Semiotics of chess in the literature of the 19th century: to the interpretation of Nikolay Aksharumov “The Player” | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 2. DOI: 10.17223/18137083/67/5

Semiotics of chess in the literature of the 19th century: to the interpretation of Nikolay Aksharumov “The Player”

The paper is devoted to the investigation of the semiotics of chess-game in the literature and culture of the 1st part of the 19th century. The formation of the semiotics of chess is considered in European and Russian literature. It can be stated that the semiotics of chess is reflected in 1) special literature and periodicals; 2) literary mode of life (chess as QR-code of the 19th century); 3) the plot of the narrative prose. The last aspect is of particular interest since it allows one to judge the formation of a reader’s subculture, consisting of amateur chess-makers and professionals. This principle was reflected in the epistolary novel of Goethe’s younger contemporary, W. Heinze, in his novel “Anastasia und das Schachspiel” (1803). Melodramatic intrigue, by virtue of its triviality, becomes secondary, giving way to the intrigue of another level related to the study of the fundamentals of chess. The second part of the paper is devoted to the investigation of the plot and narration features of the novel “The Player” (“Igrok,” 1858) of Nikolai Dmitrievich Aksharumov. In particular, three levels of the plot organization of “The Player” are considered. Firstly, the level of allusions and reminiscences composing the “German” background of the story and accumulating the most common plot situations is analyzed. Secondly, the reflection of the aesthetic program of esthetics is considered. Thirdly, the system of references forming the “closest circle” of reading is studied. In conclusion, the hypothesis is made that the category of “ideal reader” was more closely matched by a real person - chess-master A. D. Petrov.

Download file
Counter downloads: 104

Keywords

русская литература XIX в, фабула и сюжет, классика и беллетристика, вторичность и альтернативность, семиотика шахмат, Николай Ахшарумов, Russian literature of the 19th century, story and plot, classics and fiction, secondariness and alternative, semiotics of chess, Nikolay Aksharumov

Authors

NameOrganizationE-mail
Kozlov A. E.Novosibirsk State Pedagogical Universityalexey-kozlof@rambler.ru
Всего: 1

References

Ахшарумов Н. Д. Игрок // Отечественные записки. 1858. Т. 121, № 11-12.
Ахшарумов Н. Д. О порабощении искусства // Отечественные записки. 1858. № 7.
Бутримов И. А. О шахматной игре. СПб., 1821.
Володина Н. В. Критерий пользы в оценке искусства русской литературной критикой 1860-х гг. // Изв. Урал. федер. ун-та. Сер. 2. Гуманитарные науки. 2018. Т. 172, № 20(1). С. 93-107.
Дудышкин В. Правила шахматной игры: В 3 ч. СПб., 1843.
Карпов Н. А. Романтические контексты Набокова. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2017.
Киселева Л. Н. Роман как возможная / идеальная модель автобиографии // Семиотика поведения и литературные стратегии: Лотмановские чтения - XXII. М., 2017. С. 240-255.
Коган М. С. История шахматной игры в России. М.: Прибой, 1927.
Козлов А. Е. «Ахшарумовские вариации» в русской литературе: «В мрачном замке Набокова» // Сюжетология и сюжетография. 2017. № 2. С. 82-90.
Лаврова С. Ю. Метафора шахматной игры как знаковый компонент фантазийного дискурса (на материале романа Н. Д. Ахшарумова «Игрок») // Вестн. Череповец. гос. ун-та. 2016. № 5(74). С. 89-91.
Лотман Ю. М. Структура художественного текста. М.: Искусство, 1970.
Лотман Ю. М. О типологическом изучении литературы // Лотман Ю. М. О русской литературе. М.: Искусство, 2012. С. 766-764.
Меднис Н. Е. Поэтика и семиотика русской литературы. М.: Языки славянской культуры, 2011.
Николаева Е. Г. Элементы кода повести Пушкина «Пиковая дама» в творчестве Достоевского: Дис. … канд. филол. наук. Томск, 2007.
Николаева Т. М. «Срединная проза» и парадигма социализированных оппозиций // Вторая проза. Русская проза 20-30-х годов XX века. Trento: Dipartimento di Scienze Filologiche e Storiche, 1995. С. 123-139.
Новалис. Генрих фон Офтердинген. М.: Наука, 2003.
Печерская Т. И., Никанорова Е. К. Сюжеты и мотивы русской классической литературы. Новосибирск, 2010.
Топоров В. Н. «Бедная Лиза» Карамзина: опыт прочтения. М., 2006.
Устав Санкт-петербургского общества любителей шахматной игры. СПб., 1854.
Шатин Ю. В. Границы текста как семиотическое понятие // Русская литература в зеркале семиотики. М.: Языки славянской культуры, 2015.
Эйхенбаум Я. Гакраб (Битва). Поэма о шахматной игре. М., 2011.
 Semiotics of chess in the literature of the 19th century: to the interpretation of Nikolay Aksharumov “The Player” | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 2. DOI: 10.17223/18137083/67/5

Semiotics of chess in the literature of the 19th century: to the interpretation of Nikolay Aksharumov “The Player” | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 2. DOI: 10.17223/18137083/67/5

Download full-text version
Counter downloads: 1736