The Modern Cultural Context of Ideas about the Future in Adolescence
Introduction. The article describes the results of an empirical study of ideas about the future in the context of the socio-psychological phenomenon of the extended childhood and youth. For boys and girls the future is a positive time in which work depends on study and knowledge. Before the onset of adolescence, the future is blurred, and at the age of youth, the future depends on work, which determines the creation of a family, the appearance of children and self-understanding. Methodology and sampling of the study. In this study the method of I.S. Cohn “Me in 5 years” was used. The sample consisted of 1,538 boys and girls aged from 14 to 28. Four age groups were identified, which correspond to adolescence (14 years old), early adolescence (15-18 years old), late adolescence (19-23 years old), the age of youth or the onset of adulthood (24-28 years old). The sample was formed according to the “snowball” principle by sending a link to the study to educational organizations in Russia by e-mail. The text data obtained were analyzed using the statistical software package “R” (version 21.0). The main results of the study. The analysis of the texts of the essays showed that most often when talking about the future, respondents use the words: “I hope” and “I want”. For teenagers (14 years old), the word “I will” comes out on top, and for young people of the age of youth or the onset of adulthood (24-28 years old), the word “work” comes out on top. The words “I hope” and “I want” occur most often in the age groups from 15 to 23 years old. Discussion and interpretation of data. Meaningful topics of ideas about the future include: desires, expectations, opportunities, values, achievements and goals. At the same time, opportunities are associated with family and work, the value is life, which depends on a good job and a good person nearby. Goals are associated with their own personality in the future, with an understanding of time, as well as with what boys and girls think, dream, love and know. The study also showed that the formation of a subjective position regarding one's own future takes place in several steps/stages. Conclusion. The meaningful directions of ideas about the future are: desires, expectations, opportunities, values, achievements and goals. The discussion of the future family and future work is the material, and not the central core of a meaningful idea of the future. Teenagers see the future in positive colors, without separating their own desires from opportunities.
Keywords
youth,
future,
growing up,
extended adolescence,
emerging adulthood,
prospect of the futureAuthors
Shilova Natalia P. | Federal Service for Supervision of Education and Science | npshilova@outlook.com |
Vladyko Anna K. | Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation | ankonst2000@mail.ru |
Всего: 2
References
Андреева, А. Д. (2020). Детство в субъективных представлениях современных взрослых и подростков о жизненных циклах. Теоретическая и экспериментальная психология, 13(1), 42-51
Белогай, К. Н., Бугрова, Н. А. (2018). Формирование образа будущего в период юности как проблема профессионального образования. Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств, 43, 205-216
Богачева, Н. В., Сивак, Е. В. (2019). Мифы о «поколении Z». М.: НИУ ВШЭ
Бухарина, А. Ю. и Толстых, Н. Н. (2019). Временная перспектива и временная компетентность как факторы учебной мотивации Современная зарубежная психология, 8(2), 36-48. https://doi.org/10.17759/jmfp.2019080204
Васильева, Н. П. (2006). Динамика разрешения конфликтов развития в юношеском возрасте (автореферат кандидатской Диссертации). Красноярск: Сибирский государственный технологический университет
Данилова, Н. С. (2016). Модель структурной организации образа будущего в юношеском возрасте. Весшк Гродзенскага Дзяржаунага утверстэта /мя Янк/ Купалы. Серыя 3: Фыалоая. Педагоака. Пахалоая, 6(3), 147-153
Клементьева, М. В. (2019). Биографический концепт как психологическое средство осмысления жизни. Культурно-историческая психология, 15(4), 68-78. https://doi.org/10.17759/chp.2019150407
Кон, И. С. (1984). В поисках себя: Личность и ее самосознание. М.: Политиздат
Левин, К. (2000). Теория поля в социальных науках (пер. с англ.). СПб.: Сенсор
Неяскина, Ю. Ю., Пронькина, В. О. (2017). Особенности конструирования будущего при разных уровнях толерантности к неопределенности (на примере юношеского возраста). Вестник Кемеровского государственного университета, 3, 143-152. https://doi.org/10.21603/2078-8975-2017-3-143-152
Петрова, В. Н. (2019). Образ будущего как предиктор профессионального развития (докторская диссертация). Национальный исследовательский Томский государственный университет, Томск
Поливанова, К. Н. (2012). Взросление в современном мире. Образовательная политика, 3, 76-82
Радаев, В. В. (2020 а). Раскол поколения миллениалов: историческое и эмпирическое обоснование. Часть первая. Социологический журнал, 26(3), 30-63. https://doi.org/10.19181/socjour.2020.26.3.7395
Радаев, В. В. (2020 б). Раскол поколения миллениалов: историческое и эмпирическое обоснование. Окончание. Социологический журнал, 26(4), 31-60. https://doi.org/10.19181/socjour.2020.26.4.7641
Червинский, Ф. Б. (2016). Особенности образа будущего у студентов ДВФУ. Научнометодический электронный журнал «Концепт», 1, 41-45. URL: http://e-koncept.ru/ 2016/56009.htm
Чеснокова, О. Б., Чурбанова, С. М., Молчанов, С. В. (2019). Профессиональное самоопределение в юношеском возрасте как структурный компонент будущего профессионализма: социокогнитивные и креативные факторы. Культурно-историческая психология, 15(4), 109-118. https://doi.org/10.17759/chp.2019150411
Шилова, Н. П. (2019). Гендерные особенности формирования временной перспективы будущего в юношеском возрасте. Психолог, 5, 66-72. doi: 10.25136/24098701.2019.5.31066
Шилова, Н. П. (2021) Представление о будущих видах деятельности у современных юношей и девушек. Психология и Психотехника, 4, 143-154. URL: https://nbpu-blish.com/library_read_article.php?id=34855
Шилова, Н. П. (2022). Взаимосвязь представлений о будущем и образовательных результатов в юношеском возрасте Российский психологический журнал, 19(1), 76-88. doi: 10.21702/rpj.2022.1.6