The Artistic Specificity of the Transcarpathian Material Culture in the Works by Sergey Makovsky: A Look at the Historical Tradition as a Fact of Modernity | Rusin. 2021. № 66. DOI: 10.17223/18572685/66/13

The Artistic Specificity of the Transcarpathian Material Culture in the Works by Sergey Makovsky: A Look at the Historical Tradition as a Fact of Modernity

In the article, the life and many-sided activities of the historian, ethnographer and art critic Sergey Konstantinovich Makovsky (1877-1962) serves as the background to focus on his book Peasant Art of Subcarpathian Russia, published in Prague in Russian, Czech (1925) and English (1926) languages. Although not banned in Soviet Ukraine, it was not promoted either because of the writer's emigre past and his proximity to the House of Romanov. However, the book was well known to specialists: the predominantly aesthetic approach to folk art, first applied in it, echoes in the studies of the 1960s and even later. Peasant Art of Subcarpathian Russia resulted for the exhibition, organized by the school department of the Uzhhorod Civil Administration in 1924. As an expert and director of the exhibition, Makovsky traveled all over Transcarpathia, where he studied art objects at the places of their production, talked to artisans, took photos and collected valuable items. Makovsky thought of the works of peasant art not only as of merely museum exhibits, but also a ”still living force”, a living testimony to the regional history. The authors of the article use a biographical, textual, historiographical, and comparative methods to conclude that in his book Makovsky is the first to explore the peasant art of Transcarpathia as a professional critic of modern art. In the Carpathians, he encounters peasant creativity, where decorativeness, which is also inherent in modernists, is the main property inextricably linked with applied expediency and local tradition. Makovsky is fascinated by this heritage, avidly perceives it, producing accurate observations and generalizations.

Download file
Counter downloads: 28

Keywords

Sergey Makovsky, historical tradition, everyday art, Peasant Art, ethnic aesthetics of the Carpathians, Subcarpathia, Transcarpathia, ornament

Authors

NameOrganizationE-mail
Lagutenko Olga A.National Academy of Fine Arts and Architectureolgalagutenko5@gmail.com
Puchkov Andrii O.National Academy of Fine Arts and Architecturedr.a.puchkov@ukr.net
Selivatchov Michael R.National Academy of Fine Arts and Architecturemik_sel@ukr.net
Всего: 3

References

Голлербах Е.А. Немецкий след в русском пантеоне: Петербургское издательство «Пантеон» (1907-1912) как агент немецкой культуры // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2010. Т. 11, вып. 3. С. 177-186.
Династия Маковских (продолжение). URL: https://subscribe.ru/group/chelovek-priroda-vselennaya/3604553 (дата обращения: 17.01.2021).
Династия Маковских. URL: https://subscribe.ru/group/chelovek-priroda-vselennaya/3468873/ (дата обращения: 17.01.2021).
Лебедева Т.В. «Страницы художественной критики» - итог раннего творчества С.К. Маковского // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2006. № 2. С. 192-198.
Лебедева Т.В. Сергей Маковский: Страницы жизни и творчества. Воронеж: Воронежский ун-т, 2004. 484 c.
Логвин Г.Н. Украинские Карпаты. М.: Искусство, 1973. 192 с.
Маковский С. И аз воздам: Роман. Отрывки // Литературная газета. 1990. 26 сент.
Маковский С. На Парнасе «Серебряного века»: статьи. Мюнхен: Изд. Центр. объединения полит. эмигрантов из СССР (ЦОПЭ), 1962. 364, [8] с., 13 лл. ил.
Маковский С. Памяти современников: Статьи. Нью-Йорк: Изд-во им. Чехова, 1955. 413 с.
Маковский С. Силуэты русских художников. Прага: Наша речь, 1922. 160 с.
Маковский С.К. Страницы художественной критики: в 3 кн. 2-е изд. СПб.: Пантеон; Аполлон, 1909-1913. Кн. 1-3.
Макушенко П.И. Народное деревянное зодчество Закарпатья (XVIII - начала XX века). М.: Стройиздат, 1976. 98 с.: 75 с. ил.
Народне мистецтво Карпат / Альбом ілюстр.: С.К. Маковський; передм. М.Р. Селівачова; упоряд. О.О. Савчук. Харків: Вид. Олександр Савчук, 2019. 128 с.: 110 табл. іл.
Народное искусство Галиции и Буковины и Земский союз в 1916-1917 гг. войны = Народне мистецтво Галичини й Буковини / Ком. Юго-Зап. фронта Всерос. земск. союза (Отд. помощи населению, пострадавшему от войны). Киев: Тип. Худ.-ремесл. школы-мастерской печатного дела, 1919. 64, [3] с., [8] л. ил.: ил.
Народное искусство Подкарпатской Руси / Пояснит. текст С.К. Маковского. Прага: Пламя, 1925. 162 с.: ил.
Тарас Я.М. Українська сакральна дерев’яна архітектура: Словник-довідник. Львів: Ін-т народознавства НАНУ, 2006. 584 с.: іл.
Щербаківський Д.М. Українське мистецтво: Т. 2: Буковинські і галицькі деревляні церкви, надгробні і придорожні хрести, фігури і каплиці. Київ; Прага: Укр. гром. вид. фонд, 1926. XXXIV c.: іл.
Katalog výstavy: «Umění a život Podkarpatské Rusi», pořádané pod záštitou guvernéra Podkarpatské Rusi dra Antonína Beskida školským odborem civilní správy Podkarpatské Rusi v Užhorodě 1924, 20. Březen - 1. květen / uspořádal a redigoval Sergej Makovskij. Praha: Umělecko-průmyslové museum obchodní: Živnostenská komora, 1924. 159 s.
Lidové Umĕni Podkarpatské Rusi / Objasňuje S. K. Makovský; Přeložil Ant. Poláček. Praha: Plamja, 1925. 56 s. [100] s. obr. příl., il.
Peasant Art of Subcarpathian Russia / Explanatory text by S. Makovskij. Preface by J. Gordon. Transl. by L. Hyde. Prague: Plamja edition, 1926. 154 p.: il.
 The Artistic Specificity of the Transcarpathian Material Culture in the Works by Sergey Makovsky: A Look at the Historical Tradition as a Fact of Modernity | Rusin. 2021. № 66. DOI: 10.17223/18572685/66/13

The Artistic Specificity of the Transcarpathian Material Culture in the Works by Sergey Makovsky: A Look at the Historical Tradition as a Fact of Modernity | Rusin. 2021. № 66. DOI: 10.17223/18572685/66/13

Download full-text version
Counter downloads: 485