NEUROPHYSIOLOGICAL CORRELATES OF THE MUSICAL CREATIVE ACTIVITY | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2010. № 36.

NEUROPHYSIOLOGICAL CORRELATES OF THE MUSICAL CREATIVE ACTIVITY

Results of an experimental research of specific patterns EEG-activity at the students of conservatory trained on a speciality «composition», in the course of the mental composition of melodies with various emotional colouring are presented. EEG-correlates of music composing and other kinds of musical activity - perception, mental reproduction of melodies are compared. The correlation of neurophysiological mechanisms of musical creativity and other kinds of nonverbal creativity is discussed.

Download file
Counter downloads: 259

Keywords

творческая деятельность, сочинение музыки, спектральная мощность ЭЭГ, creative activity, music composing, EEG spectral power

Authors

NameOrganizationE-mail
Dikaya L.A.dikaya@sfedu.ru
Всего: 1

References

Анализ вызванной синхронизации и десинхронизации ЭЭГ при эмоциональной активации у человека: временные и топографические характеристики / Л.И. Афтанас, Н.В. Рева, А.А. Варламов, С.В. Павлов, В.П. Махиев // Журнал высшей нервной деятельности. 2003. Т. 53, № 4. С. 485-494. 2.
Анализ когерентности ЭЭГ при прослушивании музыки / Р.А. Павлыгина, В.И. Давыдов, А.В. Сулимов, Ю.В. Любимова, Д.С. Сахаров // Журнал высшей нервной деятельности. 2003. Т. 53, № 4. С. 402-409.
Бехтерева Н.П., Медведев С.В., Данько С.Г. Методология исследования нейрофизиологических механизмов творчества: условия, перспективы и внутренние сложности // Физиология человека. 2000. Т. 26, № 5. С. 12-18.
Бехтерева Н.П. Магия творчества и психофизиология: Факты, соображения, гипотезы // Когнитивные исследования: Сб. науч. тр. / Под ред.
Карлсон И. Креативность: личностный, нейробиологический и когнитивный аспекты // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2005. Т. 2, № 4. С. 122-131.
Панюшева Т.Д. Музыкальный мозг: обзор отечественных и зарубежных исследований // Асимметрия (резенцируемый научно-практический журнал). 2008. Т. 2, № 3. 7.
Разумникова ОМ. Мышление и функциональная асимметрия мозга. Новосибирск: Изд-во СО РАМН, 2004. 272 с.
Уэйнбергер Н. Музыка и мозг // В мире науки. 2005. № 2.
Davidson R.J. Affective style and affective disordes: perspectives from affective neuroscience // Cognit. Emot. 1998. Vol. 12. P. 307-330. 10.
Emotion processing of major, minor, and dissonant chords: a functional magnetic resonance imaging study / K.J. Pallsen, E. Brattico, С Bailey,A. Korvenoja, J. Koivisto, A. Gjedee, S. Ann. N. Carlson // J. Acad. Sci. 2005. Dec. № 1060. P. 450-453.
Malvov L. Amusia due to rhythm agnosia in musician with left hemisphere damage: a non-auditory supramodel defect // Cortex. 1989. Vol. 16, №2. P. 331-338.
Midorikawa A., Kawamura M., Kezuka M. Musical alexia from rhythm notatation: a discrepancy between pitch and rhythm // Neurocase. 2003. Vol. 9, № 3. P. 232-238.
PatelA.D. Music, Language and the Brain. Oxford: Oxford University Press, 2008. 520 p.
Petsche H. Approaches to verbal, visual and musical creativity by EEG coherence analysis // Int. J. Psyhophysiol. 1996. Vol. 24, № 1-2. P. 145- 159.
Semmes J. Hemispheric specialization: A possible clue to mechanism //Neuropsyhologia. 1968. № 6. P. 11-26.
 NEUROPHYSIOLOGICAL CORRELATES OF THE MUSICAL CREATIVE ACTIVITY | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2010. № 36.

NEUROPHYSIOLOGICAL CORRELATES OF THE MUSICAL CREATIVE ACTIVITY | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2010. № 36.

Download full-text version
Counter downloads: 3265