Value Orientations and Optimism as Factors of Psychological Well-Being of Students in the Russian Federation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/9

Value Orientations and Optimism as Factors of Psychological Well-Being of Students in the Russian Federation

This article explores value orientations and optimism as factors of psychological wellbeing of Russian students in the context of contemporary times. The social instability of the first half of the 2020s forms a demand from both society and scientific communities to understand the mechanisms of formation and maintenance of psychological well-being of the individual. We consider value orientations and optimism as stable personal constructs that are formed in the process of socialization of the individual and certainly have an impact on psychological well-being. In this study we compared the level of expression of various value orientations and optimism in ranked groups of low, medium and high indicators of life satisfaction, self-esteem, self-efficacy and subjective happiness. For comparison we used the method of assessing the reliability of differences of mean values - Kruskal-Wallis H test, then we compared the average indicators of the level of expression of value orientations and optimism among the representatives of different ranked groups by various indicators, assessed the dynamics of changes in the transition from “ unhappy” to “happy” ranked group, and verification of the obtained data by one-factor analysis of variance using Waller-Duncan and Games-Howell criteria. The results show that the level of expression of certain value orientations contributes to a greater extent to the psychological well-being of Russian students, and that optimism is a highly important factor in the psychological well-being of Russian students. The most significant factors among the studied factors revealed by comparing rank groups with low, average and high indicators of life satisfaction, self-esteem, self-efficacy and subjective happiness are: “optimistic style of explanation”; “traditions”; “security-societal”. The least significant value orientations from the studied ones, revealed when comparing rank groups with low, average and high indicators of life satisfaction, self-esteem, self-efficacy and subjective happiness: “conformity-interpersonal”; “humility”; “power-resources”; “power-dominance” and “reputation”. values; psychological well-being; social

Download file
Counter downloads: 51

Keywords

positive psychology, optimism, values, psychological well-being, social adaptation, psychological resilience, socialization

Authors

NameOrganizationE-mail
Rean Arthur A.Federal Scientific Center for Psychological and Multidisciplinary Researchprofrean@yandex.ru
Stavtsev Aleksey A.Federal Scientific Center for Psychological and Multidisciplinary Researchstavtsev.alex@yandex.ru
Linkov Anton L.Federal Scientific Center for Psychological and Multidisciplinary Researchtonypsy@yandex.ru
Всего: 3

References

Буравлева, Н. А., Атаманова, И. В. (2022). Психологические характеристики деятельности, традиционные ценности и ценности безопасности вузовской молодежи в контексте инновативности. Сибирский психологический журнал, 84, 48-69. doi: 10.17223/17267080/84/3.
Бохан, Т. Г., Галажинский, Э. В., Терехина, О. В., Ульянич, А. Л., Богомаз, С. А. (2020). Личностные детерминанты субъективного качества жизни работающей сельской и городской молодежи. Сибирский психологический журнал, 77, 68-89. doi: 10.17223/17267080/77/4.
Гордеева, Т. (2007). Оптимистическое мышление личности как составляющая личностного потенциала. Психологическая диагностика, 1, 32.
Гордеева, Т. О., Сычев, О. А., Осин, Е. Н. (2021). Диагностика диспозиционного оптимизма, валидность и надежность опросника ТДО-П. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 18(1), 34-55. doi: 10.17323/1813-8918-2021-1-34-55.
Горчакова, О. Ю., Филенко, И. А., Ларионова, А. В. (2024). Образ будущего студенческой молодежи в условиях новых вызовов: реализация базисных ценностей, оптимизм и удовлетворенность жизнью. Сибирский психологический журнал, 91, 156173. doi: 10.17223/17267080/91/9.
Золотарева, А. А. (2020). Валидность и надежность русскоязычной версии шкалы самооценки М. Розенберга. Вестник Омского университета. Сер. Психология, 2, 52-57. doi: 10.24147/2410-6364.2020.2.52-57.
Инглхарт, Р. (2018). Культурная эволюция. Как изменяются человеческие мотивации и как это меняет мир. М.: Мысль.
Лебедева, Н. М. (2000). Базовые ценности русских на рубеже XXI века. Психологический журнал, 21(3), 73-87.
Мещеряков, Б. Г., Зинченко, В. П. (ред.) (2009). Большой психологический словарь М.: АСТ; Прайм-Еврознак.
Нестик, Т. А. (2021). Образ будущего, социальный оптимизм и долгосрочная ориентация россиян: социально-психологический анализ. Социодиггер, 2(9(14)), 6-48.
Одинцова, М. А., Радчикова, Н. П., Козырева, Н. В. (2021). Жизнестойкость и самоактивация молодежи России и Беларуси в транзитивном обществе. Сибирский психологический журнал, 79, 168-188. doi: 10.17223/17267080/79/10.
Осин, Е. Н., Леонтьев, Д. А. (2020). Краткие русскоязычные шкалы диагностики субъективного благополучия: психометрические характеристики и сравнительный анализ. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 1(155)), 117-142. doi: 10.14515/monitoring.2020.1.06.
Реан, А. А., Ставцев, А. А., Кузьмин, Р. Г. (2022). Сильные стороны личности в модели VIA как медиатор психологического благополучия в профессиональной деятельности. Национальный психологический журнал, 2(46), 25-34. doi: 10.11621/npj.2022.0203.
Реан, А. А., Ставцев, А. А., Шевченко, А. О. (2022). Сильные стороны личности (модель VIA) у педагогов разных поколений. Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология, 12(4), 507-526. doi: 10.21638/spbu16.2022.408.
Реан, А. А., Ставцев, А. А., Кузьмин, Р. Г. (2023). Позитивная психология и педагогика. М.: МПГУ. doi: 10.31862/9785426312647.
Ромек, В. Г., Шварцер, Р., Ерусалем, М. (1996). Русская версия шкалы общей самоэффективности Р. Шварцера и М. Ерусалема. Иностранная психология, 7, 71-77.
Сулакшин, C. (2006). Российский демографический кризис: от диагностики к преодолению. Власть, 11, 7-15.
Филенко, И. А., Богомаз, С. А., Галажинский, Э. В., Буравлёва, Н. А., Левицкая, Т. Е., Халимова, А. А. (2023). Особенности психологического здоровья студенческой молодежи с позиции развития личностных ресурсов: базисных убеждений, жизнестойкости, регуляторно-личностных характеристик. Сибирский психологический журнал, 88, 38-63. doi: 10.17223/17267080/88/3.
Шварц, Ш., Бутенко, Т. П., Седова, Д. С., Липатова, А. С. (2012). Уточненная теория базовых индивидуальных ценностей: применение в России. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 9(2), 43-70. doi: 10.1007/s1813-89180000079-8-1.
Юревич, А. В., Ушаков, Д. В. (2012). Экспертная оценка динамики психологического состояния российского общества. 1981-2011 гг. Вестник Российской академии наук, 82(10), 930-930.
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (2024). Optimism. Encyclopedia of Quality of Life and WellBeing Research, 4849-4854. doi: 10.1007/978-3-031-17299-1_2018.
de Holanda Coelho, G. L., Hanel, P. H., Monteiro, R. P., Vilar, R., & Gouveia, V. V. (2021). The dark side of human values: How values are related to bright and dark personality traits. The Spanish Journal of Psychology, 24, e11. doi: 10.1017/SJP.2020.58.
Dong, Y., & Xu, J. (2022). The role of EFL teachers' optimism and commitment in their work engagement: A theoretical review. Frontiers in Psychology, 12, 830402. doi: 10.3389/fpsyg.2021.830402.
Kaasa, A., & Welzel, C. (2023). Elements of Schwartz’s Model in the WVS: How Do They Relate to Other Cultural Models? Cross-Cultural Research, 57(5), 431-471. doi: 10.1177/106939712311797.
Loftus, T. J., Filiberto, A. C., Rosenthal, M. D., Arnaoutakis, G. J., Sarosi Jr, G. A., Dimick, J. B., & Upchurch Jr, G. R. (2020). Performance advantages for grit and optimism. The American Journal of Surgery, 220(1), 10-18. doi: 10.1016/j.amjsurg.2020.01.057.
Rincon Uribe, F. A., Neira Espejo, C. A., & Pedroso, J. D. S. (2022). The role of optimism in adolescent mental health: A systematic review. Journal of Happiness Studies, 23(2), 815-845. doi: 10.1007/s10902-021-00425-x.
Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (2022). Personal values across cultures. Annual Review of Psychology, 73(1), 517-546. doi: 10.1146/annurev-psych-020821-125100.
Sauder, D. C., & DeMars, C. E. (2019). An updated recommendation for multiple comparisons. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 2(1), 26-44. doi: 10.1177/2515245918808784.
Scheier, M. F., Swanson, J. D., Barlow, M. A., Greenhouse, J. B., Wrosch, C., & Tindle, H. A. (2021). Optimism versus pessimism as predictors of physical health: A comprehensive reanalysis of dispositional optimism research. American Psychologist, 76(3), 529. doi: 10.1037/amp0000666.
Schwartz, S. H., & Cieciuch, J. (2022). Measuring the refined theory of individual values in 49 cultural groups: Psychometrics of the revised portrait value questionnaire. Assessment, 29(5), 1005-1019. doi: 10.1177/1073191121998760.
Shanahan, M. L., Fischer, I. C., Hirsh, A. T., Stewart, J. C., & Rand, K. L. (2021). Hope, optimism, and clinical pain: A meta-analysis. Annals of Behavioral Medicine, 55(9), 815832. doi: 10.1093/abm/kaab001.
Sloane, K. L., Kasner, S. E., Favilla, C. G., Rothstein, A., Witsch, J., Hamilton, R. H., & Schneider, A. L. (2023). Always Look on the Bright Side: Associations of Optimism with Functional Outcomes After Stroke. Journal of the American Heart Association, 12(5), e027959. doi: 10.1161/JAHA.122.027959.
Ucar, G. K., Malatyali, M. K., Planali, G. O., & Kanik, B. (2023). Personality and pro-environmental engagements: The role of the Dark Triad, the Light Triad, and value orientations. Personality and Individual Differences, 203, 112036. doi: 10.1016/ j.paid.2022.112036.
 Value Orientations and Optimism as Factors of Psychological Well-Being of Students in the Russian Federation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/9

Value Orientations and Optimism as Factors of Psychological Well-Being of Students in the Russian Federation | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/9

Download full-text version
Counter downloads: 117