TREND ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT OF IDEAS ABOUT GIFTEDNESS
The article demonstrates the process of development of psychology ideas about giftedness phenomenon. The trend analysis of the problem development allows the author to reveal the mechanisms that are influenced with the consistent change of forms of psychological thinking that goes in the direction of increasing complexity. The author shows the indicators of trend analysis and its connection with transspective analysis developed in the system anthropological psychology. The post-non-classical perspective of the giftedness phenomenon is discussed.
Keywords
system anthropological psychology,
open system,
self-development,
paradigm dynamics,
post-non-classical science,
non-classical science,
giftedness,
системная антропологическая психология,
открытая система,
саморазвитие,
парадигмальная динамика,
постнеклассическая наука,
неклассическая наука,
одаренностьAuthors
Всего: 1
References
Концепция и ее аспекты. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/
Концепция как философия. URL: http://ru.pages.wikia.com/wiki/action= ed-it§ion=2
Трансдисциплинарность. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/
Узнадзе Д.Н. Антология гуманной педагогики. М., 2000.
Galazhinskiy E.V., Klochko V.Y. System Anthropological Psychology: Methodological Foundations // Psychology in Russia: State of the Art. Scientific Yearbook / еd. by Yu.P. Zinchenko & V.F. Petrenko. M. : Lomonosov Moscow State University; Russian Psychological Society, 2012. Р. 81-98.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В. Психология инновационного поведения. Томск, 2009.
Концепт. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/%CA%EE%ED%F6%E5%EF%F6%E8%FF
Клочко В.Е. Парадигмальная динамика психологической науки как процесс усложнения психологического мышления // Парадигмы в психологии: Науковедческий анализ ИП РАН. 2012. С. 95-106.
Клочко В.Е. Эволюция психологического мышления: этапы развития и закономерности усложнения // Сибирский психологический журнал. 2011. № 40. С. 136-152.
Клочко В.Е. Самоорганизация в психологических системах: проблемы становления ментального пространства личности (введение в трансспективный анализ). Томск, 2005.
Интервью с Ю. Ковас. Математическая ДНК (Часть вторая) // Наука и технологии России. URL: http://www.strf.ru/material.aspx?CatalogId=221&d_no=45511.
Ивлева М.С. Философские основания психологической концепции одаренности : автореф. дис.. д-ра филос. наук. М., 2009.
Делез Ж., Гваттари Ф. Что такое философия? М. : АЛЕТЕЙЯ ; СПб., 1998. URL: http://philosophy.ru/library/deleuze/filosof.html
Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса // Собр. соч. : в 6 т. М. : Педагогика, 1982. Т. 1.