Orthodoxy in the Carpatho-Dniestrovian Lands (To the 200th Anniversary of the Kishinev Diocese and the 100th Anniversary of the Second Marmarosh-Sighet Trial)
The population of Carpatho-Rus' continued to keep their Orthodox faith and ethnicity after the entry of these lands into the structure of the Catholic Polish and Hungarian Kingdoms. The struggle to keep the Orthodox faith continued even after the acceptance of the Union with Rome. Attempts to return to Orthodoxy were severely slashed by the authorities. This was demonstrated by the Austro-Hungarian authorities in the instigation of the First (1904) and Second (1913-1914) Marmarosh-Sighet Trails. The Moldavian Principality gave great help in the preservation of the Orthodox Faith in Carpatho-Rus'. Moldavian hospodars and boyars supported the Orthodox churches financially and the Metropolitan of Sochava and All-Moldavia appointed Orthodox hierarchs. In the beginning the Moldavian Orthodox Church was under the Galician Metropolia. Peter Moghila, Pamba Berynda and others, who originated from Moldavia, played a major role in the preservation of Orthodoxy in South-West Rus'. In 1812 the territory between the Pruth and Dniester Rivers, a part of the Moldavian Principality which was under Ottoman control, entered into the structure of Russia. The territory received the name Bessarabia. In 1813 the Diocese of Kishinev was formed. Its head was Metropolitan Gabriel Banulesco-Bodoni, who played a major role in its creation and formation.
Keywords
Gabriel Banulesco-Bodoni,
Pamba Berynda,
Peter Moghila,
Orthodoxy,
Unia,
Metropolia,
Bessarabia,
Moldavia,
Galician Principality,
Carpatho-Rus',
Гавриил Бэнулеску-Бодони,
Памва Берында,
уния,
православие,
Петр Могила,
митрополия,
Бессарабия,
Молдавия,
Галицкое княжество,
Карпатская РусьAuthors
Sulyak Sergey G. | Taras Shevchenko State University of Transnistria | sergei_suleak@rambler.ru |
Всего: 1
References
Стадницкий А. Гавриил Банулеску-Бодони, экзарх молдо-влахийский и ми- трополит Кишиневский. Кишинев, 1894. 456 с
Флоринский Николай, про- тоиерей. Жизнь и деятельность митрополита Банулеску-Бодони. Кишинев, 2013. 198 с
Филипенко А.А. Первый Архипастырь. Жизнь и дела Гавриила (Бэнулеску-Бодони). Одесса, 2009. 144 с
Суляк С.Г. Ими гордится Молдавия. С. 81-84
Кишиневская епархия / Русская православная церковь. Официаль- ный сайт Московского патриархата. URL: http://www.patriarchia.ru/db/ text/80872.html (дата обращения: 10 ноября 2013 г.)
Суляк С.Г. Ими гордится Молдавия. Биографии некоторых известных общественно-политических, религиозных, военных и культурных деятелей Молдавии // Русин. Международный исторический журнал / Отв. редактор С.Г. Суляк.2006. № 3 (5). С. 123-127
Суляк С.Г. Русины: из истории православной традиции. С. 132-133
Петров Н.И. Бессарабия. Историческое описание. Посмертный выпуск исторических изданий П.Н. Батюшкова. СПб., 1892. С. 150-160
Мохов Н.А. Очерки истории молдавско-русско-украинских связей (с древнейших времен до начала XIX века). Кишинев, 1961. С. 174-177
Крыловский А. Львов- ское Ставропигиальное братство. Киев, 1904. С. 198-200
Церковные братства на Руси. Львов, 1878. С. 20
Суляк С.Г. Русины: из истории православной традиции // Вестник Уд- муртского университета. Серия 5: История и филология. Выпуск 3. 2011. С. 130-131
Арсений (Стадницкий), епископ Псковский. Исследования и моно- графии по истории молдавской церкви. СПб., 1904. С. 16
Скочиляс I. Аспрокастрон-Білгород - кафедра Галицької митрополії у XIV ст. С. 120-121
Бабий А.И. Пра- вославие в Молдавии: история и современность. Кишинев, 1988. С. 7
Чистович И. Очерк истории западнорусской церкви. Ч. 1. СПб., 1882. С. 112
Суляк С.Г. Молдавия и Русский мир: возможно ли возвращение? С. 5
Скочиляс I. Аспрокастрон-Білгород - кафедра Галицької митрополії у XIV ст. // Ruthenica. Т. VІІI / Наук. редактори В. Ричка, О. Толочко. Київ, 2009. С. 120
Суляк С.Г. Осколки Святой Руси. С. 54
Суляк С.Г. Сын самодержца всея Руси // Русин. Международный исторический журнал / Отв. редактор С.Г. Суляк. 2005. № 2 (2). С. 30-31
Суляк С.Г. Молдавская Русь (к 650-летию образования молдавской государственности) // Русин. Между- народный исторический журнал. 2010. № 2 (20). С. 10
Суляк С.Г. Молдавия и Русский мир: возможно ли возвращение? // Русин. Международный исторический журнал / Отв. редактор С.Г. Суляк. 2012. № 3 (29). С. 5
Суляк С.Г. Молдавская Русь (к 650-летию образования молдавской государственности). С. 10
Грушевський М. Iсторiя України-Руси. Т. IV. XIV-XVI вiки - вiдносини полiтич- нi. Київ. 1993. С. 62-63
Голубинский Е.Е. История Русской Церкви. М., 1901. Т. 1. 1-я пол. С. 694
Щапов Я.Н. Государство и церковь Древней Руси X-XIII вв. М., 1989. С. 41
Назаренко А.В. Галицкая епархия. Середина ХII - ХIII в. / Православная энциклопедия. Т. 10. Второзаконие - Георгий. М., 2005. С. 322
Макарий (Булгаков), митрополит Московский и Коломенский. История русской церкви. Кн. 3. Т. IV. История русской церкви в период постепенного перехода ее к самостоятельности (1240-1559). М., 1995. С. 23, 29, 45-46
Флоря Б.Н. Галицкая епархия. Середина ХIV - начало ХVI в. / Православная энциклопедия. Т. 10. С. 325-326
Суляк С.Г. Осколки Святой Руси. Очерки этнической истории руснаков Молдавии. Кишинев, 2004. С. 82
Крип’якевич І. Галицько-Волинське князівство. Київ, 1984. С. 114, 116
ПСРЛ. Московский летописный свод конца XV в. Т. 25. С. 63
Макарий (Булгаков), митрополит Московский и Коломенский. История русской церкви. Кн. 2. Т. III. История русской церкви в период совершенствования зависимости ее от константинопольского патриарха (988-1240). М., 1995. С. 297
ПСРЛ. Т. 2. Ипатьевская летопись. С. 93