IMPACT LEVEL OF ACTIVATION OF THE FRONTAL CORTEX OF THE BRAIN AND TEMPERAMENT ON FORMATION OF THE COGNITIVE PROCESSES IN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS WITH MENTAL RETARDATION | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2013. № 49.

IMPACT LEVEL OF ACTIVATION OF THE FRONTAL CORTEX OF THE BRAIN AND TEMPERAMENT ON FORMATION OF THE COGNITIVE PROCESSES IN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS WITH MENTAL RETARDATION

The paper presents the results of a study showing interdependence of temperament, the level of activational processes of the frontal cortex of the brain and the formation of higher mental functions in primary school children with mental retardation. It is shown that the level of activation of the prefrontal cortex, which determines the temperament of the individual, may determine the possibility of the formation of higher mental functions.

Download file
Counter downloads: 233

Keywords

temperament, the activation level, impaired mental function, темперамент, уровень активации, задержка психического развития

Authors

NameOrganizationE-mail
Salevsky G.V.usua9@sibmail.com
Khabarova I.V.i_khab@mail.ru
Shilov S.N.shiloff.serg@yandex.ru
Kozhevnikov V.N.kozhevad97@mail.ru
Всего: 4

References

Хабарова И.В., Шилов С.Н. Особенности активационных процессов лобной коры головного мозга и темпераментальных характеристик у младших школьников с задержкой психического развития // Дефектология. 2012. № 3. С. 52-60.
Соколов А.Н., Бережная Н.Ф., Илюхина В.А. Диагностика уровня развития когнитивной сферы детей старшего дошкольного возраста с ЗПР церебрально-органического генеза : методическое пособие. СПб. : Институт мозга человека РАН, 2004. 50 с.
Русалов В.М. О природе темперамента и его месте в структуре индивидуальных свойств человека // Вопр. психологии. 1985. № 1. С. 19-23.
Колпаков В.Г., Чугуй В.Ф., Макаров В.В. и др. Определение темперамента у детей посредством родительских опросников // Известия СО АН СССР. Серия биол. наук. 1987. Вып. 21. С. 128-132.
Кожевников В.Н., Варлакова Я.В., Новиков В.Б., Тронин О.А. Аппаратнопрограммный комплекс омегаметрии // Современные проблемы радиоэлектроники : сб. науч. тр. / под ред. А.И. Громыко, А.В. Сарафанова. Красноярск : ИПЦ КГТУ, 2004. С. 660-662.
Илюхина В.А., Кривощапова М.Н., Матвеев Ю.К. и др. Особенности соотношения уровней активации лобной, височной и теменной коры по параметрам сверхмедленных биопотенциалов у детей 4-7 лет с возрастной нормой и задержкой развития речи // Журнал эволюционной биохимии и физиологии им. И.М. Сеченова. 2004. Т. 40, № 5. С. 455-468.
Емелина Д.А., Макаров И.В. Задержки темпа психического развития у детей (обзор литературных данных) // Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В.М. Бехтерева. 2011. № 3. С. 11-16.
Дробинская А. О., Фишман М.Н. Дети с трудностями в обучении (к вопросу об этиопатогенезе) // Дефектология. 1996. № 5. С. 22-28.
Домишкевич С.А. Функционально-уровневый подход к психодиагностике, коррекционно-развивающей работе и психологическому консультированию // Функционально-уровневый подход в психолого-педагогической диагностике. Иркутск : Издательство ИГЛУ, 2002. С. 16-22.
 IMPACT LEVEL OF ACTIVATION OF THE FRONTAL CORTEX OF THE BRAIN AND TEMPERAMENT ON FORMATION OF THE COGNITIVE PROCESSES IN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS WITH MENTAL RETARDATION | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2013. № 49.

IMPACT LEVEL OF ACTIVATION OF THE FRONTAL CORTEX OF THE BRAIN AND TEMPERAMENT ON FORMATION OF THE COGNITIVE PROCESSES IN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS WITH MENTAL RETARDATION | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2013. № 49.

Download full-text version
Counter downloads: 3721