“Three sisters” by A. P. Chekhov in the production by P. Sharoff, a student of K. S. Stanislavsky | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 1. DOI: 10.17223/18137083/66/8

“Three sisters” by A. P. Chekhov in the production by P. Sharoff, a student of K. S. Stanislavsky

The subject of research is the drama by A. P. Chekhov “Three sisters” in the productions of two Russian directors - K. S. Stanislavsky (1906, 1921-1922) and P. Sharoff (Peter Sharoff, 1956). Both interpretations were shown on European stages in particular in Vienna at intervals of 30 and 50 years, and the critics believe them to have much in common. This similarity was not a coincidence because Sharoff, a former student of Stanislavsky and an artist of the Moscow Art Theater, considered the production of his teacher to be a kind of standard. This paper gives a short background of the reception of Chekhov’s drama in German-speaking countries at the beginning of the 20th century in literary and theatrical criticism. It is shown that at first Chekhov was perceived as a writer-pessimist. In sharp contrast to this opinion were life-affirming touring performances of Stanislavsky and the version of Sharoff. These directors were the first to get into an argument with the traditional interpretation of Chekhov in the West. After some decades, experts recalled their productions as examples of theatrical art and true understanding of the Russian writer. The scientific novelty of this paper is a comparative analysis of two directors’ approaches in the interpretation of “Three sisters.” A conclusion is made that both productions combine the desire for an adequate transfer of the original and the closeness in the stylistic decision.

Download file
Counter downloads: 154

Keywords

драматургия, А. П. Чехов, П. Шарофф, К. С. Станиславский, drama, A. P. Chekhov, P. Sharoff, K. S. Stanislavsky

Authors

NameOrganizationE-mail
Adam E. A.Tomsk State UniversityJaneadva@rambler.ru
Всего: 1

References

Баутдинов Г. Режиссер Петр Шаров в Италии (К 130-летию П. Ф. Шарова) // Эмигрантская лира. 2016. № 2. URL: http://www.promegalit.ru/public/16169_gamer_ bautdinov_rezhissjor_pjotr_sharov_v_italii.html
Вагапова Н. Режиссер Петр Федорович Шаров (Неизвестные страницы русского театрального зарубежья) // Вопросы театра. 2008. № 3-4. С. 318-335. URL: http://www.2008_3-4_318-335_vagapova. pdf
Вульф В. Нидерландский Станиславский // Театральный дождь: Заметки и эссе. М., 1998. С. 114-117. (Сер. «Мир искусств»; № 4).
Дик Г. Чехов в немецкой литературе и критике / Пер. А. Л. Безыменской // Чехов и мировая литература. Кн. 1. М.: Наука, 1997. С. 121-139. (Литературное наследство; Т. 100).
Клуге Р.-Д. Судьба творчества Чехова в Германии (1890-1914 гг.) // Чеховиана. Чехов в культуре XX века: Статьи, публикации, эссе. М.: Наука, 1993. С. 153-159.
Клуге Р.-Д. Чехов в Баденвейлере // Чехов и мировая литература. Кн. 1. М.: Наука, 1997. С. 218-226. (Литературное наследство; Т. 100).
Нечепорук Е. И. Чехов на австрийской сцене // Чехов и мировая литература. Кн. 1. М.: Наука, 1997. С. 299-368. (Литературное наследство; Т. 100).
Режиссерские экземпляры К. С. Станиславского: В 6 т. Т. 3 / Вступ. ст. И. Н. Соловьёвой. М.: Искусство, 1983. 495 с.
Скандура К. Петр Шаров, посланник К. С. Станиславского в Италии // Россия и Италия. Вып. 5: Русская эмиграция в Италии в XX веке. М.: Наука, 2003. C. 251-258.
Станиславский К. С. Собрание сочинений: В 8 т. М.: Искусство, 1954. Т. 1. 516 с.
Театральная энциклопедия / Гл. ред. П. А. Марков. М.: Сов. энцикл., 1967. Т. 5.
Урбан П. Драматургия Чехова на немецкой сцене / Пер. А. Л. Безыменской // Чехов и мировая литература. Кн. 1. М.: Наука, 1997. С. 140-200. (Литературное наследство; Т. 100).
Eliseo, un teatro e suoi protagonisti. Roma, 1900-1990 / Ed. by M. Giammusso. Roma, 1989. P. 87.
Kauer. Tschechow im Geiste Stanislawskis. «Drei Schwestern» im Volkstheater // Volksstimme. 1956. 6. März.
Kerr A. Die Welt im Drama. Bd V. Berlin: S. Fischer Verl., 1917. 240 S.
Max Mell als Theaterkritiker / Eingel. und hrsg. von M. Dietrich. Wien, 1983. S. 306.
Musil R. Gesammelte Werke in neun Bänden: In 9 Bde. Hrsg. von Frisé A. Bd 9: Kritik. Reinbek bei Hamburg, 1978. S. 1476-1561.
Rischbieter H. Die Wahrheit, leise und unerträglich // Theater heute. 1965. No. 3. S. 24-30.
Sharoff Pietro // Enciclopedia dello spettacolo / Fon data da Silvio D’Amico. Roma: Unedi-Unione editoriale, 1975. Vol. VIII. P. 1918.
Una scuola per il Teatro. L’attivita del’ Accademia dal 1946 al. 1993. Spoleto: Ange lus Editor, 1993.
Volkstheater. O. B.: «Drei Schwestern» // Neues Österreich. 1956. 6. März.
Wenzel W. Tschechow - Höhepunkt der Ruhrfestspiele. Das Gastspiel des Wiener Volkstheaters // Deutsche Woche (München). 1957. No. 30, 24. Juli. S. 13.
 “Three sisters” by A. P. Chekhov in the production by P. Sharoff, a student of K. S. Stanislavsky | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 1. DOI: 10.17223/18137083/66/8

“Three sisters” by A. P. Chekhov in the production by P. Sharoff, a student of K. S. Stanislavsky | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 1. DOI: 10.17223/18137083/66/8