DEVELOPMENT OF GIFTED IN DIFFERENT SOCIO-CULTURAL AND EDUCATIONAL ENVIRONMENTS: ORGANIZATION CROSS-CULTURAL STUDIES | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2013. № 50.

DEVELOPMENT OF GIFTED IN DIFFERENT SOCIO-CULTURAL AND EDUCATIONAL ENVIRONMENTS: ORGANIZATION CROSS-CULTURAL STUDIES

The article discusses the requirements for the organization of cross-cultural research aimed at studying the development of talent in different socio-cultural and educational environments. Argued that the fullness of the cross-cultural research is defined inclusion of the transcommunication process, taking into account the experience of the child's interaction with culture, mediated by adults, as well as the results of intercultural and trans-cultural analysis.

Download file
Counter downloads: 263

Keywords

intercul-tural research , transcultural study, cross-cultural research , ranscommunication , developing talent , talent , транскультурное исследование , межкультурное исследование , транскоммуникация, кросс-культурное исследование , одаренность , развитие одаренности

Authors

NameOrganizationE-mail
Klochko V.E.klo@nextmail.ru
Всего: 1

References

Wang M., Erdheim J. Does the five-factor model of personality relate to goal orientation? // Personality & Individual Differences. 2007. Р. 1493-1505.
Lynn R. Race differences in intelligence, creativity and creative achievement // Mankind Quarterly. 2007. № 48 (2). Р. 157-168.
Ушаков Д.В. Параллельные открытия в отечественной и зарубежной психологии: пример интуиции и имплицитного научения. URL: http://www.ipras.ru/ cntnt/rus/dop_dokume/mezhdunaro/nauchnye_m/razdel_1_o/ushakov_dv.html
Hjelle L., Ziegler D. Personality Theories: Basic Assumptions, Research, and Applications. 3th ed. McGrow-Hill, 1992.
Указ Президента РФ от 07.05.2012 № 599 «О мерах по реализации государственной политики в области образования и науки».
Мацумото Д. Психология и культура. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_ Buks/Psihol/Mats/05.php
Морен Э. Метод. Природа Природы. М. : Прогресс-Традиция, 2005. С. 464.
Коул М. Культурно-историческая психология: наука будущего. М., 1997. С. 432.
Мамардашвили М. Как я понимаю философию. М. : Прогресс, 1990. С. 358.
Корсини Р., Ауэрбах А. Психологическая энциклопедия. 2006. URL: http://psihologia.biz/psihologiya-psihologiya-obschaya/psihologicheskaya-entsiklopediya-chast298.html
Краснорядцева О.М., Ходжабагиянц Т.Г. Особенности динамических характеристик ментального пространства иммигрантов // Сибирский психологический журнал. 2007. № 25. С. 163-171.
Клочко В.Е., Краснорядцева О.М. Особенности операционализации понятия «Инновационный потенциал личности» // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 339. С. 151-154.
Клочко В.Е., Галажинский Э.В. Психология инновационного поведения. Томск, 2009. С. 18-31.
Клочко В.Е. Смысловая теория мышления в трансспективе становления психологического познания: эпистемологический анализ // Вестник Московского университета. 2008. Сер. 14: Психология. С. 87-101.
Клочко В.Е. Современная психология: системный смысл парадигмального сдвига // Сибирский психологический журнал. 2007. № 26. С. 15-21.
Клочко В. Е. Коммуникативная среда как фактор становления ментального пространства человека // Менталитет и коммуникативная среда в транзитивном обществе. Томск, 2004. С. 30-44.
Кабрин В.И. Коммуникативный мир и транскоммуникативный потенциал жизни личности: теория, методы, исследования. М. : Смысл, 2005. С. 248.
Выготский Л.С. Конкретная психология человека // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 1986. № 1.
Выготский Л.С. Собр. соч. : в 6 т. М. : Педагогика, 1982. Т. 1.
Вальсинер Я. Культура, развитие и методология в психологии: преодолеть отчуждение через эмпирические данные // Культурно-историческая психология. 2005. № 1. C. 37-50.
Бойко В.С. Самоорганизация и ее эволюция (философско-методологический анализ) : автореф. дис.. канд. филос. наук. Минск, 1972. 24 с.
 DEVELOPMENT OF GIFTED IN DIFFERENT SOCIO-CULTURAL AND EDUCATIONAL ENVIRONMENTS: ORGANIZATION CROSS-CULTURAL STUDIES | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2013. № 50.

DEVELOPMENT OF GIFTED IN DIFFERENT SOCIO-CULTURAL AND EDUCATIONAL ENVIRONMENTS: ORGANIZATION CROSS-CULTURAL STUDIES | Sibirskiy Psikhologicheskiy Zhurnal – Siberian Journal of Psychology. 2013. № 50.

Download full-text version
Counter downloads: 2936