Galician-Russian Praise of the Virgin Icons of the 15th - 16th Centuries: Genesis and Metamorphosis
The GaLician-Russian icons of Praise of the Virgin are interesting both due to their origin from the hymns of akathist worship, the circumstances of their appearance in the Galician-Russian lands (probably related to the Western Russian metropolitan Gregory Tsamblak), and their unprecedented abundance. This type includes the outstanding works of the 15th century belonging to the Przemysl School, the main icon-painting centre in Poland. In the 16th century small trading towns, primarily Sambir, housed icon-painters who created icons in the democratic version of the national icon-painting style, associated with the artistic achievements of the neighboring coreligious Moldova. The Lviv Renaissance affected all aspects of the spiritual life of Galician Rusins around 1600 during the events around the Brest Union (1596). A final episode of the two-century history of Praise of the Virgin in its Galician version is presented in Fyodor Senkovich's icon from the Ripnev village near Lviv, dated 1599. The Praise of the Virgin icons of the 15h - 16th centuries demonstrate the iconographic type transformation caused by the changes in the mentality of the Orthodox population in the east of the Polish Catholic state, indicating both involvement in the Balkan-Slavic church and cultural impulses, as well as general patterns of sacred art development.
Keywords
галицкая земля,
православная церковь,
иконографический канон,
иконы Богородицы,
культурно-конфессиональное пограничье,
Galicia,
Orthodox Church,
iconographic canon,
icons of the Virgin,
cultural and confessional borderlandAuthors
Shamardina Natalia V. | Immanuel Kant Baltic Federal University | NVOV04@mail.ru |
Всего: 1
References
Ангелов Д. Богомильство в Болгарии. М.: Иностранная литература, 1954. 136 с.
Возницький Б.Г. Олеський замок. Львiв: Каменяр, 1978. 143 с.
Воробьев К.В. Осада Константинополя 626 года и богослужебная память Субботы акафиста // Genesis: исторические исследования. 2017. № 10. С. 139-151.
Вуйцик В. Новознайдений твiр Федора Сеньковича // Образотворче мистецтво [Киïв]. 1972. № 2. С. 28-29.
Гелитович М. Богородиця з Дитям і похвалою (Ікони колекції Національного музею у Львові). Львів: Свічадо, 2005. 167 с.
Дробленкова Н.Ф. Макарий, митрополит Московский и всея Руси // Словарь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 2 (вторая половина XIV-XVI в.). Ч. 2: Л-Я / Отв. ред. Д.С. Лихачев. Л.: Наука, 1989. 528 с.
Дрэгуц В., Лупан П. Стенная роспись в Молдове ХV-ХVI вв. Бухарест: Меридиане, 1983. 236 с.
Искусство Византии в собраниях СССР. Каталог выставки. М.: Советский художник, 1977. Т. 3. 180 с.
Квливидзе Н.В. «Древо Иессеево» // Православная энциклопедия / Под ред. Патриарха Московского и всея Руси Кирилла. М.: Церковно-научный центр «Православная Энциклопедия», 2008. Т. 16. С. 269-271.
Прохоров Г.М. Иллюминированный греческий Акафист Богородице // Древнерусское искусство: Проблемы атрибуции. М.: Наука, 1977. Т. 10. С. 153-174.
Рогов А.И. Фрески Лаврова // Византия: Южные славяне и Древняя Русь. Западная Европа. Искусство и культура. М.: Наука, 1973. С. 339-351.
Сидор О. Iкони майстрiв Олексiя i Димитрiя в колекцiï Нацiонального музею у Львовi // Лiтопис Нацiонального музею у Львовi. Львiв: Нацiональний музей у Львовi. 2000. № 1 (6). С. 89-152.
Собко Н. Петр // Словарь русских художников. СПб.: тип. М.М. Стасюлевича, 1893. Т. III, вып. 1. Столб. 208-210.
Степаненко В.П. Военный аспект культа Богоматери в Византии (IX-XII вв.) // Античная древность и средние века. Екатеринбург: Урал. гос. ун-т, 2000. Вып. 31. С. 198-221.
Суляк С.Г. К вопросу о терминологии Карпатской Руси // Русин. 2019. № 55. C. 272-316. DOI: 10.17223/18572685/55/16
Суляк С.Г. Русины Карпато-Днестровских земель в молдавской средневековой дипломатике (общий обзор) // Русин. 2016. № 1 (43). С. 95-119. DOI: 10.17223/18572685/43/7
Ульянов О.Г. Воплощение тринитарного догмата в иконе «Архангел Михаил с деяниями» из собрания музеев Московского Кремля // Материалы VII-VIII Троицких чтений. Большие Вяземы: Гос. историко-литературный музей-заповедник А.С. Пушкина, 2004. С. 120-152.
Ульянов О.Г. Влияние Святой горы Афон на особенности почитания Святой Троицы при митрополите Киприане (к 600-летию преставления святителя) // Человек верующий в культуре Древней Руси: материалы междунар. конф., СПбГУ, 5-6 декабря 2005 г. СПб.: Лема, 2005. С. 88-100.
Чистович И. Очерк истории западно-русской церкви. СПб.: Изд-во Департамента уделов, 1882. Ч. 1. 226 с.
Шамардина Н.В. «Умиление» из Стороневичей (К вопросу о перемышльской школе иконописи) // Памятники культуры. Новые открытия: Ежегодник РАН. 1990. М.: Кругъ, 1992. С. 225-234.
Шамардина Н.В. Галицкая икона «Похвала Богоматери» // Русская художественная культура 15-16 вв.: материалы и исследования. М.: Гос. истор.-культур. музей-заповедник «Московский Кремль», 1998. С. 81-91.
Шамардина Н.В. Федор Сенькович - художник переходной эпохи. Калининград: Изд-во Калининград. гос. техн. ун-та, 2008. 280 с.
Щенникова Л. Царьградская святыня «Богоматерь Одигитрия» и ее почитание в Московской Руси // Древнерусское искусство. Византия и Древняя Русь. К 100-летию Андрея Николаевича Грабара (1896-1990). СПб.: Дмитрий Буланин, 1999. С. 329-347.
Этингоф О.Е. Образ Богоматери. Очерки византийской иконографии XI-XIII вв. М.: Прогресс-Традиция, 2000. 312 с.
Biskupski R. Ikony ze zbiorów Muzeum Historycznego w Sanoku. Warszawa: Krajowa Spółdzielnia Artystyczno-Techniczna, 1991. 136 с.
Janocha M. Ikony w Polsce. Od średniowiecza do współczesności. Warszawa: Arkady, 2018. 452 с.
Kruk M. Zachodnioruskie ikony Matki Boskiej z Dzieciątkiem w wieku XV і XVI. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagellońskiego, 2000. 372 с.