The Impact of Large Language Models (Llms) Like Chatgpt on Student Creativity | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/2

The Impact of Large Language Models (Llms) Like Chatgpt on Student Creativity

The active integration of generative artificial intelligence systems into the field of education and the mixed results of their use in the socio-humanitarian sphere raise questions about the quality of their impact on creativity as a universal competency of personal productivity. This study focuses on exploring the influence of large language models (LLMs), such as ChatGPT, on student creativity. Objective. To examine the impact of LLMs (ChatGPT) on student creativity in solving academic tasks from the perspective of objective assessment and subjective self-evaluation of its manifestation. Materials and Methods. The sample consisted of two groups of first-year philosophy students - an experimental group (EG) and a control group (CG), each comprising of 30 students. Both groups completed four creative tasks as part of their academic coursework; the EG used LLMs (ChatGPT) for idea generation and information retrieval, while the CG did not use LLMs. The results were assessed using five creativity criteria based on J.P. Guilford and E.P. Torrance's models (uniqueness, non-obviousness, novelty of approach, transformation, and quantity of ideas), a "Self-Assessment of Creativity" questionnaire with open-ended questions, and the MAI-32 "Metacognitive Awareness Inventory" test. Qualitative analysis was conducted using content analysis; statistical processing was performed using variance analysis; and effect sizes (Cohen's d and Hedges' g) were calculated to assess the significance of differences. Results. The hypothesis that LLMs positively influence student creativity was not supported. Objective assessment showed higher creativity results in the CG, which did not use LLMs. Moreover, in two tasks, a significant negative effect was observed, possibly due to fixation on the technique of working with the tool. Paradoxically, subjective self-assessment of creativity was statistically significantly higher in the EG, which used LLMs, resembling a "placebo effect," as the process of working with LLMs was perceived as more creative and productive at the selfperception level, despite objectively lower results.Conclusion. The active imagination of students without the use of LLMs yields objectively higher results across all creativity criteria and induces critical self-reflection. To enhance the effectiveness of LLMs, it is advisable to introduce them as a "timely prompt" only after intellectual and emotional frustration arises, which will stimulate the awakening of creative intuition.

Download file
Counter downloads: 62

Keywords

artificial intelligence, self-assessment, creativity criteria, metacognitive awareness, prompt, creativity

Authors

NameOrganizationE-mail
Kabrin Valery I.Tomsk State Universitykabrin@list.ru
Galazhinsky Eduard V.Tomsk State Universityrector@tsu.ru
Feshchenko Artem V.Tomsk State Universityfav@ido.tsu.ru
Matsuta Valeriya V.Tomsk State Universitymatsutavv@mail.ru
Barch Svetlana I.Tomsk State Universitytransart016@mail.ru
Ivanova Arina S.Tomsk State Universityivanova_as@ido.tsu.ru
Всего: 6

References

Амиров, Р. А., Билалова, У. М. (2020). Перспективы внедрения технологий искусственного интеллекта в сфере высшего образования. Управленческое консультирование, 3, 80-88. doi: 10.22394/1726-1139-2020-3-80-88.
Андрианова, Р. А. (2024). ChatGPT (модель ИИ): опыт взаимодействия по анализу результатов и выводов исследования проблемы киберагрессии. Науковедческие исследования, 1, 5-33. doi: 10.31249/scis/2024.01.01.
Бекиров, С. Н. (2022). Социально-философские проблемы внедрения в высшее образование искусственного интеллекта и искусственной жизни. Проблемы современного педагогического образования, 77(2), 49-53.
Добрякова М. С., Фрумин И. Д. и др. (ред.) (2020). Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности. М.: Изд. дом Высшей школы экономики.
Дружинин, В. Н. (2025). Психология общих способностей: учебник для вузов. М.: Юрайт.
Елькина, Е. Л., Черокова, А. В. (2024). Алгоритм развития креативности в процессе профессиональной подготовки студентов. Учебный эксперимент в образовании, 1(109), 15-25. doi: 10.51609/2079-875Х_2024_1_15.
Иванченко, И. С. (2023). Оценка перспектив применения искусственного интеллекта в системе высшего образования. Science for Education Today, 13(4), 170-194. doi: 10.15293/2658-6762.2304.08.
Ивахненко, Е. Н., Никольский, В. С. (2023). CHATGPT в высшем образовании и науке: угроза или ценный ресурс? Высшее образование в России, 4, 9-22. doi: 10.31992/0869-3617-2023-32-4-9-22.
Илюшин, Л. С., Торпашёва, Н. А. (2024). Технологии искусственного интеллекта как ресурс трансформации образовательной практики. Ярославский педагогический вестник, 3(138), 62-71. doi: 10.20323/1813-145X-2024-3-138-62.
Кабрин, В. И. (2024). Интенсивный опыт пиковых переживаний в образовательных практиках. Сибирский психологический журнал, 92, 157-164. doi: 10.17223/ 17267080/92/9.
Константинова, Л. В., Ворожихин, В. В., Петров, А. М., Титова, Е. С., Штыхно, Д. А. (2023). Генеративный искусственный интеллект в образовании: дискуссии и прогнозы. Открытое образование, 27(2), 36-48. doi: 10.21686/1818-4243-2023-2-36-48.
Костюкович, Е. Ю. (2023). Применение искусственного интеллекта в обучении английскому языку в вузе. Современное педагогическое образование, 1, 492-496.
Котлярова, И. О. (2022). Технологии искусственного интеллекта в образовании. Вестник Южно-Уральского государственного университета. Сер. Образование. Педагогические науки, 14(3), 69-82. doi: 10.14529/ped220307.
Кунашенко, М. И., Матюшкина, А. А. (2023). Динамика интеллектуальной уверенности в решении проблемных задач. Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология, 46(3), 98-119. doi: 10.11621/LPJ-23-29.
Матюшкина, А. А., Кунашенко, М. И. (2021). Условия эффективности подсказок в решении проблемных задач художественного и научного содержания. Известия Саратовского университета. Сер. Акмеология образования. Психология развития, 10{\), 62-72. doi: 10.18500/2304-9790-2021-10-1-62-72.
Нелюбин, Н. И. (2024). Метода: исследования мышления в трансспективе становления отечественной психологии. Психология человека в образовании, 6(3), 349-361. doi: 10.33910/2686-9527-2024-6-3-349-361.
Перикова, Е. И., Бызова, В. М. (2022). Факторная структура русскоязычной версии опросника «Метакогнитивная включенность в деятельность». Культурно-историческая психология, 18(2), 116-126. doi: 10.17759/chp.2022180213.
Славянов, А. С. (2019). Технологии искусственного интеллекта в образовании как фактор повышения качества человеческого капитала. Экономика и бизнес: теория и практика, 7, 156-159.
Ушаков, Д. В. (2024). Технологии искусственного интеллекта в психологии. Экспериментальная психология, 17(4), 182-189. doi: 10.17759/exppsy.2024170412.
Шефиева, Э. Ш., Исаева, Т. Е. (2020). Использование искусственного интеллекта в образовательном процессе высших учебных заведений (на примере обучения иностранным языкам). Общество: социология, психология, педагогика, 10(78), 84-89. doi: 10.24158/spp.2020.10.15.
Bell, R., & Bell, H. (2023). Entrepreneurship Education in the Era of Generative Artificial Intelligence. Entrepreneurship Education, 6, 229-244. doi: 10.1007/s41959-023-00099-x.
Gillani, N., Eynon, R., Chiabaut, C., & Finkel, K. (2023). Unpacking the “Black Box” of AI in Education. Educational Technology & Society, 26(1), 99-111. doi: 10.48550/arXiv.2301.01602.
Jurgen, R., Samson, T., & Shannon, T. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of Applied Learning & Teaching, 6(1), 342-363. doi: 10.37074/jalt.2023.6.1.9.
Kaban, A., & Stachowicz-Stanusch, A. (2023). Empowering Education: Exploring the Potential of Artificial Intelligence. ISTES Organization.
Mollick, E., & Mollick, L. (2022). New Modes of Learning Enabled by AI Chatbots: Three Methods and Assignments. SSRNElectronic Journal. doi: 10.2139/ssrn.4300783.
Schonberger, M. (2023). ChatGPT in Higher Education: The Good, The Bad, and The University. 9th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’23) June 1922, 2023, Valencia, Spain, 331-338. doi: 10.4995/HEAd23.2023.16174.
 The Impact of Large Language Models (Llms) Like Chatgpt on Student Creativity | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/2

The Impact of Large Language Models (Llms) Like Chatgpt on Student Creativity | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/2

Download full-text version
Counter downloads: 117