The Slavic cultural code in the transmedia metaverse of The Witcher | Rusin. 2025. № 79. DOI: 10.17223/18572685/79/15

The Slavic cultural code in the transmedia metaverse of The Witcher

The article explores the functioning of the Slavic cultural code in the transmedia universe of The Witcher.The authors examine how elements of Slavic mythology and folklore are represented and transformed across various media platforms: Andrzej Sapkowski's literary works, the video game The Witcher 3: Wild Hunt, and the Netflix television series. The study demonstrates that in literature, Slavic myth serves as a polyphonic and symbolically rich foundation that supports intertextuaL play; in the video game, it becomes a fully integrated narrative and gamepiay structure that enhances immersion; and in the series, it is largely reduced to a decorative function, subordinated to genre cliches. Special attention is paid to the adaptation of mythological figures -such as the Noonwraith, Leshy, and Striga-which are reimagined in different forms, from mere references to interactive audiovisual models. Employing semiotic and intertextuai methods, the article analyzes how cultural signs are translated, transformed, and experienced in digital media, arguing that the video game medium provides the most complex and immersive mode of cultural transmission, in which myth reveals its true nature as emotionally charged and action-oriented world interpretation.

Download file
Counter downloads: 3

Keywords

cultural code, myth, mythology, Slavic folklore, fantasy, The Witcher, media convergence, semiotics of art, game studies

Authors

NameOrganizationE-mail
Rapota Danila A.Tomsk State Universityrapota.danil@yandex.ru
Novikova Eleonora G.Tomsk State Universitylinx@rambler.ru
Всего: 2

References

Галанина Е.В., Батурин Д.А. Мифологические структуры в видеоиграх: архетипы // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2019. № 36. С. 31-48. doi: 10.17223/22220836/36/4.
Дженкинс Д. Конвергентная культура. Столкновение старых и новых медиа. М.: Группа компаний «РИПОЛ классик», 2019. 384 с.
Дуванов А. Читать, играть, смотреть: полный гид по культовой вселенной «Ведьмака» // Кинопоиск. 19 мая 2025 г. URL: https://www.kinopoisk.ru/media/article/4011211.
Дьяконов И.М. Архаические мифы Востока и Запада. М.: Наука, Главная редакция восточной литературы, 1990. 247 с.
Заврумов З.А, Страусов В.Н., Моногарова А.Г Славянские языческие коды в современной русской лингвокультуре // Вестник Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н.А. Добролюбова. 2022. Вып. 1 (57). С. 28-42. doi: 10.47388/2072-3490/Lunn2022-57-1-28-42.
Изотова Н.Н. Культурный код: семиотический аспект // Культура и цивилизация. 2020. Т. 10, № 1А. С. 122-127. doi: 10.34670/AR.2020.47.1.016.
Кристева Ю. Семиотика: Исследования по семанализу. М.: Академический проект, 2013. 285 с.
Кузнецова Е.В. Культурный код восточных славян: особенности формирования и проявления (на примерах из белорусской и русской культур) // Искусство и культура. 2023. № 2 (50). С. 51-55.
Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров. Человек - текст - семиосфера - история. М.: Языки русской культуры, 1996. 464 с.
Люка Р Ведьмак. История франшизы. От фэнтези до культовой игровой саги / [пер. с фр. А.А. Полуниной]. М.: Эксмо, 2023. 240 с.
Миронова П.Б. Проблемы перевода названий славянских мифологических персонажей в «Саге о Ведьмаке» А. Сапковского // Славянский мир: общность и многообразие. 2019. № 1. С. 268-270. doi: 10.31168/2619-0869.2019.3.11.
Мифы народов мира: энциклопедия: в 2 т / гл. ред. С.А. Токарев. М.: Сов. энциклопедия, 1980. Т. 1. 672 с.
Мифы народов мира: энциклопедия: в 2 т / гл. ред. С.А. Токарев. М.: Сов. энциклопедия, 1982. Т. 2. 720 с.
Михайлин И.А. Топонимия компьютерных игр (на материале игры «Ведьмак 3: Дикая охота») // Русский язык в образовательном пространстве Юга России и Северного Кавказа. II Намитоковские чтения: материалы Междунар. науч. конф. по общей и регион.й ономастике. Майкоп, 22-24 мая 2023 г. Майкоп : Электронные издательские технологии, 2023. С. 128-131.
Сапковский А. Последнее желание. Меч предназначения : [фантаст. романы] / пер. с пол. Е. Вайсброта. М.: АСТ; Астрель, 2011. 631 с.
Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т / под общ. ред. Н.И. Толстого. М.: Междунар. отношения, 1995. Т. 1. 578 с.
Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н.И. Толстого. М.: Междунар. отношения, 1999. Т. 2. 697 с.
Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т / под общ. ред. Н.И. Толстого. М.: Междунар. отношения, 2004. Т. 3. 697 с.
Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т / отв. ред. С.М. Толстая. М.: Междунар. отношения, 2009. Т. 4. 649 с.
Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т / отв. ред. С.М. Толстая. М.: Междунар. отношения, 2012. Т. 5. 728 с.
Эко У Отсутствующая структура. Введение в семиологию. СПб.: Симпозиум, 2006. 544 с.
Gawronski S., Kinga B. A Real Witcher-SLavic or Universal; from a Book, a Game or a TV Series? // Arts. 2020. Vol. 9, № 4. Article 102. doi: 10.3390/ arts9040102.
Obertová Z. Slavic Mythology Lost in Fantasy: Literary Adaptations of Slavic Beliefs in Andrzej Sapkowski’s and Juraj Červenák’s Novels // Narodna umjetnost. 2022. Vol. 59, № 2. Р. 119-132.
Purchese R. Meeting Andrzej Sapkowski, the writer who created The Witcher // Eurogamer. 24 марта 2017. URL: https://www.eurogamer.net/meeting-andrzej-sapkowski-the-writer-who-created-the-witcher.
Toss a Coin to Your Author: PW Talks with Andrzej Sapkowski // Publishers Weekly. 28.01.2020. URL: https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/authors/interviews/article/82269-toss-a-coin-to-your-author-pw-talks-withandrzej-sapkowski.html (дата обращения: 05.06.2025).
Wiedzmin by Andrzej Sapkowski // OceanofPDF. 10 June 2023. URL: https://oceanofpdf.com/authors/andrzej-sapkowski/pdf-epub-wiedzmindownload (дата обращения: 05.06.2025).
 The Slavic cultural code in the transmedia metaverse of <i>The Witcher</i> | Rusin. 2025. № 79. DOI: 10.17223/18572685/79/15

The Slavic cultural code in the transmedia metaverse of The Witcher | Rusin. 2025. № 79. DOI: 10.17223/18572685/79/15

Download full-text version
Counter downloads: 408