The Influence of Mental Structures on the Efficiency of Self-Regulation of Mental States in Students' Learning Activities
The article presents a study of the psychological mechanisms of mental states regulation. Considered the main theoretical approaches, among which the emphasis is on the systemfunctional paradigm of self-regulation of psychological states as a class of mental phenomena. Within the framework of this approach, a hierarchical system of regulation of mental states is implemented, the leading level of which is mental structures. The aim of the research is to study the peculiarities of the mental structures (semantic, reflection, the self-system) influence on the regulation of mental states in everyday (lectures, seminars) and stressful situations of activity (exams). The study involved second-year students of the Institute of Psychology and Education of the Kazan Federal University. At the first stage of the study, we identified the features of the mental structures of the respondents: the characteristics of the components of the self-system, the severity and direction of reflection, as well as the level of meaning-life orientations and its components. At the second stage, students were asked to describe their own mental states and evaluate the effectiveness of their self-regulation during lectures, seminars and exams. Various methods to study semantic structures, reflection, the self-system, and self-regulation were used. It was established that the influence of individual mental structures and their combinations on the self-regulation of students' mental states was differentiated depending on the forms and intensity of educational activity. It was shown that the relations between structures were characterized by linear and non-linear dependencies in the process of self-regulation of states. It was also shown that the greatest efficiency of mental states selfregulation in everyday forms of education was achieved in the case of the interaction of a high level of life meaningfulness, reflection of past experience and self-worth of students. In a stressful exam situation, the most effective regulation of states was facilitated by a combination of a high level of mental states reflection and meaningful life orientations with low internal conflict of students.
Keywords
mental state,
self-regulation,
self-system,
reflection,
semantic structures,
educational activityAuthors
Prokhorov Alexander O. | Kazan Federal University | alprokhor1011@gmail.com |
Chernov Albert V. | Kazan Federal University | albertprofit@mail.ru |
Kartasheva Madina I. | Kazan Federal University | madin-ka@mail.ru |
Всего: 3
References
Водопьянова, Н. Е., Густелева, А. Н. (2009). Смысложизненные ориентации и актуальные смысловые состояния, препятствующие синдрому выгорания. В сб.: Психология психических состояний. Вып. 6, 315-342. Казань: Отечество
Голубь, О. В. (2012). Я-концепция как экзистенциальное ядро личности, обеспечивающее ее внутреннюю самоорганизацию и саморегуляцию. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 11: Естественные науки, 1(3), 94-100
Гудкова, Е. В. (2010). Глобальные отношения личности к себе и к миру (кандидатская диссертация). Южно-Уральский государственный университет, Челябинск
Дикая, Л. Г. (2003). Психическая саморегуляция функционального состояния. М.: Институт психологии РАН
Карпов, А. В. (2004). Психология рефлексивных механизмов деятельности. М.: Институт психологии РАН
Карпов, А. В., Скитяева, И. М. (2005). Психология метакогнитивных процессов личности. М.: Институт психологии РАН
Карташева, М. И. (2022). Роль системы «Я» в структуре ментальной регуляции психических состояний в процессе учебной деятельности. Ярославский педагогический вестник, 124(1), 162-174. doi: 10.20323/1813-145X-2022-1-124-162-174
Леонова, А. Б. (2007). Структурно-интегративный подход к анализу функциональных состояний человека. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология, 1, 87-104
Леонова, А. Б. (2020). Системная методология анализа механизмов регуляции функциональных состояний работающего человека. В кн.: Ю. П. Зинченко, В. И. Моросанова (ред.). Психология саморегуляции: эволюция подходов и вызовы времени (с. 37-65). СПб.: Нестор-История
Леонтьев, Д. А. (2000). Тест смысложизненных ориентаций (СЖО). 2-е изд. М.: Смысл
Моросанова, В. И. (2020). Развитие ресурсного подхода к исследованию осознанной саморегуляции достижения целей и саморазвития человека. В кн.: Ю. П. Зинченко, В. И. Моросанова (ред.). Психология саморегуляции: эволюция подходов и вызовы времени (с. 11-37). СПб.: Нестор-История
Мухрыгина, О. И. (2009). Смысловая саморегуляция психических состояний студентов вузов в специфике связей ценностей и потребностей. В сб.: А. О. Прохоров (ред.). Психология психических состояний. Вып. 6 (с. 464-473). Казань: Отечество
Назаров, А. Н., Прохоров, А. О. (2018). Методика изучения эффективности саморегуляции психических состояний. В сб.: Б. С. Алишев, А. О. Прохоров, А. В. Чернов (ред.). Психология состояний человека: актуальные теоретические и прикладные проблемы: материалы Третьей международной научной конференции (с. 361-364). Казань: Казанский федеральный университет
Пантилеев, С. Р. (1993). Методика исследования самоотношения. М.: Смысл
Прохоров, А. О. (2005). Саморегуляция психических состояния: феноменология, механизмы, закономерности. М.: ПЕР СЕ
Прохоров, А. О. (2017). Саморегуляция психических состояний в повседневной, обыденной жизнедеятельности человека. Психологические исследования, 10(56). URL: http://http://psystudy.ru (дата обращения: 25.07.2022). doi: 10.54359/ps.v10i56.341
Прохоров, А. О. (2020). Структурно-функциональная модель ментальной регуляции психических состояний субъекта. Психологический журнал, 41(1), 5-18. doi: 10.31857/S020595920007852-3
Прохоров, А. О., Мирзиев, И. Х. (2004). Влияние личностного смысла на регуляцию состояний. В А. О. Прохоров (ред.), Психология психических состояний. Сборник статей. Вып. 5 (с. 123-141). Казань: Центр инновационных технологий
Прохоров, А. О., Чернов, А. В. (2015). Методика диагностики рефлексивных процессов: распознавания, осознания и идентификации. В сб.: А. В. Артищева (ред.). Психология психических состояний: материалы 9-й Международной зимней школы по психологии состояний (с. 122-126). Казань: Казанский федеральный университет
Прохоров, А. О., Чернов, А. В. (2019). Рефлексивная регуляция психических состояний. (Экспериментальные исследования). М.: Институт психологии РАН
Прохоров, А. О., Чернов, А. В. (2022). Становление системы ментальной регуляции психических состояний студентов в процессе обучения в вузе. Теоретическая и экспериментальная психология, 15(1), 101-121. doi: 10.24412/2073-0861-2022-1-101-121
Прохоров, А. О., Юсупов, М. Г. (2011). Методика измерения психического состояния в учебной деятельности студентов (краткий вариант). В сб.: А. О. Прохоров (ред.). Психология психических состояний. Вып. 8 (с. 277-288). Казань: Казанский университет
Сергиенко, Е. А. (2018). Контроль поведения как основа саморегуляции. Южнороссийский журнал социальных наук, 19(4), 130-146. doi: 10.31429/26190567-19-4130-146
Фетискин, Н. П., Козлов, В. В., Мануйлов, Г. М. (2002). Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Издательство Института Психотерапии