The Problem of Wartime Trauma for Children: Consequences, Resilience Resources and Opportunities for Assistance | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/7

The Problem of Wartime Trauma for Children: Consequences, Resilience Resources and Opportunities for Assistance

The article contains data from a theoretical analysis of the problem of wartime trauma experienced by children. The study is based on the idea of thematic modeling, which involves a systematic review of foreign and domestic studies reflecting the psychological consequences of war for children. The selection of materials is based on a random selection method through a search for articles in the world's leading databases by entering keywords. The main method is a content analysis of text data with the identification of topics. The work was carried out manually with cross-review by experts (psychologists and linguists). A total of 85 scientific articles were found on the problem of the consequences of war for children. For each article, subtopics were identified, words revealing them were recorded, and then the subtopics were combined into topics. Conventionally, 4 main topics were identified: the psychological consequences of a real war for children, the psychological consequences of a hybrid war, the features of children's socialization in the context of war, resilience resources and types of psychological intervention during war. The results of the study allow us to understand the mechanisms of influence and consequences of military conflicts on the ontogenesis of a child, to build strategies for effective psychological assistance to "children of war". At the same time, the analysis of scientific literature revealed a lack of comprehensive studies reflecting the psychological consequences of hybrid warfare on the child psyche. This allowed us to come to the conclusion about the need to study the problem of socialization and psychological well-being of children involved in the hybrid war of our time at the interdisciplinary level, which involves the integration of methodological principles and theoretical concepts of age, social, clinical, differential psychology, psychology of communication, pedagogy in combination with a comprehensive empirical study. It seems important to study the influence of noncombat elements of hybrid warfare (psychological, economic, cybernetic, information-ideological, informational), which have the most pronounced impact on the process of socialization and psychological well-being of children and adolescents. It is necessary to determine at the empirical level the specifics of the difficulties of socialization, the image of the future and the resources of psychological well-being of various categories of Russian children and adolescents involved in the hybrid war (differing in the degree of proximity of residence to the epicenters of military operations; as well as in the degree of experiencing childhood grief and the severity of individual traumatization).

Download file
Counter downloads: 50

Keywords

war, childhood, children of war, psychotrauma, trauma, psychosocial health, resources, socialization, time perspective, psychological help

Authors

NameOrganizationE-mail
Tikhomirova Elena V.Kostroma State Universitytichomirowa82@mail.ru
Shipova Natalya S.Kostroma State Universityn_shipova@kosgos.ru
Samokhvalova Anna G.Kostroma State Universitya_samohvalova@kosgos.ru
Vishnevskaya Oksana N.Kostroma State Universityo_vishnevskaya@kosgos.ru
Всего: 4

References

Александрова, Л. А., Дмитриева, С. О. (2024). Дети в условиях войны: обзор зарубежных исследований. Современная зарубежная психология, 139-149.
Анцыферова, Л. И. (2006). Развитие личности и проблемы геронтопсихологии (2-е изд.). М.: Ин-т психологии РАН.
Ахмедова, Х. Б. (2003). Мирные жители в условиях военных действий: личностные черты и расстройства адаптации. Психологический журнал, 3, 37-44.
Бартош, А. А. (2021). «Серые зоны» как ключевой элемент современного операционного пространства гибридной войны. Военная мысль, 2, 6-19.
Белозеров, В. К., Соловьев, А. В. (2015). Гибридная война в отечественном политическом и научном дискурсе. Власть, 9, 5-11. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gibridnaya-voyna-v-otechestvennom-politicheskom-i-nauchnom-diskurse.
Букина, Н. В. (2008). Культурный код как язык культуры. Вестник Забайкальского государственного университета, 2, 69-73.
Володенков, С. В. (2015). Информационные технологии как инструмент современных гибридных войн. В сб.: Социальный компьютинг: основы, технологии развития, социально-гуманитарные эффекты, сб. материалов Четвертой междунар. науч.-практ. конф. (с. 53-60). М: МПГУ.
Ворошилова, Ю. И. (2021). Дети в Интернете: проблема распространения идеологии терроризма, экстремизма, скулшутинга в социальных сетях. В сб.: Профилактика и противодействие экстремизму и терроризму в информационной среде как условие обеспечения гармонизации межнациональных и этноконфессиональных отношений,. сб. материалов Ш Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (с. 133139). Абакан: Хакас. гос. ун-т им. Н.Ф. Катанова.
Гатальская, Г. В., Джиганская, К. Н. (2016). Феноменология переживаний и успешность адаптации вынужденных мигрантов. Российский психологический журнал, 13(3), 10-25.
Дымова, Е. Н. (2021). Ретроспективный анализ посттравматического стресса в годы Великой Отечественной войны. Клиническая и специальная психология, 10(3), 1-16. doi: 10.17759/cpse.2021100301.
Ерёмина, Л. Ю. (2011). Система социально-психологической работы с детьми, переживающими последствия чрезвычайных ситуаций. Системная психология и социология, 4(2), 61-71.
Журавлева, Л. А., Зарубина, Е. В., Ручкин, А. В., Симачкова, Н. Н., Чупина, И. П. (2022). Современная информационная война. Образование и право, 9, 18-26. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/covremennaya-informatsionnaya-voyna.
Захарова, Н. М., Милехина, А. В. (2019). Особенности психических и поведенческих нарушений у детей, освобожденных из иракской тюрьмы. Психология и право, 9(4), 225-235. doi: 10.17759/psylaw.2019090416.
Захарова, Н. М., Цветкова, М. Г. (2020). Психические и поведенческие нарушения у мирного населения региона, подвергшегося локальным военным действиям. Психология и право, 10(4), 185-197.
Изместьев, П. И. (1911). Из области военной психологии. Варшава: Варш. эстетич. тип.
Ильницкий, А. М. (2021). Ментальная война России. Военная мысль, 8, 19-33.
Караяни, А. Г., Караяни, Ю. М. (2015). Страх на войне: деструктивный фактор или психологический ресурс? Российский психологический журнал, 12(1), 100-114.
Ковалевская, А. П. (2020). Влияние экстремальной ситуации военного конфликта на эмоциональное состояние детей дошкольного возраста. Вестник ВятГУ, 2, 142-149. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-ekstremalnoy-situatsii-voennogo-konfliktana-emotsionalnoe-sostoyanie-detey-doshkolnogo-vozrasta.
Коренев, Н. М., Лебец, И. С., Толмачева, С. Р., Никонова, В. В., Проскурина, Т. Ю., Матковская, Т. Н. (2017). Состояние соматического и психического здоровья детей из зоны антитеррористической операции. Здоровье ребенка, 12(1), 1-5.
Кривко, М. А. (2018). Концептуализация понятия «гибридная война» в социальнофилософских исследованиях. Управленческое консультирование, 7(115), 43-48. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kontseptualizatsiya-ponyatiya-gibridnaya-voyna-v-sotsialno-filosofskih-issledovaniyah.
Ксенофонтов, В. А. (2022). Гибридная агрессия как тенденция социального насилия. «Вышэйшая школа»: навукова-метадычны i публицистичны часопiс, 1, 45-51.
Кудорс, А. (2015). Гибридная война: новый вызов безопасности Европы: информационная справка. URL: http://www.parleu2015.lv/files/cfsp-csdp/wg3-hybrid-war-background-notes-fr.pdf.
Лотман, Ю. М. (2010). Семиосфера. СПб.: Исскуство-СПБ.
Маркова, М. В., Марков, А. Р., Агишева, Н. К., Мартыненко, С. А. (2017). Информационно-психологическая война как макросоциальный стрессовый фактор развития дезадаптивных состояний у гражданского населения: патогенетическая модель и основы психокоррекции. Психиатрия, психотерапия и клиническая психология, S(4), 534-546.
Миличевич, Н. М., Миленович, М. Б., Маркович, Д. (2016). Война и психотравма: размышления о психиатрических потерях в войнах ХХ столетия. Научный результат. Социальные и гуманитарные исследования, 1(7), 40-45.
Митина, О. В., Евдокименко, А. С. (2010). Методу: анализа текста: методологические основания и программная реализация. Психология. Психофизиология, 40(216), 2938.
Михеев, Е. А., Нестик, Т. А. (2019). Использование технологий искусственного интеллекта в информационной и психологической войне. Психология субкультуры: феноменология и современные тенденции развития. Европейские труды социальных и поведенческих наук, 64, 406-412. doi: 10.15405/epsbs.2019.07.53.
Новикова, Е. В. (2019). Психологические последствия психотравмирующих событий военного конфликта. Медико-социальные проблемы семьи, 24(1), 57-65.
Олейник, А. Д. (2017). Психологические последствия войн для детей. В сб.: Международно-правовые и социально-психологические последствия мировых войн : материалы II Межвуз. науч.-практ. конф. на английском языке (с. 94-101). М.: Междунар. юрид. ин-т.
Панишева, О. В., Логинов, А. В. (2016). Особенности социализации, обучения и воспитания «детей войны». Научно-техническое и экономическое сотрудничество стран АТР вXXI веке, 2, 352-360.
Петрова, Е. А. (2016). Влияние детского травматического опыта на формирование психопатологической симптоматики взрослых людей. Вестник Новгородского государ-ственногоуниверситетата. Сер. Педагогические науки, 2(93), 88-91.
Портнова, А. А. (2011). Особенности клинических проявлений посттравматического стрессового расстройства у детей. В кн.: З. И. Кекелидзе (ред.). Психиатрия чрезвычайных ситуаций: руководство. (2-е изд.) (с. 248-275). М.: ГНЦ ССП им. В.П. Сербского.
Прихожан, А. М., Толстых, Н. Н. (2009). Особенности развития личности детей, воспитывающихся в условиях материнской депривации. Психологическая наука и образование, 14(3), 5-12.
Рыблова, М. А., Кринко, Е. Ф., Хлынина Т. П., Архипова, Е. В., Курилла, И. И., Назарова, М. П. (2015). Детство и война: культура повседневности, механизмы адаптации и практики выживания детей в условиях Великой Отечественной войны (на материалах Сталинградской битвы). Волгоград: Изд-во Волгоград. филиала ФГБОУ ВПО РАНХиГС.
Сенявская, Е. С. (1999). Психология войны в ХХ в.: исторический опыт России. М.: РОССПЭН.
Сухов, А. Н. (2022). Социально-психологический анализ информационной безопасности. Психология и педагогика служебной деятельности, 1, 79-85. doi: 10.24412/2658-638X-2022-1-79-85.
Тарабрина, Н. В., Быховец, Ю. В. (2014). Террористическая угроза: теоретикоэмпирическое исследование. М.: Ин-т психологии РАН.
Тарабрина, Н. В., Хажуев, И. С. (2016). Психологические последствия переживания интенсивного стресса участниками контртеррористической операции и гражданским населением. В кн.: А. Л. Журавлев, Е. А. Сергиенко, Н. В. Тарабрина, Н. Е. Харламенкова (ред.). Психология повседневного и травматического стресса: угрозы, последствия и совладание (с. 179-192). М.: Ин-т психологии РАН.
Тоффлер, Э. (2002) Шок будущего. М.: ACT.
Финогенова, Т. А., Березина, Т. Н., Литвинова, А. В., Рыбцов С.А. (2023). Влияние разных видов стресса на биопсихологический возраст. Современная зарубежная психология, 12 (3). 41-51. doi: 10.17759/jmfp.20231203.
Харитонова, Е. В. (2020). Мобилизация морального духа и психологического состояния в годы Великой Отечественной войны. Психологический журнал, 41(3), 5-17. URL: https://psy.jes.su/s020595920009318-5-1/. doi: 10.31857/S020595920009318-5.
Яхшиян, О. Ю. (2019). Русский культурный (цивилизационный) код: идентичность и политика. Вестник ГУУ, 10, 52-58.
Akgul, G., Ergin, D. A., & Qok, F. (2023). The resilience and coping strategies in immigrant and non-immigrant adolescents and identity development. British Journal of Guidance & Counselling. Advance online publication. doi: 10.1080/03069885.2023.2224931.
Al-Yagon, M., Garbi, L., & Rich, Y. (2023). Children's resilience to ongoing border attacks: The role of father, mother, and child resources. Child Psychiatry and Human Development, 54(4), 1015-1026. doi: 10.1007/s10578-021-01303-6.
Annan, J., & Blattman, C. (2008). The psychological resilience of youth in northern Uganda: Survey of War Affected Youth. Research Brief, 2. Retrieved from: www.sway-uganda.org/ SWAY.RB2.pdf.
Attanayake, V., McKay, R., Joffres, M., Singh, S., Burkle, F., Jr, & Mills, E. (2009). Prevalence of mental disorders among children exposed to war: a systematic review of 7,920 children. Medicine, Conflict, and Survival, 25(1), 4-19. doi: 10.1080/13623690802568913.
Barrett, L. F., Adolphs, R., Marsella, S., Martinez, A. M., &Pollak, S. D. (2019). Emotional expressions reconsidered: challenges to inferring emotion from human facial movements. Psychological Science in the Public Interest, 20(1), 1-68. doi: 10.1177/1529100619832930.
Bar-Tal, D., Diamond, A., & Nasie, M. (2016). Political socialization of young children in intractable conflicts.International Journal of Behavioral Development, 41(3), 415-425.
Benotman, N., & Malik, N. (2016). The children of Islamic State. Quilliam. Retrieved from: https://f.hypotheses.org/wp-content/blogs.dir/2725/files/2016/04/the-children-of-islamic-state.pdf.
Berents, H. (2019). “This is my story”: Children’s war memoirs and challenging protectionist discourses.International Review of the Red Cross, 101(911), 459-479. doi: 10.1017/S1816383120000120.
Betancourt, T. S., & Khan, K. T. (2008). The mental health of children affected by armed conflict: protective processes and pathways to resilience.International Review of Psychiatry, 20(3), 317-328. doi: 10.1080/09540260802090363.
Brajsa-Zganec, A. (2005). The long-term effects of war experiences on children's depression in the Republic of Croatia. Child Abuse & Neglect, 29(1).
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Brown, F. L., de Graaff, A. M., Annan, J., & Betancourt, T. S. (2017). Annual Research Review: Breaking cycles of violence - a systematic review and common practice elements analysis of psychosocial interventions for children and youth affected by armed conflict. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 58(4), 507-524. doi: 10.1111/jcpp.12671.
Burgin, D., Anagnostopoulos, D., Board and Policy Division of ESCAP, Vitiello, B., Sukale, T., Schmid, M., & Fegert, J. M. (2022). Impact of war and forced displacement on children's mental health-multilevel, needs-oriented, and trauma-informed approaches. European Child & Adolescent Psychiatry, 31(6), 845-853. doi: 10.1007/s00787-022-01974-z.
Castro-Vale, I., Severo, M., Carvalho, D., & Mota-Cardoso, R. (2019).Intergenerational transmission of war-related trauma assessed 40 years after exposure. Annals of General Psychiatry, 18, 14. doi: 10.1186/s12991-019-0238-2.
Catani, C. (2018). Mental health of children living in war zones: a risk and protection perspective. World Psychiatry, 17(1), 104-105. doi: 10.1002/wps.20496.
Chatterjee, A., Kovalishina, M., William Rawlins, K., & Zhang, C. (Apr. 4, 2024). Chronicles of Conflict: A Psychological Overview of the Impacts of War. Oxjournal. Retrieved from https://www.oxjoumal.org/chronicles-of-conflict-a-psychological-overview-of-the-impacts-of-war/.
Coric, M. K., Klaric, M., Petrov, B., Mihic, N. (2016). Psychological and behavioral problems in children of war veterans with Post Traumatic Stress Disorder. European Journal of Psychiatry, 30(3), 219-230.
Crilley, R., & Chatterje-Doody, P. N. (2021). Government disinformation in war and conflict. Routledge EBooks, 242-252. doi: 10.4324/9781003004431-27.
DeAngelis, T. (2019). The legacy of trauma. Monitor on Psychology, 50(2), 36.
Denov, M., & Shevell, M. C. (2018). Social work practice with war-affected children and families: the importance of family, culture, arts, and participatory approaches. Journal of Family Social Work, 22(1), 1-16. doi: 10.1080/10522158.2019.1546809.
Ember, C. R., & Ember, M. (1994). War, socialization, and interpersonal violence: A crosscultural study. Journal of Conflict Resolution, 38, 620-646.
Etinger, L., & Strom, A. (1973). Mortality and Morbidity After Excessive Stress: A Follow-up Investigation of Norwegian Concentration Camp Survivors. New York: Humanities Press.
Gatalskaya, G. V., & Dzhiganskaya, K. N. (2016). Fenomenologiya perezhivaniy i uspeshnost' adaptatsii vynuzhdennykh migrantov [Phenomenology of experiences and success of adaptation of forced migrants]. Rossiyskiy psikhologicheskiy zhurnal, 13(3), 10-25.
Gorman-Smith, D. &Tolan, P. (2003). Positive Adaptation among Youth Exposed to Community Violence. In S. S. Luthar (ed), Resilience and Vulnerability: Adaptation in the Context of Childhood Adversities (рр. 392-413). Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511615788.018.
Gross, M. L., Canetti, D., & Vashdi, D. R. (2016). The psychological effects of cyber terrorism. Bulletin of the Atomic Scientists, 72(5), 284-291. doi: 10.1080/00963402.2016.1216502.
Guina, J., Baker, M., Stinson, K., Maust, J., Coles, J., & Broderick, P. (2017) Should Posttraumatic Stress Be a Disorder or a Specifier? Towards Improved Nosology Within the DSM Categorical Classification System. Current Psychiatry Reports, 19, 66. doi: 10.1007/s11920-017-0821-7.
Halevi, G., Djalovski, A., Vengrober, A., & Feldman, R. (2016). Risk and resilience trajectories in war-exposed children across the first decade of life. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 57(10), 1183-1193. doi: 10.1111/jcpp.12622.
Hall, B. J., Tol, W. A., Jordans, M. J., Bass, J., & de Jong, J. T. (2014). Understanding resilience in armed conflict: social resources and mental health of children in Burundi. Social Science & Medicine, 114, 121-128. doi: 10.1016/j.socscimed.2014.05.042.
Harvanek, Z. M., Fogelman, N., Xu, K., & Sinha, R. (2021). Psychological and biological resilience modulates the effects of stress on epigenetic aging. Translational Psychiatry, 11(1). doi: 10.1038/s41398-021-01735-7.
Hasanovic, M. (2011). Psychological consequences of war-traumatized children and adolescents in Bosnia and Herzegovina. ActaMedicaAcademica, 40(1), 45-66.
Hazer, L., & Gredeback, G. (2023). The effects of war, displacement, and trauma on child development. Humanities and Social Sciences Communications, 10, 909. doi: 10.1057/s41599-023-02438-8.
Ilnitskiy, A. M. (2021). Mental'naya voyna Rossii [Russia's mental war]. Voennaya mysl', 8, 19-33.
Izmestiev, P. I. (1911). Iz oblasti voennoy psikhologii [From the Field of Military Psychology]. Warsaw: Varsh. estetich. tip.
Jensen, P. S., & Shaw, J. (1993). Children as Victims of War: Current Knowledge and Future Research Needs. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 32(4), 697-708. doi: 10.1097/00004583-199307000-00001.
Karajani, A. G., & Karajani, Yu. M. (2015). Strakh na voyne: destruktivnyy faktor ili psikhologicheskiy resurs? [Fear in war: a destructive factor or a psychological resource?]. Rossiyskiy psikhologicheskiy zhurnal, 12(1), 100-114.
Klaric, M., Klaric, B., Stevanovic, A., Grkovic, J., & Jonovska, S. (2007). Psychological consequences of war trauma and postwar social stressors in women in Bosnia and Herzegovina. Croatian Medical Journal, 48(2), 167-176.
Klingman, A. (2002). Children under stress of war. In A. M. La Greca, W. K. Silverman, E. M. Vernberg, & M. C. Roberts (Eds.), Helping Children Cope with Disasters and Terrorism (pp. 359-380). American Psychological Association. doi: 10.1037/10454-015.
Laine-Frigren, T. (2022). Traumatized Children in Hungary After World War II. In Kivimaki, V., & Leese, P. (Eds.) Trauma, Experience and Narrative in Europe after World War II. Palgrave Studies in the History of Experience. Palgrave Macmillan, Cham. doi: 10.1007/978-3-030-84663-3_6.
Lauren, K., & Malinen, A. (2021). Shame and silences: children’s emotional experiences of insecurity and violence in postwar Finnish families. Social History, 46(2), 193-220. doi: 10.1080/03071022.2021.1892314.
Liu, M. (2017). War and Children. American Journal of Psychiatry Residents' Journal, 12, 3-5. doi: 10.1176/appi. ajp-rj.2017.120702.
Macksoud, M. S., & Aber, J. L. (1996). The War Experiences and Psychosocial Development of Children in Lebanon. Child Development, 67(1), 70-88. doi: 10.1111/J.1467-8624.1996.tb01720.x. 10.1111/j.1467-8624.1996.tb01720.x.
Macksoud, M. S., Dyregrov, A., &Raundalen, M. (1993). Traumatic War Experiences and Their Effects on Children. In J. P. Wilson., & B. Raphael (Eds.), International Handbook of Traumatic Stress Syndromes. The Plenum Series on Stress and Coping. Boston: Springer, MA. doi: 10.1007/978-1-4615-2820-3_52.
Maftei, A., Danila, O., & Mairean, C. (2022). The war next-door-A pilot study on Romanian adolescents’ psychological reactions to potentially traumatic experiences generated by the Russian invasion of Ukraine. Frontiers in Psychology, 13, 31-43. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1051152.
Manstead, A. S. R., Frijda, N., & Fischer, A. (Eds.). (2004). Feelings and emotions: The Amsterdam symposium. Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511806582.
Marcin Mamon, M. (2018). The Lost Children of ISIS. Foreign Policy. Retrieved from http://foreignpolicy.com/2018/01/02/the-lost-children-of-isis.
Mouton, M. (2015). Missing, Lost, and Displaced Children in Postwar Germany: The Great Struggle to Provide for the War’s Youngest Victims. Central European History, 48(1), 5378. http://www.Jstor.org/stable/43965116.
Murthy, R. S, & Lakshminarayana, R. (2006). Mental health consequences of war: a brief review of research findings. World Psychiatry, 5(1), 25-30.
Norbeck, J. S. (1984). Modification of life event questionnaires for use with female respondents. Research in Nursing & Health, 7(1), 61-71. doi: 10.1002/nur.4770070110.
Peam, J. (2003). Children and war. Paediatr Child Health, 39(3), 166-172.
Peltonen, K., Qouta, S., Diab, M., & Punamaki, R.-L. (2014). Resilience among children in war: The role of multilevel social factors. Traumatology, 20(4), 232-240. doi: 10.1037/h0099830.
Prasad, A. N., & Prasad, P. L. (2009). Children in Conflict Zones. Medical Journal Armed Forces India, 65(2), 166-169. doi: 10.1016/S0377-1237(09)80134-2.
Punamaki, R.-L., Palosaari, E., Diab, M., Peltonen, K., & Qouta, S. R. (2015). Trajectories of posttraumatic stress symptoms (PTSS) after major war among Palestinian children: Trauma, familyand child-related predictors. Journal of Affective Disorders, 172(Feb), 133-140. doi: 10.1016/j.jad.2014.09.021.
Raccanello, D., Burro, R., Aristovnik, A., Ravselj, D., Umek, L., Vicentini, G., Tomazevic, N. (2024). Coping and emotions of global higher education students to the Ukraine war worldwide. Scientific Reports, 14, 1-11. doi: 10.1038/s41598-024-59009-3.
Regnoli, G. M., Tiano, G., & De Rosa, B. (2023). Italian Adaptation and Validation of the Fear of War Scale and the Impact of the Fear of War on Young Italian Adults’ Mental Health. Social Sciences, 12(12), 643. doi: 10.3390/socsci12120643.
Reidy, C. M., Taylor, L. K., Merrilees, C.E., Ajdukovic, D., Biruski, D. C., & Cummingset, E. M. (2015). The political socialization of youth in a post-conflict community.International Journal of InterculturalRelations, 45. doi: 10.1016/j.ijintrel.2014.12.005.
Rometsch-Ogioun, E., Sount, C., Denkinger, J. K., Windthorst, P., Nikendei, C., Kindermann, D., Junne, F. (2018). Psychological Burden in Female, Iraqi Refugees Who Suffered Extreme Violence by the “Islamic State”: The Perspective of Care Providers. Frontiers in Psychiatry, 8(9), 562. doi: 10.3389/fpsyt.2018.00562.
Sagbakken, M., Bregard, I.M., & Varvin, S. (2020). The Past, the Present, and the Future: A Qualitative Study Exploring How Refugees' Experience of Time Influences Their Mental Health and Well-Being. Frontiers in Sociology, 5(46). doi: 10.3389/fsoc.2020.00046.
Samara, M., Hammuda, S., Vostanis, P., El-Khodary, B., & Al-Dewik, N. (2020). Children’s prolonged exposure to the toxic stress of war trauma in the Middle East. The BMJ, 371:m3155. doi: 10.1136/bmj.m3155.
Santa Barbara, J. (2006). Impact of war on children and imperative to end war. Croatian Medical Journal, 47(6), 891-894.
Senyavskaya, E. S. (1999). Psikhologiya voyny v XX v.: istoricheskiy opyt Rossii [Psychology of War in the Twentieth Century: Russia's Historical Experience]. Moscow: ROSSPEN.
Slone, M., & Shoshani, A. (2017). Children affected by war and armed conflict: Parental protective factors and resistance to mental health symptoms. Frontiers in Psychology, 8, Article 1397. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01397.
Solomon, Z., Mikulincer, M., Ohry, A., & Ginzburg, K. (2021). Prior trauma, PTSD long-term trajectories, and risk for PTSD during the COVID-19 pandemic: A 29-year longitudinal study. Journal ofPsychiatric Research, 141, 140-145. doi: 10.1016/j.jpsychires.2021.06.031.
Thabet, A. A., & Vostanis, P. (2000). Post traumatic stress disorder reactions in children of war: a longitudinal study. Child Abuse & Neglect, 24(2), 291-298. doi: 10.1016/s0145-2134(99)00127-1.
Tselishcheva, Z. A. (2022). Aktual'nye voprosy informatsionnoy bezopasnosti molodezhi v usloviyakh gibridnoy voyny [Topical issues of information security of youth in the context of hybrid war].Interaktivnaya nauka, 10(75), 43-45.
Tu, H.-F., Skalkidou, A., Lindskog, M., & Gredeback, G. (2021). Maternal childhood trauma and perinatal distress are related to infants’ focused attention from 6 to 18 months. Scientific Reports, 11(1). doi: 10.1038/s41598-021-03568-2.
Wanless, J. B. (2018) Under ISIS, the Children Struggling in Iraq.International Rescue Committee. Retrieved from https://www.rescue.org/article/born-under-isis-children-struggling-iraq.
Werner, E. E. (2012). Children and war: risk, resilience, and recovery. Development and Psychopathology, 24(2), 553-558. doi: 10.1017/S0954579412000156.
Zhang, N., Lee, S. K., Zhang, J., Piehler, T., & Gewirtz, A. (2020). Growth trajectories of parental emotion socialization and child adjustment following a military parenting intervention: A randomized controlled trial. Developmental Psychology, 56(3), 652-663. doi: 10.1037/dev0000837.
Ziv, A., Kruglanski, A. W., & Shulman, S. (1974). Children's psychological reactions to wartime stress. Journal of Personality and Social Psychology, 50(1), 24-30. doi: 10.1037/h0036611.
Целищева, З. А. (2022). Актуальные вопросы информационной безопасности молодежи в условиях гибридной войны. Интерактивная наука, 10(75), 43-45.
 The Problem of Wartime Trauma for Children: Consequences, Resilience Resources and Opportunities for Assistance | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/7

The Problem of Wartime Trauma for Children: Consequences, Resilience Resources and Opportunities for Assistance | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/7

Download full-text version
Counter downloads: 117