Structural organization of Kazym Khanty ritual bear songs | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 4. DOI: 10.17223/18137083/65/2

Structural organization of Kazym Khanty ritual bear songs

The Kazym Khanty ritual of the bear festival is currently experiencing its second birth. Interest in folk creativity appeared; a new generation of performers is growing up. Thus, the question of the poetics of sacred texts becomes very urgent. Ritual songs of the bear festival are characterized by multi-level text structure. The minimal stable, repeatable unit a formula. The next level of the text, which is characteristic of typicality, is the plot. The paper is devoted to the description of the principles of plot construction of the ritual songs of the Kazym Khanty bear festival. The author studies the songs of the kajoen ar genre (the songs that praise the bear). The comparison of eleven songs of this genre made it possible to identify the constant elements in the narrative structure that are close to the typical epic places of Siberian people. Despite the heterogeneity of the genre, the analysis revealed the following typical places: a description of the bear’s life in the forest; appearance of a man; bear hunting; ritual activities after the bear hunting; skinning; delivery to the camp; shouting the name of the area along the road; meeting of hunters in the camp; holding a bear festival. The bear festival ritual is described by the following typical moments: the gathering of guests, prayer, sacrifice, fun, singing, dancing, playing musical instruments, the coming of deities, the final of the rite (sending the souls of a bear). Thus, ritual songs reproduce all the key stages of the rite itself. The songs of the genre kajoen ar represent a very diverse material of varying degrees of typification. The bear delivery songs are the most formalized, describing the life of a bear in the forest. The song-myths are the least formalized, describing some unique event of sacred history.

Download file
Counter downloads: 143

Keywords

обрядовый фольклор, типическое место, типизированное сюжетостроение, ritual folklore, typical place, typed plot construction

Authors

NameOrganizationE-mail
Grinevich A. A.Institute of Philology of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciencesannazor@mail.ru
Всего: 1

References

Гацак В. М. Пространства этнопоэтических констант // Народная культура Сибири: Материалы VIII науч.-практ. семинара Сибир. регионального вузовского центра по фольклору / Отв. ред. Т. Г. Леонова. Омск: Изд-во Омск. гос. пед. ун-та, 1999. С. 109-112.
Гацак В. М. Фольклор - память традиции (Уровни и формы этнопоэтической константности) // Вестн. Дагестан. научн. центра. 2000. № 8. С. 94-103.
Гацак В. М. Этнопоэтические константы в фольклоре: Уровни, изоглоссы, «мультимедийные» формы (на славянском и неславянском материале) // Литература, культура и фольклор славянских народов: XIII Междунар. съезд славистов, г. Любляна, авг. 2003 г.: Докл. рос. делегации. М.: ИМЛИ РАН, 2002. С. 311-324.
Гриневич А. А. Устойчивые элементы поэтической системы обрядовых песен медвежьего праздника казымских хантов: поэтическая формула // Сибирский филологический журнал. 2016. № 4. С. 18-27.
Диалектологический словарь хантыйского языка (шурышкарский и приуральский диалекты) / Под ред. Н. Б. Кошкаревой. Екатеринбург: Баско, 2011. 208 с.
Карьялайнен К. Ф. Религия югорских народов: В 3 т. Т. 3/ Пер. Н. В. Лукиной. Томск: Изд-во Том. ун-та, 1996. 247 с.
Кузьмина Е. Н. Указатель типических мест героического эпоса народов Сибири (алтайцев, бурят, тувинцев, хакасов, шорцев, якутов): Экспериментальное изд. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2005. 1383 с.
Кузьмина Е. Н. О новых аспектах изучения произведений героического эпоса народов Сибири: опыт систематизации «общих мест» // Первый Всерос. конгресс фольклористов: Сб. докл. Т. 3. М.: Гос. республ. центр рус. фольклора, 2006. С. 55-69.
Лотман Ю. М. Текст в тексте // Текст в тексте: труды по знаковым системам XIV. Тарту: Тарт. гос. ун-т, 1981. С. 3-18.
Мелетинский Е. М. «Эдда» иранние формы эпоса. М.: Наука, 1968. 366 с.
Молданова Т. А. Современное состояние фольклора // Языки и фольклор коренных народов Сибири. 2016. № 2(31). С. 117-125.
Поппе Н. Н. Халха-монгольский героический эпос. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1937. 128 с. (Тр. Ин-та востоковедения АН; Т. 26).
Риццолатти Дж., Синигалья К. Зеркала в мозге: О механизмах совместного действия и сопереживания / Пер. с англ. О. А. Кураковой, М. В. Фаликман. М.: Языки славянских культур, 2012. 208 с.
Сакральные песни медвежьего праздника казымских хантов / Сост. Т. А. Молданов; науч. ред. О. В. Василенко; отв. ред. О. Э. Добжанская. Якутск: ИЦ АГИКИ, 2016. 157 с. (Письмена на снегу; Вып. 1).
Ухов П. Д. Вступительная статья // Былины. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1957. С. 3-48.
Ухов П. Д. Атрибуции русских былин. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1970. 190 с.
Шкловский В. Б. Искусство как прием // О теории прозы. М.: Круг, 1925. С. 7-20. URL: http://www.opojaz.ru/manifests/kakpriem.html
 Structural organization of Kazym Khanty ritual bear songs | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 4. DOI: 10.17223/18137083/65/2

Structural organization of Kazym Khanty ritual bear songs | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 4. DOI: 10.17223/18137083/65/2