая парадигма. М.: Новый хронограф
Петренко, В. Ф., Супрун, А. П. (2017). Методологические пересечения психосемантики сознания и квантовой физики. М.: Нестор-История
Роджерс, К. (2017). Групповая психотерапия. М.: Ин-т гуманитарных исследований
Солсо, Р. Л. (2011). Когнитивная психология. СПб.: Питер
Спиркин, А. Г. (ред.) (1980). Словарь иностранных слов. М.: Русский язык
Счастливцев, Р. А. (2014). Редукция и эпохе в феноменологии Э. Гуссерля. Преподаватель ХХ век, 2(1), 249-257
Тихомиров, О. К. (1984). Психология мышления. М.: Изд-во Моск. гос. ун-та
Улановский, А. М. (2007). Феноменологический метод в психологии, психиатрии и психотерапии. МетоДология и история психологии, 2(1), 130-150
Фролов, А. В. (2019). Феноменология в цифровую эпоху: обзор проблем. Философия и общество, 1(90), 18-38. doi: 10.30884/jfio/2019.01.02
Хайдеггер, М. (2015). Бытие и время. М.: Академический проект
Холодная, М. А. (2019). Психология интеллекта. Парадоксы исследования. М.: Юрайт
Хомский, Н. (2019). О природе и языке. М.: Едиториал УРСС
Чепкасова, Е. В., Бунаков, М. Ю. (2012). Сравнительный анализ герменевтического и феноменологического подходов к тексту. Научно-аналитический журнал «Вестник Санкт-Петербургского университета Государственной противопожарной службы МЧС России», 2, 133-136
Черняк, Н. А. (2012). Проблема понимания: Феноменолого-герменевтический синтез. Омский научный вестник, 1(105), 104-107
Чёрч Д. (2019). Разум покоряет материю. Поразительная наука создания материальной реальности силой разума. М.: Эксмо
Шиян, А. А. (2017). Онтологические и методологические принципы феноменологического подхода Эдмунда Гуссерля. Философия. Журнал высшей школы экономики, 1(3), 63-79. doi: 10.17323/2587-8719-2017-I-3-63-79
Юнг, К. Г. (2021). Символы трансформации. М.: Академический Проект