Ukraine and Russia in the social conflict: Metaphorical modeling in Russian media discourse | Rusin. 2015. № 4 (42).

Ukraine and Russia in the social conflict: Metaphorical modeling in Russian media discourse

The present study is dedicated to discovering the conceptual metaphors that are used by the Russian pro-government and opposition media in order to provide a particular perspective of the conflict that has taken place since December, 2013. By applying the theory of conceptual metaphor and methods of discourse analysis, we highlight both the sources of metaphor (disease / madness, commerce, theater, game, crime) and its targets (Russian and Ukrainian political leaders, peoples, and territories). We also analyze the axiological dimension of these metaphors and discover that in both types of media these metaphors are used to portray the sides of the conflict in a negative light, albeit with different targets.

Download file
Counter downloads: 398

Keywords

дискурс-анализ, концептуальная метафора, Россия, Украина, социальный конфликт, политический дискурс, discourse analysis, conceptual metaphor, Russia, Ukraine, social conflict, political discourse

Authors

NameOrganizationE-mail
Rezanova Zoya I.Tomsk State Universityrezanovazi@mail.ru
Shilyaev Konstantin S.Tomsk State Universityshilyaevc@gmail.com
Всего: 2

References

Antonova 2014 - Antonova T.G. Social Conflict through Conceptual Metaphor in Media Discourse // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. Р. 368-373.
Fairclough 1995 - Fairclough N.L. Media Discourse. London: Edward Arnold, 1995. 214 p.
Gibbs 2014 - Gibbs R.W. Conceptual metaphor in thought and social action // The power of metaphor: Examining its influence on social Life / M. Landau, M. Robinson, & B. Meier. Washington, DC: APA Press, 2014. Р. 17-40.
Hall et al. 1980 - Hall S. et al. CuLture, Media, Language. London: Hutchinson, 1980. 320 p.
Lakoff 2009 - Lakoff G. The Political Mind. Penguin Books, 2009. 320 p.
Lakoff, Johnson 2003 - Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. University Of Chicago Press, 2003. 256 p.
Landau, Nelson, Keefer 2015 - Landau M.J., Nelson N.M., Keefer L.A. Divergent Effects of Metaphoric Company Logos: Do They Convey What the Company Does or What I Need? // Metaphor and Symbol. 2015. VoL. 30, № 4. Р. 314-338.
van Dijk 2008 - van Dijk T.A. Discourse and Power. Palgrave Macmillan, 2008. 320 p.
Антонова 2013 - Антонова Т.Г. Метафорическое моделирование социального конфликта в медиадискурсе: ключевые дискурсивные метафоры // Язык и культура (Приложение). 2013. № 2. С. 5-8.
Будаев 2010 - Будаев Э.В. Политическая метафорология: ракурсы сопоставительного анализа // Политическая лингвистика. 2010. № 1 (31). С. 9-23.
Каслова 2013 - Каслова А.А. «Кризисные» метафоры в английском экономическом дискурсе (на примере экономического кризиса на Кипре) // Перевод и сопоставительная лингвистика / Гл. ред. А.А. Каслова. 2013. № 9. С. 61-64.
Мурай 2010 - Мурай Е.В. Фреймовые семантики и моделирование образа политика в англоязычной публицистике (гендерный аспект) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2010. № 593. С. 159-165.
Найдина 2015 - Найдина Д.С. Функционирование метафоры в процессах манипулирования в нефтегазовом субдискурсе // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 397. С. 33-37.
Пшенкин 2006 - Пшенкин А.А. Метафорический образ СССР / России в американском и российском политическом дискурсе // Политическая лингвистика. 2006. № 20. С. 146-161.
Резанова, Шиляев 2014 - РезановаЗ.И,Шиляев К.С. Особенности ключевой текстовой метафоры в романе Дж. Лондона «Michael, Brother Of Jerry» и его переводе «Майкл, брат Джерри» // Вопросы когнитивной лингвистики. 2014. № 3. С. 118-126.
Силантьев 2006 - Силантьев И.В. Газета и роман. Риторика дискурсных смешений. Языки славянской культуры, 2006. 224 c.
Ульманн 1970 - Ульманн С. Семантические универсалии // Новое в лингвистике. 1970. № 5. С. 250-299.
Чернявская 2006 - Чернявская В.Е. Дискурс власти и власть дискурса. М.: Флинта, 2006. 136 с.
Чудинов 2001 - Чудинов А.П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2001. 238 с.
Шиловская 2008 - Шиловская Е.Н. Сравнительно-сопоставительный анализ частотности варьирования метафор в немецкой, английской и российской рекламе автомобилей // Лингвокультурология. 2008. № 2. С. 194-202.
 Ukraine and Russia in the social conflict: Metaphorical modeling in Russian media discourse | Rusin. 2015. № 4 (42).

Ukraine and Russia in the social conflict: Metaphorical modeling in Russian media discourse | Rusin. 2015. № 4 (42).

Download full-text version
Counter downloads: 5779