Semantic Aspect of Cognitive Readiness to Accept Polymodal Information | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 97. DOI: 10.17223/17267080/97/3

Semantic Aspect of Cognitive Readiness to Accept Polymodal Information

This paper presents the results of an empirical study examining the relationship between dynamic semantic systems of world image and cognitive readiness in young people working with polymodal scientific information. The relevance of the study stems from the growing role of digital technologies in education, which necessitates the development of new strategies for processing information in conditions of its overload and polymodality. The study aimed to identify the characteristics of semantic components of a world image in individuals with varying levels of cognitive readiness. The study involved 143 respondents ages 18-35 (university students and graduates). Cognitive readiness was assessed using an original questionnaire measuring operational and cognitive aspects of working with scientific information. Semantic structures were analyzed using D.A. Leontiev’s Method of Ultimate Meanings, which included evaluating the length and branching of semantic chains, as well as indices of decentralization, reflexivity, and negativity. Key findings include: The level of cognitive readiness correlates with the complexity of semantic structures: respondents with high scores in the Method of Ultimate Meanings demonstrated a more critical and reflective approach to information search. Three distinct strategies for working with information were identified. Low level - superficial search, reliance on easily accessible sources; Medium level - selective verification of source credibility. High level - systematic analysis, skepticism even toward authoritative sources. Dynamic semantic systems (e.g., global meaning-making goals, reflexivity) serve as markers of cognitive readiness. The discussion integrates theories of meaning formation (D.A. Leontiev), the interplay between being and meaning (M.K. Mamardashvili), and the role of the informational approach in education (M.V. Makovetskaya). The study highlights that fostering student's worldview development can enhance their ability to process polymodal information by reducing psychological barriers and expanding semantic horizons.

Download file
Counter downloads: 33

Keywords

polymodal information, scientific information, psychological readiness, cognitive readiness, worldview, semantic systems, ultimate meanings, semantic structures

Authors

NameOrganizationE-mail
Krasnoryadtseva Olga M.Tomsk State Universitykrasnoo@mail.ru
Yakovlev Ilya S.Tomsk State Universityyak-marketing@ya.ru
Всего: 2

References

Божович, Е. Д. (2005). Развитие субъекта образования: проблемы, подходы, методы исследования. М.: ПЕР СЭ.
Галяутдинова, С. И., Ахмадеева, Е. В., Гумерова, Р. Б. (2004). Проблемы понимания ценностей и психологической безопасности семьи. Уфа: Изд-во РИЦ БашГУ.
Гуткина, Н. И. (2004). Психологическая готовность к школе. СПб.: Питер.
Деркач, А. А., Кузнецов, Н. В. (1993). Акмеология: пути достижения вершин профессионализма. М.: РАУ.
Зотова, О. М., Зотов, В. В. (2015). Информационные перегрузки как фактор стресса студентов вузов. Курский научно-практический вестник «Человек и его здоровье», 4, 108-115.
Кабрин, В. И. (2021). Холистическая модель когнитивно-ноэтического развития личности. Сибирский психологический журнал, 81, 6-27. doi: 10.17223/17267081/81/1.
Коногорская, С. А. (2023). Взаимосвязь когнитивных и некогнитивных показателей готовности к обучению с учебной успеваемостью. Вестник Государственного университета просвещения. Сер. Психологические науки, 4, 53-68. doi: 10.18384/2949-5105-2023-4-53-68.
Краснорядцева, О. М. (2009). Чувствительность к проблемам как характеристика инновационного потенциала личности. Сибирский психологический журнал, 33, 13-19.
Краснорядцева О.М., Яковлев И.С. (2023). Психолого-педагогическое сопровождение учебной онлайн-библиотеки. Вестник Томского государственного университета, 496. 13-22. doi: 10.17223/15617793/496/2.
Леонтьев, Д. А. (1999). Методика предельных смыслов (методическое руководство. М.: Смысл.
Леонтьев, Д. А. (2022). Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М.: Litres.
Лукьянов, О. В., Кирилюк, М. И. (2024). Дополнения категориального аппарата системно-антропологической психологии. Сибирский психологический журнал, 94, 173-186. doi: 10.17223/17267080/94/10.
Маковецкая, М. В. (2020). Информационный подход в образовании. В сб.: Философия и культура информационного общества: Восьмая междунар. науч.-практ. конф., Санкт-Петербург, 20-22 ноября 2020 г. (с. 409-411). СПб.: С.-Петерб. гос. ун-т аэрокосмического приборостроения.
Мамардашвили, М. К. (2000). Эстетика мышления. М.: Моск. школа полит. исслед.
Нелюбин, Н. И. (2017). Эрзац-мышление как атрибут существования современного человека. Психология и психотехника, 4, 37-46. doi: 10.7256/2454-0722.2017.4.24320.
Серкин, В. П. (2009). Взаимосвязь образа мира и образа жизни. Мир психологии, 4(60), 109-119.
Crameri, L., Hettiarachchi, I., & Hanoun, S. (2021). A Review of Individual Operational Cognitive Readiness: Theory Development and Future Directions. Human Factors, 63(1), 66-87.
Soboleva, A. V., & Obdalova, O. A. (2015). Cognitive readiness for intercultural communication as an essential component of intercultural competence. Language and Culture, 1(5), 55-62.
Solomko, Y. S., Sotnikov, A. D., & Katasonova, G. R. (2021) Analysis of polymodal interaction in applied infocommunication systems. Information Innovative Technologies.International Conference, Prague, April 26-30, 2021 (pp. 235-238). Moscow: Association of graduates and employees of AFEA named after prof. Zhukovsky.
 Semantic Aspect of Cognitive Readiness to Accept Polymodal Information | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 97. DOI: 10.17223/17267080/97/3

Semantic Aspect of Cognitive Readiness to Accept Polymodal Information | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2025. № 97. DOI: 10.17223/17267080/97/3

Download full-text version
Counter downloads: 146