Linguistic aspect of studying hagiographical texts
In the paper sanctity is regarded as a semantic space and as a phenomenon of Russian culture. The author analyzes the hagiographic texts of the XI - XVII centuries, describing the lives and the spiritual path of Russian venerable saints. The research is based on the method of the situational semantic and framing analysis by A. Kamalova. The «surface-syntactic» and «surface-semantic» levels of the frame permit to determine the kernel of analyzed area according to two models. The first model presumes that attribute ‘saint’ is characterizing nouns nominating the God, the Virgin, the angels, the saints of God, the ecclesiastical ceremonies, books, religious fetes, etc. In the second model the ‘saint’ replaces the subject position and determines the saints of God; the verbs signify the meaning of sacral actions, discourse, perception, etc. The «thematic» level characterizes the periphery of semantic area and defines the scenic connections exemplary for the lives of saints, namely: the saint - devotional parents, the saint - moral exploit, the saint - probations, and so on. The «narrative» frame level lines up the moral path screenplay of the saint.
Keywords
methods,
frame,
hagiography (lives of saints),
saint,
saintship,
word,
методика,
фрейм,
жития преподобных,
святость,
святой,
словоAuthors
Smirnova S. A. | | saa29@mail.ru |
Всего: 1
References
Флоренский П. А. Христианство и культура. М., 2001.
Шабес В. Я. Событие итекст. М., 1989.
Федотов Г. П. Русская религиозность. Ч. I: Христианство Киевской Руси. X-XIII вв. // Федотов Г. П. Собр. соч.: В 12 т. М., 2001. Т. 10.
Тупиков В. А. Особенности цитирования Священного Писания в оригинальных произведениях русской агиографии (на материале произведений Епифания Премудрого): Дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 2011.
Топоров В. Н. Святость и святые в русской духовной культуре: В 2 т. М., 1995. Т. 1.
Сабиров В. Ш. Любовь как откровение личности - божественной и человеческой // Человек. 2004. № 1. С. 7-85.
Пономаренко Т. О. Языковые особенности Жития Нифонта 1222 г.: Дис.. канд. филол. наук. Казань, 2009.
Колесов В. В. Русь: наследие в слове. Кн. 1: Мир человека. СПб., 2000.
Кубрякова Е. С. и др. Краткий словарь когнитивных терминов. М., 1996.
Кусков В. В. История древнерусской литературы. М., 1998.
Климова С. Н. Феноменология святости и страстности в русской философии культуры. СПб., 2004.
Вагнер Г. К. Канон и стиль в древнерусском искусстве. М., 1987.
Камалова А. А. Семантические типы предикатов состояния в системном и функциональном аспектах. Архангельск, 1998.
Батурина Т. М. Семантика и функции глаголов в житии Александра Невского: Дис.. канд. филол. наук. Волгоград, 2010.
Булгаков С. Н. Православие. М., 2001.
Ашхарава А. Т. Концепт дитя в русской языковой картине мира: Дис.. канд. филол. наук. Архангельск, 2002.
Абрамова И. Ю. Структурно-семантическая и синтаксическая организация агиографических текстов стиля «плетение словес» (на материале житий XIV- XV вв.): Дис.. канд. филол. наук. Н. Новгород, 2004.