Psychosemantic Markers of Deficiency in Self-Regulation Components during Situations of Increasing Uncertainty | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 85. DOI: 10.17223/17267080/85/10

Psychosemantic Markers of Deficiency in Self-Regulation Components during Situations of Increasing Uncertainty

The aim of the study is to develop and test an express diagnostic method for determining psychosemantic markers of self-regulation components deficiency in clients during an online counseling situation. The article describes the specifics of the population's appeals to psychological services from universities for psychological help since the beginning of the COVID-19 pandemic. It shows that people's requests have a different focus: problems with behavior, problems with cognitive functions, problems with emotions, will, motivation, etc. However, a common component in all requests is a pronounced lack of self-regulatory resources in solving problems that arise in situations of increasing uncertainty. The study results of psychosemantic markers of components deficiency in human selfregulation during situations of increasing uncertainty are presented. The relevance of the results of the components deficiency in human self-regulation is determined by the fact that self-regulation is an important resource of an individual, which contributes to successful adaptation to various life difficulties and situations, including situations of forced increasing uncertainty such as the COVID-19 pandemic. Using the analysis of various theoretical works and empirical studies, 4 main groups of deficits (deficiencies) of self-regulation, characteristic of people in a situation of increasing uncertainty, were identified: deficiency of the operational component of self-regulation, deficiency of the emotional-volitional component of selfregulation, deficiency of the motivational component of self-regulation and deficiency in the individual-personal component of self-regulation. This empirical study of psychosemantic markers of deficiency in self-regulation components was carried out using the method of content analysis of requests from people who applied for help to the TSU psychological service during the COVID-19 pandemic. It was noted that the number of deficiencies in different people are both minimal (only 1 type of deficiency occurs) and maximum (all 4 identified types of deficiency occur). Thus, the predominant type of deficiency among people who applied for help to the psychological service of TSU was the deficit of the emotional-volitional component of self-regulation, namely, problems with the regulation of fear, anxiety and aggression. This fact indicates that the situation of uncertainty to a greater extent affected the emotional component of the psyche. In addition, it is the selfregulation of emotions that is one of the most complex types of self-regulation, and this is probably why there are more related requests to it. The deficit of the operational component of self-regulation was the least common. The novelty of the study is the indications psycho-semantic tools, which allows collecting diagnostic information in the course of working with a client on an online consultative platform.

Download file
Counter downloads: 282

Keywords

self-regulation, situation of uncertainty, online consulting, self-regulation deficits

Authors

NameOrganizationE-mail
Krasnoryadtseva Olga M.Tomsk State Universitykrasnoo@mail.ru
Najman Azamat B.Tomsk State Universityazamat.naiman@ya.ru
Всего: 2

References

Бойко, О., Медведева, Т., Ениколопов, С., Воронцова, О., Казьмина, О. (2020). Психологическое состояние людей в период пандемии COVID-19 и мишени психологической работы. Психологические исследования, 13(70), 1-12
Брагина, Е. А., Николаева, И. А. (2019). Особенности осознанной саморегуляции у старшеклассников. Человеческий капитал, 11(131), 158-165
Быховец, Ю. В., Коган-Лернер, Л. Б. (2020). Пандемия COVID-19 как многофакторная психотравмирующая ситуация. Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология, 5(2), 291-308. doi: 10.38098/ipran.sep.2020. 18.2.010
Зобков, А. В. (2011). Психологическая модель саморегуляции поведения и учебнопрофессиональной деятельности студенческой молодежи. Вестник Тамбовского университета. Сер. Гуманитарные науки, 99(7), 79-86
Зотова, Т. Б., Снеткова, М. В. (2021). Формирование способности к саморазвитию у курсантов в условиях образовательной среды военно-медицинского вуза. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта, 11 (201), 567-574
Кортунов, Г. М., Борунова, Е. Б., Боровских, Т. А. (2019). Развитие саморегуляции учебной деятельности учащихся при изучении химии в школе. Наука и школа, 6, 116-124
Купцова, С. А. (2018). Психическая саморегуляция как компонент культуры здоровья Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета, 2, 221-232
Леонтьев Д. А. (2016). Саморегуляция, ресурсы и личностный потенциал. Сибирский психологический журнал, 62, С. 18-37
Моросанова, В. И. (2020). Саморегуляция как метаресурс образования и решения задач жизнедеятельностив кризисных условиях пандемии. Личностные и регуляторные ресурсы Достижения образовательных и профессиональных целей в эпоху цифровизации, 22, 887-896
Моросанова, В. И., Кондратюк, Н. Г. (2020). Опросник В. И. Моросановой «Стиль саморегуляции поведения - ССПМ 2020». Вопросы психологии, 4, 155-167
Одарущенко, О. И., Кузюкова, А. А., Еремушкина, С. М. (2020). Сравнительный анализ уровня ситуативной и личностной тревожности медицинских работников и других групп населения в условиях пандемии новой коронавирусной инфекции - COVID-19. Вестник восстановительной медицины, 3(97), 110-116
Ожиганова, Г. В. (2016). Саморегулятивные способности человека в профессиональной деятельности. Вестник Российского университета Дружбы народов. Сер. Психология и педагогика, 4, 37-46
Сафонова, Т. О., Морозова, И. С. (2010). Уровневые характеристики саморегуляции личности. Вестник Кемеровского государственного университета, 3, 100-106
Чекалина, М. С. (2020). Саморегуляция и ее компоненты как условие готовности к профессиональному самоопределению. Вестник Костромского государственного университета. Сер. Педагогика. Психология. Социокинетика, 26(1), 65-71
Шматова, Ю. Е. (2021). Психологическое состояние жителей Вологодской области в период пандемии COVID-19. Социальное пространство, 7(3), 1-18
 Psychosemantic Markers of Deficiency in Self-Regulation Components during Situations of Increasing Uncertainty | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 85. DOI: 10.17223/17267080/85/10

Psychosemantic Markers of Deficiency in Self-Regulation Components during Situations of Increasing Uncertainty | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 85. DOI: 10.17223/17267080/85/10

Download full-text version
Counter downloads: 334