Abstract a Systematic Anthropological Approach to the Diagnosis of Future Doctors' Communicative Competence | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/5

Abstract a Systematic Anthropological Approach to the Diagnosis of Future Doctors' Communicative Competence

The formation of communicative competence is one of the key tasks in the training of future doctors, as the level of proficiency in professional communication skills affects the quality of medical care and the effectiveness of interactions with patients. Despite the relevance of this issue, there is still no comprehensive tool for assessing all components of this competence. The aim of this study was to develop and validate a diagnostic tool that allows for a comprehensive assessment of the level of communicative competence in future doctors. In the course of the work, a checklist was created to assess the communicative competence of future doctors, including 28 criteria grouped into six key components: cognitive, behavioral, emotional, motivational, reflective, and value-semantic. To verify its diagnostic value, sensitivity and specificity indicators were calculated, and standardized methods were used to confirm the obtained results. The study involved 210 fifth-year students, of whom 105 were enrolled in the specialty "General Medicine", and 105 students in the specialty "Pediatrics". Among the participants, there were 163 women and 47 men, with an average age of 22.7 years. The results of the study showed that the developed checklist has high diagnostic efficiency. The highest sensitivity and specificity indicators were obtained in the assessment of the following components: cognitive component (sensitivity - 100%, specificity - 88.57%); motivational component (sensitivity - 97.12%, specificity - 95%); value-semantic component (sensitivity - 97.89%, specificity - 95.59%). These data confirm the reliability of the checklist in assessing the level of communicative competence development in future doctors. The developed diagnostic tool allows for a comprehensive assessment of communicative competence, identifying both strengths and deficiencies in professional communication. The checklist can be effectively used for educational and professional purposes to monitor the development of communicative competence and to form individual trajectories of professional growth.

Download file
Counter downloads: 53

Keywords

competence, communication, communicative competence, communication skills, future doctors, competence assessment, diagnostics

Authors

NameOrganizationE-mail
Turova Irina V.V.F. Voino-Yasenetsky Krasnoyarsk State Medical Universityiraturova@mail.ru
Loginova Irina O.V.F. Voino-Yasenetsky Krasnoyarsk State Medical Universityloginova70_70@mail.ru
Всего: 2

References

Амлаев, К., Кошель, В., Ходжаян, А. (2017). Обучение студентов эффективной коммуникации. Врач, 4, 80-82.
Бадретдинова, А. И., Клименко, А. С., Ахуба, Л. Г., Остаев, А. О., Тигай, Ж. Г. (2020). Эффективность и правильность применения коммуникативных навыков в постановке диагноза стандартизированному пациенту: результаты пилотного проекта на базе Медицинского института ФГАОУ ВО РУДН. Медицинское образование и профессиональное развитие, 11(2), 102-114.
Бакунц, С. А., Шикина, И. Б. (2024). Формирование профессиональных коммуникативных компетенций у врачей-ординаторов медицинского университета. Современные проблемы здравоохранения и медицинской статистики, 4, 20-34. doi: 10.24412/2312-2935-2024-4-20-34.
Васильева, Л. Н. (2013). О коммуникативной компетентности будущих врачей. Медицинская психология в России, 5(22), 16. doi: 10.24411/2219-8245-2013-15160.
Виденичкин, Д. М. (2024). Психологические аспекты функциональных методов исследования онкобольных. Психология и педагогика служебной деятельности, 1, 12-15. doi: 10.24412/2658-638Х-2024-1-12-15.
Воронина, Т. Д., Шикунова, Я. В., Желев, В. А., Якимович, И. Ю., Егунова, М. А., Смышляева, Л. Г., Старовойтова, Е. А., Барановская, С. В. (2024). Оценка коммуникативных навыков в медицине в Сибирском государственном медицинском университете. Виртуальные технологии в медицине, 5(41), 183-184. doi: 10.46594/2687-0037_2024_3_1867.
Гаспарян, Л. А. (2019). Роль коммуникативной компетенции в управлении временем врачебной консультации. Современное педагогическое образование, 1, 94-100.
Гуревич, Ю. Ю., Чечина, И. Н. (2024). Развитие коммуникативных навыков и эмпатии в условиях симуляционного обучения стоматологов. Современный ученый, 7, 152158. doi: 10.58224/2541-8459-2024-7-152-158.
Ежова, Ю. М., Варшавер, Н. В., Волкова, Е. А. (2012). К проблеме коммуникативной компетентности студентов-медиков. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, 10, 227-231.
Зимина, Н. А. (2015). Психологическая диагностика коммуникативного потенциала личности: метод. Рекомендации для студентов. Н. Новгород: Нижегород. гос. арх.-строит. ун-т.
Капустина, Т. В., Горшкова, О. В., Кадыров, Р. В., Транковская, Л. В., Худченко, А. Г. (2024). Пациентоориентированность в контексте корпоративной культуры медицинской организации. СибСкрипт, 26(5), 795-806. doi: 10.21603/sibscript-2024-26-5-795-806.
Карпов, А. В. (2003). Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики. Психологический журнал, 24(5), 45-57.
Клочко, В. Е. (2008). Системная антропологическая психология и образовательная практика. Психология обучения, 8, 10-23.
Крутий, И. А., Молчанова, Г. В. (2020). Коммуникативные навыки врачей. Тренинг и аттестация. Медицинское образование и профессиональное развитие, 11(3), 163-174.
Ларионов, П., Прис, Д., Хохлова, О. и др. (2023). Оценка алекситимии: психометрические свойства русскоязычной версии Пертского опросника алекситимии. Клиническая и специальная психология, 12(1), 43-65. doi: 10.17759/cpse.2023120103.
Малютина, Т. В., Цыганкова, О. Ю. (2020). Модели взаимоотношений «врач-пациент» в практике акушера-гинеколога. Проблемы современного педагогического образования, 67(3), 285-287.
Помыткина, Т. Ю., Жученко, О. А. (2024). Влияние социального и профессионального опыта врача на самооценку коммуникативных навыков. Вестник Омского университета. Сер. Психология, 4, 16-25. doi: 10.24147/2410-6364.2024.4.16-25.
Попов, В. В., Новикова, И. А. (2019). Коммуникативная компетентность клинических ординаторов в рамках врачебной консультации. Медицинская психология в России: электронный научный журнал, 6(59). ULR: http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2019_6_59/nomer02.php.
Румянцев, П. О., Саенко, У. В., Румянцева, У. В. (2009). Статистические методу: анализа в клинической практике. Часть I. Одномерный статистический анализ. Проблемы эндокринологии, 55(5), 48-55. doi: 10.14341/probl200955548-55.
Трушкина, С. В. (2018). Вызовы современности: медицинский комплаенс, партнерские отношения, коммуникативная компетентность врача. Медицинская психология в России, 10(4), 9. doi: 10.24411/2219-8245-2018-14090.
Фетискин, Н. П., Козлов, В. В., Мануйлов, Г. М. (2002). Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Изд-во Ин-та психотерапии.
Шевцова, Ю. В., Плотнова, С. В., Козловская, Е. Ю. (2020). Роль коммуникативной компетенции врача в организации эффективного взаимодействия с пациентом и в разрешена и предотвращена конфликтных ситуаций. Азимут научных исследований: педагогика и психология, 9(1(30)), 399-402. doi: 10.26140/anip-2020-0901-0097.
Яковлева, Н. В., Яковлев, В. В. (2014). Методология и методы исследования здоровьесберегающей деятельности субъекта. Рязань: РязГМУ: Эмпирикон.
Brett, J.D., Becerra, R., Maybery, M.T., & Preece, D.A. (2023). The Psychometric Assessment of Empathy: Development and Validation of the Perth Empathy Scale. Assessment, 30(4), 1140-1156. doi: 10.1177/10731911221086987.
Drossman, D. A., Chang, L., Deutsch, J. K., Ford, A. C., Halpert, A., Kroenke, K., Nurko, S., Ruddy, J., Snyder, J., & Sperber, A. (2021). A review of the evidence and recommendations on communication skills and the patient-provider relationship: A Rome Foundation Working Team report. Gastroenterology, 161(5), 1670-1688. doi: 10.1053/j.gastro.2021.07.037.
Ezhova, Yu. M., Varshaver, N. V., & Volkova, E. A. (2012). K probleme kommunikativnoy kompetentnosti studentov-medikov [On the communicative competence of medical students]. Aktual'nye problemy gumanitarnykh i estestvennykh nauk, 10, 227-231.
Fetiskin, N. P., Kozlov, V. V., & Manuylov, G. M. (2002). Sotsial’no-psikhologicheskaya diagnostika razvitiya lichnosti i malykh grupp [Social and psychological diagnostics of personality and small group development]. Moscow: Institute of Psychotherapy.
Rodrigues, C. F. (2021).Communicative trust in therapeutic encounters: Users’ experiences in public healthcare facilities and community pharmacies in Maputo, Mozambique. Social Science & Medicine, 291. doi: 10.1016/j.socscimed.2021.114512.
Watts, J., Ekberg, S., Bluebond-Langner, M., Langner, R., Fleming, S., Danby, S., Ekberg, K., Yates, P., Bradford, N., Delaney, A., & Herbert, A. (2024). Questions directed to children with diverse communicative competencies in paediatric healthcare consultations. Patient Education and Counseling, 121. doi: 10.1016/j.pec.2023.108103.
Yet, A. X. J., Hapuhinne, V., Eu, W., Chong, E. Y.-C., & Palanisamy, U. D. (2022).Communication methods between physicians and Deaf patients: A scoping review. Patient Education and Counseling, 105(9), 2841-2849. doi: 10.1016/j.pec.2022.05.001.
 Abstract a Systematic Anthropological Approach to the Diagnosis of Future Doctors' Communicative Competence | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/5

Abstract a Systematic Anthropological Approach to the Diagnosis of Future Doctors' Communicative Competence | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/5

Download full-text version
Counter downloads: 117