NEUROPHYSIOLOGICAL CORRELATES OF THE MUSICAL CREATIVE ACTIVITY
Results of an experimental research of specific patterns EEG-activity at the students of conservatory trained on a speciality «composition», in the course of the mental composition of melodies with various emotional colouring are presented. EEG-correlates of music composing and other kinds of musical activity - perception, mental reproduction of melodies are compared. The correlation of neurophysiological mechanisms of musical creativity and other kinds of nonverbal creativity is discussed.
Keywords
творческая деятельность,
сочинение музыки,
спектральная мощность ЭЭГ,
creative activity,
music composing,
EEG spectral powerAuthors
Всего: 1
References
Анализ вызванной синхронизации и десинхронизации ЭЭГ при эмоциональной активации у человека: временные и топографические характеристики / Л.И. Афтанас, Н.В. Рева, А.А. Варламов, С.В. Павлов, В.П. Махиев // Журнал высшей нервной деятельности. 2003. Т. 53, № 4. С. 485-494. 2.
Анализ когерентности ЭЭГ при прослушивании музыки / Р.А. Павлыгина, В.И. Давыдов, А.В. Сулимов, Ю.В. Любимова, Д.С. Сахаров // Журнал высшей нервной деятельности. 2003. Т. 53, № 4. С. 402-409.
Бехтерева Н.П., Медведев С.В., Данько С.Г. Методология исследования нейрофизиологических механизмов творчества: условия, перспективы и внутренние сложности // Физиология человека. 2000. Т. 26, № 5. С. 12-18.
Бехтерева Н.П. Магия творчества и психофизиология: Факты, соображения, гипотезы // Когнитивные исследования: Сб. науч. тр. / Под ред.
Карлсон И. Креативность: личностный, нейробиологический и когнитивный аспекты // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2005. Т. 2, № 4. С. 122-131.
Панюшева Т.Д. Музыкальный мозг: обзор отечественных и зарубежных исследований // Асимметрия (резенцируемый научно-практический журнал). 2008. Т. 2, № 3. 7.
Разумникова ОМ. Мышление и функциональная асимметрия мозга. Новосибирск: Изд-во СО РАМН, 2004. 272 с.
Уэйнбергер Н. Музыка и мозг // В мире науки. 2005. № 2.
Davidson R.J. Affective style and affective disordes: perspectives from affective neuroscience // Cognit. Emot. 1998. Vol. 12. P. 307-330. 10.
Emotion processing of major, minor, and dissonant chords: a functional magnetic resonance imaging study / K.J. Pallsen, E. Brattico, С Bailey,A. Korvenoja, J. Koivisto, A. Gjedee, S. Ann. N. Carlson // J. Acad. Sci. 2005. Dec. № 1060. P. 450-453.
Malvov L. Amusia due to rhythm agnosia in musician with left hemisphere damage: a non-auditory supramodel defect // Cortex. 1989. Vol. 16, №2. P. 331-338.
Midorikawa A., Kawamura M., Kezuka M. Musical alexia from rhythm notatation: a discrepancy between pitch and rhythm // Neurocase. 2003. Vol. 9, № 3. P. 232-238.
PatelA.D. Music, Language and the Brain. Oxford: Oxford University Press, 2008. 520 p.
Petsche H. Approaches to verbal, visual and musical creativity by EEG coherence analysis // Int. J. Psyhophysiol. 1996. Vol. 24, № 1-2. P. 145- 159.
Semmes J. Hemispheric specialization: A possible clue to mechanism //Neuropsyhologia. 1968. № 6. P. 11-26.