Empathy as a Resource of Students' Hardiness during University Adaptation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 86. DOI: 10.17223/17267080/86/7

Empathy as a Resource of Students' Hardiness during University Adaptation

Introduction. The resources approach allows to obtain the knowledge that is necessary in modern reality, as well as to reveal the facts, patterns and mechanisms of coping with difficult life situations. The goal of society in the period of global development is to identify how to increase the hardiness of each individual and thereby ensure its sustainable development. The resource is the empathic interaction of individuals. But what kind of communication can be called successful in an educational environment? In modern education emphasis is placed on the development of «flexible skills» for rapid adaptation. Empathy is usually developed among students because according to common belief it contributes to social adaptation. Purpose of research. Thus, the study is aimed at establishing the resources of empathy through the facilitation of hardiness in the university adaptation of students. The university adaptability of students is clearly reflected in the social context of development, educational and future professional activities. Materials and methods. In this study we apply the following methods of psychological diagnosis: Index of hardiness (S. Maddi), Test of empathic abilities (V.V. Boyko), Questionnaire of students' adaptation to higher education (M.S. Yurkina), A test for determining suicidal tendencies (P. Wider, described by A.Y. Egorov, S.A. Igumnov). Results. The study has established the resource side of empathy which might increase students' hardiness in relation to adapting to the university. The study has profiled 249 students. Conclusion. The study demonstrates that the characteristics of the conative parameters of empathy differ significantly from the perceptual channels of empathy. It is proved for the first time that only conativity in empathic interaction can increase the hardiness of students in educational and professional activities. Empathy as a resource of hardiness in the university adaptation of students is manifested through the interaction of conative empathy with the sides of learning. Thus, the interpretation of the concept of a resource for cognitive empathy is that it increases hardiness and reduces suicidal tendencies. Resourcefulness not just facilitates the learning success, but also eliminates negative impacts. The emotional component of empathy reduces hardiness. This stems from its implicit, subconscious structure, and the impossibility of reaching the supra-situational level of resource thinking.

Download file
Counter downloads: 134

Keywords

educational activity, subject, resource thinking, learning, digitalization of the educational environment

Authors

NameOrganizationE-mail
Kashapov Mergalyas M.P.G. Demidov Yaroslavl State Universitysmk007@bk.ru
Smirnov Alexsandr A.P.G. Demidov Yaroslavl State Universityasmirnov1970@bk.ru
Solovyeva Elizaveta V.P.G. Demidov Yaroslavl State Universitysolovyeva.ev205@gmail.com
Serafimovich Irina V.P.G. Demidov Yaroslavl State University; Institute of Education Developmentiserafimovich@yandex.ru
Всего: 4

References

Биопсихологический возраст и здоровье профессионалов (2020): коллективная монография. Т. Н. Березина (ред.). М.: ИД Академии Жуковского
Бойко, В. В. (1996). Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на Других. М.: Информационно-издательский дом «Филинъ»
Дорфман, Л. Я., Калугин, А. Ю. (2020). Соотношение ресурсов, потенциалов и академических достижений студентов. Дифференциация ресурсов и потенциалов. Образование и наука, 22(4), 64-88
Дружинин, В. Н. (1997). Экспериментальная психология: учебное пособие. М.: ИНФРА-М
Егоров, А.Ю., Игумнов, С.А. (2005). Расстройства поведения у подростков: клиникопсихологические аспекты. СПб.: Речь
Знаков, В. В. (2022). Психология возможного: Новое направление исследований понимания. М.: Институт психологии РАН
Ильин, Г. Л. (2018). «Трансгуманизация» современного образования. Высшее образование в России, 1(219), 133-142
Карпов, А. В. (2021). Структура и сущность субъективной реальности: в 2 т. Т. 1. Сенсорика. Процессы. Сознание. Ярославль: Филигрань
Карпова, Е. В., Коптева, С. И. (2019). Формирование у будущих педагогов эмпатии как профессионального качества. Ярославский педагогический вестник, 2, 114-121
Кашапов, М. М. (2020). Понимание ресурсности в контексте профессионализации мышления субъекта. Методология современной психологии, 11, 116-130
Кашапов, М. М. (2005). Особенности сопровождения творческого мышления психолога (на довузовском, вузовском и послевузовском этапах). Сибирский психологический журнал, 22, 135-140
Кашапов, М. М., Филатова Ю. С., Кашапов А. С. (2018). Когнитивные компоненты творческого процесса в конфликте. Ярославль: Издательско-полиграфический комплекс «Индиго»
Кибальченко, И. А., Эксакусто, Т. В. (2021). Ресурсная роль гуманитарных дисциплин в развитии успешности будущих IT-специалистов. Психология обучения, 3, 10-20
Кириллов, П. Н. (2019). Школа возможностей: индивидуальные траектории развития. Образовательная политика, 3(79), 142-150
Леонтьев, Д. А. (2006). Тест жизнестойкости. М.: Смысл
Логинова, М. В. (2010). Психологическое содержание жизнестойкости личности студентов (кандидатская диссертация). М.: Современная гуманитарная академия
Мэтьюс, Дж., Люсин, Д. В., Робертс, Р. Д., Зайднер, М. (2004). Эмоциональный интеллект: проблемы теории, измерения и применения на практике. Психология, 1(4), 326
Наливайко, Т. В. (2006). Исследование жизнестойкости и ее связей со свойствами личности (кандидатская диссертация). Ярославль: Ярославский государственный университет
Паскова, А. А. (2019). Технологии искусственного интеллекта в персонализации электронного обучения. Вестник Майкопского государственного технологического университета, 3(42), 113-122. doi: 10.24411/ 2078-1024-2019-13010
Сергиенко, Е. А., Уланова, А. Ю., Лебедева, Е. И. (2020). Модель психического: структура и динамика. М.: Институт психологии РАН
Смирнов, А. А., Соловьева, Е. В. (2021). Взаимосвязь антидемократической подверженности и каналов эмпатии у студентов. Вестник Костромского государственного университета, 27(1), 71-76. doi: 10.34216/2073-1426-2021-27-1-71-76
Федоров, И. В. (2014) Предположения о респонзивной природе эмпатии. Сибирский психологический журнал, 53, 64-72
Холодная, М. А. (2020). Многомерная природа показателей интеллекта и креативности: методические и теоретические следствия. Психологический журнал, 41(3), 18-31. doi: 10.31857/S020595920009342-2
Шадриков, В. Д. (2021). Понимание: концептуальные модели. М.: Институт психологии РАН. doi: 10.38098/mng.2020.28.39.001
Эксакусто, Т. В., Кибальченко, И. А. (2020). Факторные структуры интеллектуальноличностного ресурса молодых людей. Системная психология и социология, 2(34), 45-58
Юсупов, И. М. (1991). Психология взаимопонимания. Казань: Татарское книжное издательство
Ясько, Б. А., Казарин, Б. В., Городин, В. Н., Чугунова, Н. А., Покуль, Л. В., Скрипниченко, Л. С., Скоробогатов, В. В. (2021). Жизнестойкость и персональные ресурсы врачей «красных зон» ковид-госпиталей (психологический анализ). Вестник РГМУ, 4, 68-74. doi: 10.24075/vrgmu.2021.042
 Empathy as a Resource of Students' Hardiness during University Adaptation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 86. DOI: 10.17223/17267080/86/7

Empathy as a Resource of Students' Hardiness during University Adaptation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2022. № 86. DOI: 10.17223/17267080/86/7

Download full-text version
Counter downloads: 274