Philosophy and Poetics of the four elements in the story «Carriage» by Nikolai Gogol: absence and its sense | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2014. № 2.

Philosophy and Poetics of the four elements in the story «Carriage» by Nikolai Gogol: absence and its sense

The short story «Carriage» by Nikolai Gogol is devoted to a person’s asserting himself as man in the abstract space of social interactions. Absurd social guidelines intersect with the Word as the primary unrealized potency. This eventually leads to a deformation of reality. Undoubtedly, this «cosmogony in reverse» updates with particular urgency the philosophy and poetics of the elements of the universe, and «the nuclear-free» existence of the four-element hemisphere becomes the basis of the story. Paradoxically, the earth loses its firmness and solidity, - its categorial attributes, - and turns into mud; smoke is generated by emptiness rather than by fire; respiration occurs in the absence of air; water pours, but there is no current. The elements that in their interaction embody the very arrangement of existence are deprived of their fundamental, essential attributes, and thereby reveal the fictitiousness as the substantial basis of human life and the existence of the world as a whole. The embodiment of all this is a carriage that does not go anywhere.

Download file
Counter downloads: 194

Keywords

Н. В. Гоголь, «Коляска», четыре стихии, грязь, «дым без огня», «безвоздушное пространство», «льющаяся вода», Слово-Логос, социальный абсурд, Nikolai Gogol, «Carriage», four elements, mud, «smoke without fire», «respiration without air», «airless space», «pouring water», Word-Logos, social absurdity

Authors

NameOrganizationE-mail
Tretyakov Evgeniy Olegovichshvarcengopf@mail.ru
Всего: 1

References

Бардо Тодол // Цветков Е. П. В царстве сна и смерти. М., 1991.
Бочаров С. Г. Загадка «Носа» и тайна лица // Бочаров С. Г. О художественных мирах. М., 1985.
Брагина Н. Н. Н. В. Гоголь: симфония прозы. Иваново, 2007.
Вайскопф М. Сюжет Гоголя: Морфология. Идеология. Контекст. М., 2002.
Гиппиус В. В. Творческий путь Гоголя // Гиппиус В. В. От Пушкина до Блока. М.; Л., 1966.
Гоголь Н. В. Полн. собр. соч.: В 14 т. М.; Л., 1937-1952. Т. 3. 1948.
Иваницкий А. И. Морфология земли и власти. М., 2000.
Манн Ю. В. «Ревизор». Общая ситуация. Миражная интрига // Манн Ю. В. Поэтика Гоголя. М., 1988.
Мережковский Д. С. Гоголь и черт (Исследование) // Мережковский Д. С. В тихом омуте. Статьи и исследования разных лет. М., 1991.
Нестеров А., Стефанов Ю. Алхимическая тинктура Артура Мейчена // Мейчен А. Белые люди. М., 2001.
Степанов Н. Л. Н. В. Гоголь: творческий путь. М., 1959.
Тютчев Ф. И. Silentium! («Молчи, скрывайся и таи..») // Тютчев Ф. И. Полн. собр. сочинений и писем: В 6 т. М., 2002. Т. 1: Стихотворения, 1813-1849.
 Philosophy and Poetics of the four elements in the story «Carriage» by Nikolai Gogol: absence and its sense | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2014. № 2.

Philosophy and Poetics of the four elements in the story «Carriage» by Nikolai Gogol: absence and its sense | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2014. № 2.