Health-Saving Conditions of Parental Upbringing, Contributing to the Psychological Well-Being and Resiliency of Student Youth with Disabilities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/10

Health-Saving Conditions of Parental Upbringing, Contributing to the Psychological Well-Being and Resiliency of Student Youth with Disabilities

Relevance. The study is driven by the need to identify patterns in the development of resilience and psychological well-being among students with disabilities and/or special needs to formulate strategies for enhancing personal potential and family resources in overcoming challenging life situations. The aim of the research is to determine the key components of parent-child relationships that influence the formation and development of resilience and psychological well-being in students with impaired physical functioning. Sample. The study involved students from intact families (n = 108; 32.3% male, 67.7% female; mean age 20.9 ± 1.9; 57.7% diagnosed with a disability and/or special needs) across various faculties of the "RSU SocTech" Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education. Methods. Empirical data were collected using the following questionnaires: Psychological Well-Being by C. Ryff, adapted by T.D. Shevelenkova and P.P. Fesenko; Human Resilience by A.V. Ma-khnach; Subjective Well-Being Scale, adapted by A.A. Rukavishnikov and M.V. Sokolova; Parent-Child Relationships in Adolescence - Parent as Perceived by the Adolescent methodology. Results. Differences in parent-child relationships were identified among students depending on the presence or absence of a disability and/or special needs, manifested in maternal behavioral patterns: controlling and evaluative actions, supportive practices, and organizing behavior. Connections were established between psychological well-being, maternal emotional support, and the nature of relationships with the father. A set of significant components of parent-child relationships that determine resilience development was identified. According to empirical data, psychological well-being is supported by the development of three key factors: Mother-child relationships: emotional-evaluative aspect; Mother-child relationships: pragmatic aspect; Father-child relationships: emotional-evaluative aspect. For resilience development, emotionally evaluative and pragmatic aspects of relationships with both parents, as well as the "relationship between spouses" factor, were found to be significant.

Download file
Counter downloads: 50

Keywords

psychological well-being, resilience, emotional relationships, student, father, mother, control, autonomy

Authors

NameOrganizationE-mail
Kotovskaya Svetlana V.Russian State University of Social Technologiess.marunyak74@mail.ru
Zakharova Nadira L.Russian State University of Social Technologiesnadlex@mail.ru
Belenkova Larisa Y.Russian State University of Social Technologieslara.belenckova@yandex.ru
Всего: 3

References

Выготский, Л. С. (2005). Психология развития человека. М.: Смысл Эксмо.
Дементьева, И. Ф., Борисова, Т. С., Сартакова, Е. Е. (2020). Особенности воспитательного влияния отца и матери на формирование жизненных ориентиров детей. Научнопедагогическое обозрение. Pedagogical Review, 3 (31), 191-200. doi: 10.23951/2307-6127-2020-3-191-200.
Ермолаева, М. В., Смирнова, О. В. (2020). Особенности родительского общения как фактор психологического благополучия подростков. Психологическая наука и образование, 25(1), 51-62. doi: 10.17759/pse.2020250105.
Кара-Мурза, С. Г. (2010). Жизнеспособность России как цивилизации. В сб.: Критерии успешности страны, цивилизации, человечества: материалы науч. семинара. Вып. 8 (с. 5-39). М.: Научный эксперт. URL: https://istmat.org/node/21430?ysdid=m6dknfkcxg743349239.
Колесов, В. И., Архиповская, Е. П. (2024). Роль семьи в формировании личности в воспитательном процессе: обзор теоретических подходов. Гуманитарный научный вестник, 2, 58-63. doi: 10.5281/zenodo.10776966.
Крюкова, Т. Л., Петрова, Е. А. (2006). Семейные ресурсы совладающего поведения: значение прародителей и предков. В сб.: Т. Л. Крюкова, С. А. Хазова (ред.). Психология и практика: сб. науч. ст. (с. 12-22). Кострома: КГУ им. Н. А. Некрасова. Куклина, Н. Б. (2011). Духовность как фактор социальной адаптации личности и ориентир современного образования. Философия образования, 2, 104-111.
Лактионова, А. И. (2013). Жизнеспособность как ресурс социальной адаптации у подростков. В сб.: А. Л. Журавлев, Е. А. Сергиенко (ред.). Психологические исследования проблем современного российского общества. (с. 232-253). М.: Ин-т психологии РАН.
Личко, А. Е. (2007). Негармоничная семья как психологический фактор. Виды неправильного воспитания. В кн.: И. В. Добряков, О. В. Защиринская (сост.). Психология семьи и больной ребенок: хрестоматия (с. 30-36). СПб.: Речь.
Лубовский, Д. В., Милова, Н. С. (2020). Диагностика психологического благополучия младших школьников в условиях школьного и семейного обучения. Психологопедагогические исследования, 12(4), 52-65. doi: 10.17759/psyedu.20201200404.
Маленова, А. Ю., Потапова, Ю. В. (2018). Эмоциональное благополучие студентов и их родителей в ситуации сепарации. Клиническая и специальная психология, 7(2), 8396. doi: 10.17759/psydin.2018070206.
Мальцева, А. А. (2020). Личностные особенности родителей, воспитывающих детей-инвалидов.Russian Journal of Education and Psychology, 11(6), 7-16. doi: 10.12731/ 2658-4034-2020-6-7-16.
Махнач, А. В. (2016). Жизнеспособность человека и семьи: социально-психологическая парадигма. М.: Ин-т психологии РАН.
Меркурьев, Д.В. (2023). Взаимосвязь субъективного благополучия и базисных убеждений в юношеском возрасте. Вестник Челябинского государственного университета. Образование и здравоохранение, 2(22). 52-59. doi: 10.47475/2409-4102-2023-22-2-52-59.
Мишина, Г. А. (2007). Формы организации коррекционно-педагогической работы специалиста-дефектолога с семьей, воспитывающей ребенка раннего возраста с нарушениями психофизического развития (методические рекомендации). В кн.: И. В. Добряков, О. В. Защиринская (сост.). Психология семьи и больной ребенок: хрестоматия (с. 204-205). СПб.: Речь.
Одинцова, М. А., Гусарова, Е. С., Айсмонтас, Б. Б. (2020). Жизнеспособность семьи в стрессогенных ситуациях инвалидности в зарубежных исследованиях. Современная зарубежная психология, 9(1), 29-38. doi: 10.17759/jmfp.2020090103.
Петровский, А. В. (2012). Социальная психология "без всякой политики"). В сб.: В. В. Рубцов (ред.). Век психологии: к 100-летию Психологического института Российской академии образования. 1912-2012 (с. 130-142). СПб.: Нестор-История.
Рыльская Е. А. (2009). Психологическая структура жизнеспособности человека: коммуникативный аспект. Вестник Московского государственного областного университета. Психологические науки, 4, 31-35.
Светоносова, А. Ю., Кукуляр, А. М., Волченко С. В. (2022). Влияние детско-родительских отношений на эмоциональную сферу и успешность адаптации студентов-первокурс-ников. Мир науки. Педагогика и психология, 10(3). URL: https://mir-nauki.com/PDF/ 26PSMN322.pdf.
Солнцева, Л. И., Хорош, С. М. (2003). Советы родителям по воспитанию слепых детей раннего возраста. М.: Логос.
Топеха, Т. А. (2013). Роль семьи в формировании ценностных позиций личности. Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки, 21, 61-71.
Уколова, В. И. (1991). Арнольд Тойнби и постижение истории. В кн.: Тойнби А. Дж. Постижение истории (с. 5-14). М.: Прогресс.
Чемерской, Г. С., Тюлюпо, С. В., Дашиева, Б. А. (2023). Влияние локации поселения и объема школы на субъективную оценку благополучия и поведенческие установки подростков. Экология человека, 6, 437-454. doi: 10.17816/humeco501763.
Alonso-Stuyck, P., Gonzalez, J. J. Z., Thomas, P., Liu, H., & Umberson, D. (2017). Family Relationships and Well-Being. Innovation in Aging, 1(3), 1-11. doi: 10.1093/geroni/igx025.
Bowen, M. (1978). Family therapy in clinical practice. New York: Jason Aronson. Retrieved from https://archive.org/details/familytherapyinc0000bowe/page/n589/mode/2up.
Contrera, B. F. P., Thomas, P., Liu, H., & Umberson, D. (2017). Family Relationships and Well-Being. Innovation in Aging, 1(3), 1-11. doi: 10.1093/geroni/igx025.
Darling, N., Cumsille, P., & Alampay, L. P. (2005).Rules, legitimacy of parental authority, and obligation to obey in Chile, the Philippines, and the United States. New Directions for Child and Adolescent Development, 108, 47-60. doi: 10.1002/cd.127.
Darling, N., Cumsille, P., Thomas, P., Liu, H., & Umberson, D. (2017). Family Relationships and Well-Being. Innovation in Aging, 1(3), 1-11. doi: 10.1093/geroni/igx025.
Ferreres, A. (2018) Emotional Separation, Autonomy in Decision-Making, and Psychosocial Adjustment in Adolescence: A Proposed Typology. Journal of Child and Family Studies, 27(5), 1373-1383. doi: 10.1007/s10826-017-0980-5.
Fromm, E. (2000). To Have ог to Be? Moscow: AST.
Kuklina, N. B. (2011). Dukhovnost' kak faktor sotsial'noy adaptatsii lichnosti i orientir sovremennogo obrazovaniya [Spirituality as a factor of social adaptation of the individual and a benchmark for modern education]. Filosofiya obrazovaniya, 2, 104-111.
Laktionova, A. I. (2013). Zhiznesposobnost' kak resurs sotsial'noy adaptatsii u podrostkov [Resiliency as a resource for social adaptation in adolescents]. In A. L. Zhuravlev, & E. A. Sergienko (Eds.), Psikhologicheskie issledovaniyaproblem sovremennogo rossiyskogo obshchestva [Psychological Studies of the Problems of Modern Russian Society] (pp. 232-253). Moscow: Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences.
Lichko, A. E. (2007). Negarmonichnaya sem'ya kak psikhologicheskiy faktor. Vidy nepra-vil'nogo vospitaniya [Disharmonious Family as a Psychological Factor. Types of Incorrect Upbringing]. In I. V. Dobryakov, & O. V. Zashchirinskaya (Eds.), Psikhologiya semi i bol'noy rebenok [Family Psychology and a Sick Child] (pp. 30-36). St. Petersburg: Rech.
Sinha, A. (2024). Family functioning, family relationship problems, and psychological wellbeing among young adults. World Journal of Advanced Research and Reviews, 22(1), 637-647. doi: 10.30574/wjarr.2024.22.1.1107.
Sun, J., Harris, K., & Vazire, S. (2020). Is well-being associated with the quantity and quality of social interactions? Journal of Personality and Social Psychology, 119(6), 1478-96. doi: 10.1037/pspp0000272.
Sutherland, D., Thompson, P., Flynn, S., & Hastings, R. (2025). Family functioning as a mediator or moderator between child behavioural and emotional problems and maternal psychological distress. Journal of Intellectual & Developmental Disability. doi: 10.3109/13668250.2024.2448005.
Theran, K. M. D. (2024). Risk Factors and Resilience Protectors: Study from the Family and Educational Context in a Group of Schoolchildren Risk Factors and Resilience Protectors: Study from the Family and Educational Context in a Group of Schoolchildren. Revista de Gestao Social e Ambiental, 18(12), e08947. doi: 10.24857/rgsa. v18n12-075.
Thomas, P., Liu, H., & Umberson, D. (2017). Family Relationships and Well-Being. Innovation in Aging, 1(3), 1-11. doi: 10.1093/geroni/igx025.
 Health-Saving Conditions of Parental Upbringing, Contributing to the Psychological Well-Being and Resiliency of Student Youth with Disabilities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/10

Health-Saving Conditions of Parental Upbringing, Contributing to the Psychological Well-Being and Resiliency of Student Youth with Disabilities | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 96. DOI: 10.17223/17267080/96/10

Download full-text version
Counter downloads: 117